از اواخر هفته گذشته بود كه زنگ خطر ورود یك طوفان دریایی عظیم به سیستان و بلوچستان، به صدا در آمد. چند روزی است آب و هوای سواحل دریای عمان به‌ویژه بندر چابهار تحت تأثیر طوفان حاره‌ای آشوبا قرار گرفته است. این طوفان با سرعت 80 تا 120 کیلومتر در ساعت از اقیانوس هند به سمت سواحل جنوب شرقی ایران در حرکت است.

سلامت نیوز:از اواخر هفته گذشته بود كه زنگ خطر ورود یك طوفان دریایی عظیم به سیستان و بلوچستان، به صدا در آمد. چند روزی است آب و هوای سواحل دریای عمان به‌ویژه بندر چابهار تحت تأثیر طوفان حاره‌ای آشوبا قرار گرفته است. این طوفان با سرعت 80 تا 120 کیلومتر در ساعت از اقیانوس هند به سمت سواحل جنوب شرقی ایران در حرکت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،وقتی سازمان هواشناسی ورود این سامانه جوی را خبر داد، هلال‌احمر و نهادهای حمایتی دست به كار شدند تا منطقه را برای مردمی كه احتمالا بعد از ورود طوفان، دچار خسارت‌های جدی می‌شوند، ایمن كنند.


میانگین سرعت باد در مناطق مرکزی طوفان آشوبا 110 کیلومتر بر ساعت و سرعت متوسط حرکت هسته آن حدود 16 کیلومتر بر ساعت به سوی کشور عمان است. گفته می‌شد ارتفاع امواج این طوفان بین دو تا سه متر خواهد بودكه سرعت بیشینه باد هم به 80 كیلومتر بر ساعت
 می‌رسد.


 اگر چنین طوفانی به چابهار می‌رسید قطعا خسارات سنگینی وارد می‌كرد. خساراتی كه شاید كسی پیش‌بینی‌اش هم نكرده باشد. ما هم برای اینكه بدانیم این طوفان از كجا آب می خورد، برای چه به ایران آمده و چه خسارتی می‌زند، به سراغ اسماعیل كهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست رفتیم تا درباره همه این شبهات از او بپرسیم.


  طوفانی كه قرار بود به چابهار برسد و از چند روز پیش آماده باشش در سیستان‌و‌بلوچستان زده شده بود، اگر به این شهر می‌رسید، چه خساراتی وارد می‌كرد؟


من شنیدم مسیرش عوض شده است.


  الان به كجا می‌رود؟
به طرف شرق در حركت است، از چابهار به سمت بندر گواتر و به طور كلی به سمت پاكستان می‌رود.


  چرا اصلا چنین طوفان‌هایی به وجود می‌آیند كه اینقدر همه را نگران می‌كنند؟
طوفان‌های دریایی همیشه وجود داشته اما گرمایش كره زمین، در درجه اول باعث می‌شود شدت این طوفان‌ها شدیدتر شود و در درجه دوم فاصله بین آنها كمتر شود. در گذشته سالی یك طوفان دریایی در جهان به وجود می‌آمد اما این زمان كمتر شده و هر 6 ماه یك‌بار رخ می‌دهد. پیش‌بینی‌ها می‌گوید قرار است هر سه ماه یك بار در آینده رخ دهند!
از طرفی شدتش هم زیادتر و زیادتر می‌شود. این طوفان‌های دریایی را با نام هوریكین (Hurricane) می‌شناسند. هوریكین كاترینا منطقه‌ای به وسعت انگلستان را در آمریكا ویران و مردم را بی‌خانمان كرد.


  اگر آشوبا به چابهار می‌رسید چه می‌شد؟
اگر آشوبا به چابهار اصابت كند، فاجعه می‌شود. البته طوفان درجات مختلفی دارد. سرعت بالایش حتی ساختمان‌های آجری و بتونی را هم خراب می‌كند.


  این یعنی اگر به جایی مثل چابهار برسد، شهر را با خاك یكسان می‌كند؟!
اگر این طوفان به چابهار می‌رسید، تمام تاسیسات بنادر، ماهیگیری و صنایع را از بین می‌برد. ما خوشبختیم كه  این طوفان به سمتی می‌رود كه جمعیت كمتری حضور دارند. به طرف شرق چابهار یعنی به سمت پسا بندر می‌رود. در این مناطق ضرر كمتر وجود دارد چون تاسیسات كمتری دارد و از طرفی جمعیت كمتری در آن جا زندگی می‌كنند.


 ما از این نظر خیلی شانس آورده‌ایم. اما قول می‌دهم كه چیزهای دیگری در راه هستند. برحسب اینكه سرعت و جهت چشم طوفان به كدام سمت باشد، می‌تواند ویران‌كننده و نابود كننده باشد. بنابراین باید آماده باشیم.


  یعنی چیزی در مایه‌های طوفان كاترینا و امثالهم عمل می‌كند؟
بله. این هم می‌تواند ویران‌كننده باشد. اما درجات سرعت بادشان فرق می‌كند. اگر در حد طوفان شدید دریایی باشد تیرهای چراغ برق، شیروانی‌ها و حتی ساختمان‌ها را خراب می‌كند.
  خب ما اصلا برای چنین چیزی آماده هستیم؟
نخیر اصلا. در فلوریدای آمریكا پنجره‌های ساختمان‌ها طوری ساخته شده‌اند كه با تخته‌های عریض و ضخیم پوشیده می‌شوند. در هندوستان هم همین‌طور است. به محض اینكه باران‌های موسمی می‌آید به مردم اخطار می‌دهند و مردم هم تخته‌ها را روی پنجره‌های ساختمان‌ها نصب و شروع به خالی كردن شهر می‌كنند.


در فلوریدا و شرق هندوستان در این شرایط، كسی دیگر در شهر نمی‌ماند. الان با ماهواره همه مشخصات طوفان رویت می‌شود و می‌دانند چه زمانی می‌رسد، برای همین زمان دقیقش را در اختیار مردم قرار می‌دهند. این را می‌گویند آمادگی.


  چنین طوفان‌هایی چه صدماتی به محیط‌زیست منطقه می‌زند؟
محیط‌زیست به شدت آسیب‌پذیر است. سیل‌هایی كه می‌آید خیلی برای زیست‌بوم منطقه مخرب است. این طوفان‌ها؛ آب را با چنان انرژی‌ای حركت می‌دهد كه متاسفانه همه مرجان‌ها از بین می‌روند. در زمان وقوع طوفان خطوط ساحلی از بین می‌روند. گیاهان و جانوران ساحلی، به خصوص گیاهانی كه در خشكی  هستند به شدت خسارت می‌بینند و از بین می‌روند. در مقابل چنین اتفاقاتی ما كاملا عاجز هستیم. ولی خسارت خیلی شدیدی به  تمام جنبه‌های محیط‌زیستی به خصوص در نواحی ساحلی ایجاد می‌كند. من در بعضی كشورها دیده‌ام كه در خطوط ساحلی، دیواره‌های مقاوم درست می‌كنند كه اگر موجی در اثر طوفان دریایی حتی تا هشت متر هم بالا برود، به این دیواره برخورد كند و خسارتی به ساحل نزند.


  چرا ما خودمان را برای این چیزها آماده نمی‌كنیم؟
ما برای چیزی كه هر سه یا چهار سال یك بار اتفاق می‌افتد نمی‌توانیم آماده شویم. در تهران سیلی را داشتیم كه عده‌ای را در تونل تجریش خفه كرد. آیا درست است كه برای پدیده‌ای كه می گویند هر پنجاه سال یك بار اتفاق می‌افتد، هزینه كنیم؟ برای چنین كاری لازم است در دو طرف خیابان مثل سنگاپور و فیلیپین، كانال بكنیم. نمی‌شود چنین هزینه‌هایی كرد. بنابراین برای این طوفان‌های دریایی هم نمی‌شود این كار را كرد. اما وقتی قرار است چنین اتفاقی هر چند ماه یك بار بیفتد، در آن‌صورت باید آماده باشیم.


  تا به حال چند بار از این طوفان‌ها در كشور رخ داده؟
ما هیچ وقت چنین طوفان‌هایی نداشتیم. ما نه سونامی داشتیم و نه طوفان‌های دریایی برای همین است كه برایش آماده نیستیم. من یادم نمی‌آید از طرف دریا تهدید شده باشیم. همیشه آب‌گرفتگی و سیلاب داشتیم و من یادم می‌آید سیستان و بلوچستان را آب گرفت ولی چنین طوفانی از طرف دریا، آن هم با امواج مرتفع و انرژی زیاد، خیلی بعید است. اما دانشمندان گفته‌اند از این به بعد طوفان‌های دریایی بیشتری در جهان خواهیم داشتیم.


  جدای از این بحث، ما خودمان چه كرده‌ایم كه باعث شده چنین طوفان‌هایی رخ دهند؟ چه می‌توانستیم انجام دهیم ولی انجام نداده‌ایم؟
ما هم قسمتی از جهان هستیم. طوفان دریایی بر اثر تغییرات آب و هوایی به وجود می‌آید. ما هم سهمی در این تغییرات آب و هوایی داریم. سوخت‌های فسیلی در كشور ما زیاد استفاده می‌شود. ما یك صدم خاك جهان را در اختیار داریم اما بیش از سهم‌مان، آلودگی تولید كرده‌ایم. درست است كه كشور صنعتی نیستیم اما از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای مقام هفتم را در جهان داریم. در دود و دمی كه درست كرده‌ایم مقام بالایی داریم. ما گازهای گلخانه‌ای زیاد تولید می‌كنیم. هرچه  جنگل كمتر شود، هرچه سوخت‌های فسیلی مثل نفت و بنزین و ذغال سنگ بیشتر مصرف شود، فواصل اتفاق این طوفان‌های دریایی كمتر و شدت‌شان بیشتر می‌شود. ما خیلی از جنگل‌هایمان را به فنا داده‌ایم، برای همین است كه باید انتظار چنین اتفاقاتی را داشته‌باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha