سلامت نیوز:عبدالرحمان رستمیان ، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در سادداشتی که در روزنامه سپید با عنوان وزارت بهداشت تدبیر کند منتشر کرده نوشت : متاسفانه رعایت نکردن اصول تغذیه مناسب و کنترل نکردن درست بیماری های عفونی در کنار اطلاع رسانی غیراصولی به افراد سبب افزایش بیماری‌های قلبی – عروقی، کلیوی، دیابت، چاقی، ایدز و ... شده است.

این موارد علاوه بر نگرانی‌ها عامل انتقاد ما از فعالیت‌های وزارت بهداشت می‌شود.متاسفانه وزارت بهداشت در خصوص عدم آموزش و اطلاع رسانی اصولی به جوانان عملکرد ضعیفی داشته‌است و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در کشور نشان می دهد وزارت بهداشت رسالت خود را درست و اصولی انجام نداده در حالیکه نظام سلامت اگر به این منوال پیش برود شکست می خورد، لذا بهتر است سازمان ها برای داشتن یک جامعه سالم با وزارت بهداشت همکاری لازم را داشته باشند.

در زمینه آسیب‌های بیماریهای غیرواگیر در جامعه نیاز است نگرش صحیحی حاکم شود. لزوم فرهنگ سازی در خصوص جلوگیری از بیماریهای غیرواگیر و دسترسی مردم به امکانات مناسب برای رسیدن به یک جامعه سالم حائز اهمیت است.

افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای غیرواگیر باید بهداشت و سلامت عمومی خود را بالا ببرند لذا افرادی که اطلاعات کافی و لازم در مورد بیماریها نداشته باشند به انواع بیماریها مبتلا می شوند و به سبب فقدان پیشگیری زودتر از موعد بر اثر بیماریهای غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند. شیوع بسیاری از بیماریهای غیرواگیر در میانسالی را به خاطر رعایت نکردن شیوه درست تغذیه در جوانی و نوجوانی است .

مثلا پوکی استخوان در میانسالی نشانه مصرف نکردن شیر در سنین پایین است که عوارض آن در سنین بالا خودنمایی می‌کند لذا مصرف انواع ویتامین و کلسیم و پروتئین ها در سنین پایین برای مبتلا نشدن به انواع بیماری‌ها در میانسالی و پیری ضروری و لازم است.

متاسفانه ما در زمینه اطلاع رسانی درست در خصوص ابتلاء به بیماریهای غیرواگیر ضعف داریم لذا اطلاع رسانی درست در جامعه، خانواده، نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه ها بسیار حیاتی است دولت و وزارت بهداشت با همکاری همه سازمان ها باید اهدافی را برای اجرای تدابیر پیشگیرانه تعیین کنند و امکاناتی را در جامعه برای فرد فراهم کنند که به سمت بیماری‌های پرخطر سوق پیدا نکنند.

توجه به خودمراقبتی و دگرمراقبتی ضرورتی انکار ناپذیر است. افراد باید اطلاعات عمومی بالایی در مورد سلامت خودشان داشته باشند و از خود به خوبی در برابر بیماری‌ها محافظت کنند چون با پیشگیری می‌توان تا 75 درصد از ابتلا به بیماریها جلوگیری کنیم سنین 10 تا 19 سالگی بهترین زمان برای خودمراقبتی است که نهاد آموزش و پرورش باید با تقویت مهارت ها و توانمندسازی جوانان آنها را از رفتارهای پرخطر دور کنند و مهارت نه گفتن را در مقابل همسالان به آنها آموزش دهند. همه این موارد نیاز به همت وزارت بهداشت و برنامه‌ریزی آن دارد، که امیدواریم تدبیر لازم انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha