رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشور 18.9 درصد است و 4 استان از جمله لرستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ بیکاری را در این بخش دارند.

سلامت نیوز: رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور گفت: در حال حاضر نرخ بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشور 18.9 درصد است و 4 استان از جمله لرستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ بیکاری را در این بخش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کوروش پرند در کارگروه اشتغال استان، بیان کرد: در شورای عالی اشتغال سه طرح برای ایجاد اشتغال پایدار مصوب کردیم که شامل طرح توانمندسازی و آموزشهای مهارتی برای روستائیان، عشایر، مناطق محروم و مرزی با رویکرد اشتغال پایدار، توسعه کسب و کارهای کوچک، متوسط و مشاغل خانگی و طرح ارتقا شایستگیهای حرفهای دانشجویان و دانشآموختگان کشور هستند.

وی ادامه داد: در سفرهای استانی ریاست جمهوری دکتر روحانی برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی و محروم به فنی و حرفهای دستور دادند تا بحث اشتغال روستائیان و عشایر مدنظر قرار گیرد و طرح توانمندسازی آموزشهای مهارتی را برای آنها در نظر گرفتهایم که قسمتی از بودجه این طرح در تبصره 20 قانون بودجه یعنی 10 درصد معادل 130 میلیارد تومان به سازمان فنی و حرفهای به منظور مهارت آموزش روستائیان تخصیص داده شد و برنامهریزی کردیم این طرح را جلو ببریم.

پرند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور در سکونتگاههای غیررسمی، حاشیهنشینی در شهرهاست، بیان کرد: اگر نسبت به 15 سال گذشته آسیبشناسی صورت گیرد متوجه خواهید شد حاشیهنشینی و سکونتگاههای غیررسمی منجر به ایجاد مشکلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شده و البته مهاجرت روستاییان به شهرها و مهاجرت به شهرهای بزرگ مزید بر علت است.

وی ادامه داد: در تهران هم مناطق حاشیهای و سکونتگاههای غیررسمی وجود دارند که مشکلاتی را برای این شهر نیز ایجاد کرده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: افزایش سرانه مهارتهای آموزشی، توانمندسازی نیروی انسانی در مناطق روستایی، عشایری، محروم و مرزی به منظور ارتقا سطح درآمد ساکنان این مناطق، جلب مشارکت معتمدین محلی در جهت بهبود وضعیت معیشتی و توسعه مناطق روستایی و عشایری و محروم و مرزی و استفاده متوازن از امکانات کشور، فراهم کردن بستر مناسب جهت تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی از اهداف طرح اول است.

وی ادامه داد: نیازسنجیهای آموزشی با هدف تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، تدوین و بازنگری منابع آموزشی و کمک آموزشی، جذب و تربیت مربی آموزش، آمادهسازی فضای تجهیزات آموزشی لازم، مشاوره و اجرای آموزشی، آزمون و صدور گواهینامه، ارزیابی و اثربخشی طرح و ارائه بازخورد، هشت گام طرح نیازسنجی آموزشی است.

پرند با تاکید بر اینکه شعار دیپلماسی مهارت را در سازمان فنی و حرفهای کشور دنبال میکنیم، تاکید کرد: استانداردهای طراحی شده فوقالعاده کوتاه و عملیاتی را در نظر داریم و بیشتر بر حوزه مهارت و سپس دانش نگرش داریم.

وی ادامه داد: بیشتر تمرکز ما روی نگرش مهارتی بوده و فلسفه این آموزشها مبتنی بر آموزش سیار است. از تجهیزات سیاری که در اختیار روستائیان و عشایر قرار دارند استفاده میشود و البته استفاده از فناوری اطلاعات برای آموزشها نیز مدنظر است.

رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور گفت: 21 میلیون روستایی داریم که تعداد قابل توجهی از آنها شاغل هستند، برای 6 میلیون نفر افراد شاغل 30 ساعت آموزش و برای یک میلیون افراد بیکار حداقل سرانه آموزشی که در نظر گرفته شده است 120 ساعت است.

وی ادامه داد: آموزش، تولید، بازاریابی و فروش طرح سوم پیشنهادی و مصوبه شورای عالی اشتغال است که با توجه به اینکه در شرایط تحریم و با رشد اقتصادی منفی 0.6 درصد به سر میبریم این طرح میتواند تاثیر مثبت داشته باشد و چنانچه بخواهیم بیکاری را حل کنیم باید به یک رشد اقتصادی بین 7 تا 8 درصدی برسیم که در شرایط فعلی این رشد محقق نخواهد شد.

رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه در حوزه پتروشیمی 2000 میلیارد تومان هزینه میشود و در نهایت برای این تعداد فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، افزود: این در حالیست که استفاده از مشاغل خانگی، اشتغالزایی خرد، کسب و کار کوچک و متوسط اشتغال فراوان ایجاد میکند اما برخی از آنها ممکن است افزایش ارزش افزوده نداشته باشند.

رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور ادامه داد: به طور متوسط بین 20 تا 25 میلیون هزینه میشود که یک فرد به اشتغال برسد و مهمترین موضوع در این مدل بازسازی، بازاریابی و برندسازی است.

وی با انتقاد از اینکه در مراحل قبل از تولید به طرح و مواد اولیه به صورت حرفهای توجه نشده است، بیان کرد: متاسفانه این عاملی شده که قیمت تمام شده جنس تولید شده بالا و کیفیت آن پایین باشد.

پرند افزود: صندوق کارآفرین به ازای هر کار آفرینی که در عرصه تولید وارد شود مبلغ صد میلیون تومان تسهیلات پرداخت میکند.

وی گفت: میخواهیم در حوزه سنگ خام، کشت گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، تراش و فرآوری سنگهای قیمتی، صنایع دستی، تابلوفرش، صنایع غذایی کار را جلو ببریم و در این باره برش استانی ایجاد کردهایم.

این مقام مسوول یادآور شد: یکی از معضلات جامعه ما وجود دانش آموختگان دانشگاهی است که البته بسیاری از کشورها نیز با این معضل مواجهاند اما درصد این امر در این کشورها متفاوت است.

رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور اضافه کرد: بیشترین نرخ بیکاری در دو رشته علوم کامپیوتر(IT، سختافزار و نرمافزار) با 27.2 درصد و رشته کشاورزی (محیط زیست و شیلات) با 27 درصد است با توجه به اینکه هم اکنون 4.5 میلیون دانشجو در کشور داریم از این تعداد 1.5 میلیون فقط در 20 رشته گرایشی متمرکزند و این نشان میدهد که رشتههای دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار کشور نیست؛ البته گروههای آموزشی، مقاطع تحصیلی و نوع دانشگاه نیز با این مشکلات مواجهاند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور رشته تکنسین حرفهای نداریم، یادآور شد: قطعا در آینده معضل بیکاری ما به مقاطع ارشد و دکترا شیب پیدا میکند که هدف من از ارائه این طرحها تامین نیروی انسانی ماهر موردنیاز بازارکار، تمرکز بر توسعه مراکز دانشگاهی فنی دو حرفهای، کارآموزشی دانشجویان به شیوه نوین که وارد صنعت و کشاورزی شوند و آموزش توام با تحصیلات است.

پرند گفت: با اجرای این طرح 60 درصد کسانی که وارد مرحله کارورزی میشوند مهارت لازم را کسب و وارد بازار کار میشوند. همچنین افراد در کارآموزی نوین طی هشت ترم از امکانات فنی و حرفهای استفاده و آموزشهای خاص را میبینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha