پزشکان حمایت مردمی را از دست داده و تنها مانده‌اند

سلامت نیوز:معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: متأسفانه جامعه پزشکی به خاطر نوع برخوردش با مردم، حمایت مردمی را از دست داده و تنها مانده است و دارد منزوی می‌شود. 


به گزارش فارس، سعید نمکی، در نشست مجمع عمومی انجمن های علمی پزشکی که در سالن سعدی مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، افزود: یکی از مشکلات جامعه پزشکی این است که به علت تعامل نامناسب با مردم و نگاه از بالایی که به مردم دارد، پیوستگی و رابطه نزدیک خود را با بدنه مردم از دست داده است.


وی ادامه داد: پزشکان قدیم و پیشقراولان این حرفه در ایران، به خاطر همراهی و نزدیکی با مردم و رعایت اخلاق و انصاف بین مردم به عنوان حکیم شناخته می شدند و جایگاه مردمی داشتند اما در دوران امروز جامعه پزشکی بیش از آنکه از مردم دفاع کند به فکر حمایت از صنف است.


نمکی گفت: چرا زمانی که سلامت مردم به خاطر آلودگی هوا به مخاطره افتاد صدایی از جامعه پزشکی نشنیدیم، چرا زمانی که بهداشت دهان و دندان مردم آسیب دید و مورد بی توجهی قرار گرفت، جامعه پزشکی از سلامت مردم حمایت نکرد، چرا وقتی صدا و سیما با سریال و فیلم های غم انگیز سلامت روان مردم را نشانه می گرفت و باعث افزایش افسردگی می شد، کسی حرفی نزد، همین که قدرت و منافع و درآمد پزشکان به خطر افتاده همه در جامعه پزشکی به تکاپو افتاده اند.


معاون توسعه و امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ادامه داد: حالا که قدرت و ثروت جامعه پزشکی را نشانه رفته اند، می خواهیم تأثیرگذار باشیم و رهبریت جامعه را به عهده بگیریم اما گسست با جامعه و مردم باعث شده که امروز تنها بمانیم، زمانی باید احساس خطر می کردیم که از بدنه مردم خودمان را جدا می کردیم.


وی گفت: جامعه پزشکی نباید از کسی گله کند، خود پزشکان در سرنوشت امروزشان تأثیرگذار بوده اند، من در این جلسه نماینده دولت هستیم اما سازمان نظام پزشکی یک سازمان غیر دولتی و NGO است و هیچ وقت دولتها نمی توانند به اندازه NGO ها به مردم نزدیک باشند، حالا چه شده است که سازمان نظام پزشکی این قدر از مردم فاصله گرفته است.


نمکی افزود: باید در برنامه ریزی های کشور و در تدوین برنامه ششم توسعه که در حال تدوین آن هستیم، راهبردها و احکامی را در نظر بگیریم که این مشکلات از بین برود.


وی گفت: ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی آماده هستیم که سازمان نظام پزشکی را به عنوان اتاق فکر بپذیرییم، برای رسیدن به عدالت، مالیاتها را اصلاح می کنیم؛ نماینده سازمان نظام پزشکی در اتاق فکر شرکت می کند، دیگر رایزنی و دفاع از حقوق پزشکان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عهده نماینده خودتان است.


معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: ما نباید در حوزه سلامت و درآمدهای آن به دنبال استانداردهایی برویم که هیچ ربطی نه به اقلیم ما دارد، نه با درآمد و فرهنگ ما سازگاری دارد، ما چطور می توانیم استانداردهای اروپایی را در حوزه پزشکی رعایت کنیم در حالی که هیچ چیز ما شبیه اروپا نیست.


وی گفت: ضریب اشغال تخت در بیمارستانهای کشور 30 درصد است، کجای دنیا این طور می توانند نظام سلامت را اداره کنند، سالهاست می گویند، 95 درصد داروی مورد نیاز کشور را در داخل تولید می کنیم اما واقعیت این است که ارز مورد نیاز همان 5 درصد به اندازه دو برابر ارز مورد نیاز 95 درصد دارویی است که در داخل تولید می شود.


نمکی افزود: افزایش سرطان در کشور نگران کننده است و تقریباً در هر خانواده ای یک نفر بیمار مبتلا به سرطان داریم، در حالی که داروهای با تکنولوژی جدید از جمله داروهای نوترکیب را در آینده نزدیک باید هر ویال هزار دلار بخریم و اگر نتوانیم هر چه زودتر این مشکلات را حل کنیم با بحران مواجه می شویم.


وی ادامه داد: باید به سمت انتقال فن آوری های نوین به کشور برویم؛ این مشکلات هیچ ربطی به تحریم ندارد، ولی حل آن هم یک شبه میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha