چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 15105

به گفته یك متخصص زنان و نازایی، امروزه یکی از مهمترین عامل‌های نازایی در زنان، دیر بچه دار شدن است که براثر ازدواج های دیر هنگام و یا جلوگیری کردن از حاملگی به وجود می آید.

دکتر فاطمه قلمرو دزفولی، فلوشیپ نازایی در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به ارتباط بین دیر بچه‌دارشدن و نازایی، گفت: اگر در فرد بیماری‌های همچون آندومتریوز و عفونت‌های رحمی و لگنی وجود داشته باشد، با افزایش سن این اختلالات پیشرفته‌تر می‌شود اما در سنین پائین تر بیماری در مرحله خفیف تر است.

وی ادامه داد: در صورتی که بیماری در مراحل اولیه باشد درمان آنها آسان بوده اما در مرحله عود بیماری درمان سخت تر و دربسیاری از مواقع غیر قابل درمان است.

این فلوشیپ نازایی افزود : با بالا رفتن سن بیمار، بیماری پیشرفت کرده و در نتیجه آناتومی تخمدان و شکل طبیعی و نیز کارایی آن تغییر می‌کند و در این صورت فرد به خودی خود حامله نمی‌شود و باید از روش‌های کمک باروری استفاده نماید.

وی با بیان اینکه زمان طلایی برای بچه دار شدن 18 تا 25 سالگی است، افزود: بعد از سن 30 سالگی به دلیل افزایش اختلالاتی همچون فشار خون حاملگی، سقط، ناهنجاری‌های کروموزومی شانس حاملگی کمتر است.

دکتر دزفولی در پایان اضافه کرد : بارداری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان تخمدان و آندومتریوز پیشگیری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha