رییس سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید بر اینکه میزان ماده مصرفی سم در تولیدات کشاورزی نصف میانگین جهانی است، میزان آلودگی برنج را اعلام کرد و گفت: خیار با سه درصد آلودگی پرمخاطره‌ترین محصول کشاورزی بوده و بیشترین مبارزه شیمیایی و استفاده از سم برای محصول گندم است و در روند تولید برخی محصولات مانند انار، کیوی، انجیر و... از هیچ سمی استفاده نمی‌شود.

کدام محصول کشاوزری کمترین و بیشترین مصرف‌کننده سم است؟

سلامت نیوز:رییس سازمان حفظ نباتات کشور ضمن تاکید بر اینکه میزان ماده مصرفی سم در تولیدات کشاورزی نصف میانگین جهانی است، میزان آلودگی برنج را اعلام کرد و گفت: خیار با سه درصد آلودگی پرمخاطره‌ترین محصول کشاورزی بوده و بیشترین مبارزه شیمیایی و استفاده از سم برای محصول گندم است و در روند تولید برخی محصولات مانند انار، کیوی، انجیر و... از هیچ سمی استفاده نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی باغستانی افزود: در آخرین گزارش وزارت بهداشت در آموزش پزشکی کشور میزان باقی‌مانده سموم، نیترات و فلزات سنگین در برنج تولید شده در کشور به 2.7 درصد رسیده است که البته این عدد جمع سه باقی‌مانده مذکور در برنج تولید داخل است.

وی تصریح کرد: گرچه حساسیت نشان دادن وزارت بهداشت، درمان و آموزش کشور در پایش سلامت قابل تقدیر است اما این انتقاد وارد است که چرا برای پایش برنج، این محصول را به صورت خشک از بسته‌بندی‌های برنج استخراج و آزمایش کرده است در حالی که مصرف برنج به صورت خشک نبوده و چندین‌بار قبل از پختن شسته می‌شود بنابراین میزان بقایای سم باید در برنج پخته شده محاسبه و ارزیابی شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره میزان مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی گفت: بیشترین محصولی که برای مبارزه با آفات این محصول سم‌پاشی می‌شود، گندم است و سازمان حفظ نباتات بسیار به این محصول استراتژیک تاکید می‌کند و برنج پس از گندم در ردیف بیشترین مصرف‌کننده‌های برنج است ام به عنوان مثال در انار اصلا سم‌پاشی وجود ندارد و در مناطق کوهستانی محصولاتی مانند انجیر، گردو و سیب سم‌پاشی نمی‌شوند به عنوان مثال در برخی مناطق ارومیه که تولید محصول ارگانیک می‌شود، این محصولات را نتوانسته آنطور که باید به بازار معرفی کنیم و به عنوان مثال در میوه‌ها، مرکبات به ویژه مرکبات تولید شده در جنوب کشور بسیار کمتر از دیگر میوه‌ها مورد سم‌پاشی قرار می‌گیرد.

باغستانی اظهارکرد: دغدغه‌ای که به حق است موضوع بقایای سموم در محصولات کشاورزی است که در گزارش اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور پرمخاطره‌ترین محصول از این نظر خیار بوده که 97 درصد آن سالم بوده و تنها سه درصد از تولید این محصول دارای باقی‌مانده‌های بالاتر از حد استاندارد است. البته سه درصد از تولید خیار در کشور که دارای باقی‌مانده‌های بالاست جزو تخلفات تولید‌کنندگان این محصول به‌شمار می‌رود.

وی افزود: براساس قانون وظیفه پایش و ارزیابی باقی‌مانده‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که البته در قانون حفظ نباتات کشور نیز آمده است که "بهداری‌های هر منطقه موظفند میوه‌جات، صیفی‌جات‌ و تره‌بار و سایر مواد خوراکی سم‌پاشی‌ شده را قبل از عرضه به بازار معاینه کنند و در صورت موجود بودن بقایای سم موضوع را به شهرداری یا سایر دستگاه‌های مربوطه اعلام و از فروش آن جلوگیری کنند."

رییس سازمان حفظ نباتات کشور عنوان کرد:‌ با طرح ارتقاء سلامتی که وزارت بهداشت در دستور کار خود قرار داده، بهتر است بخشی از اعتبار در این زمینه را به سمت تجهیز آزمایشگاه‌های پایش و ارزیابی محصولات سوق دهند و در حال حاضر در کشور زیرساخت های پایش سم که وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است در کشور به وجود آمده وضعیت باید به گونه‌ای باشد که وزارت بهداشت محصولات کشاورزی را قبل از عرضه به بازار مصرف و در هنگام ورود به میادین مرکزی، پایش کند و در صورت بالا‌بودن باقی‌مانده‌های شیمیایی، به شهرداری اعلام کند تا این محصولات امحاء شوند و به دست مصرف‌کنندگان نرسد. این اقدام باعث می‌شود کشاورز خود از مصرف بیش از حد سموم در تولیداتش مطلع شود و بتواند زمینه ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی را فراهم کند. اما اگر محصول کشاورزی که میزان باقی‌مانده‌های سم و کود در آن بالاست به دست مصرف‌کننده رسید مقصر آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

باغستانی اضافه کرد: اگر محصول کشاورزی به دلیل بالا‌بودن باقی‌مانده‌های سموم و کودهای شیمیایی امحاء شد و از بین رفت باید بیمه تضمین کیفیت تولید و خسارت کشاورز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شود که تاکنون این قانون از سوی وزارت بهداشت اجرایی نشده و این وزارتخانه هنوز آیین‌نامه اجرای آن را تهیه نکرده است چرا که این وظیفه در قانون برنامه پنجم (سال 1390) به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی محول شد اما هم‌اکنون که در سال آخر قانون برنامه پنجم قرار داریم هنوز این آیین‌نامه نوشته نشده است.

وی تاکید کرد: یارانه بخش سلامت به صورت کامل به وزارت بهداشت پرداخت می شود اما اگر بخواهیم در کشور به سمتی حرکت کنیم که محصول سالمی تولید و به جامعه عرضه شود باید نقش سازمان حفظ نباتات در تضمین سلامت این محصولات دیده شود و سهمی از یارانه سلامت برای پیشبرد اهداف سازمان در این زمینه پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha