چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 152616

ژلاتین ماده غذایی مفیدی است که خواص درمانی دارد. تسکین درد مفصل، تسریع در روند بهبود آسیب ها، بهبود کیفیت خواب، هضم بهتر غذا و... از جمله آثار مفید این ماده غذایی است.

چه نوع ژله ای مصرف کنیم؟

سلامت نیوز: ژلاتین ماده غذایی مفیدی است که خواص درمانی دارد. تسکین درد مفصل، تسریع در روند بهبود آسیب ها، بهبود کیفیت خواب، هضم بهتر غذا و... از جمله آثار مفید این ماده غذایی است.

ژلاتین چیست و از کجا می آید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،معمولاً ژلاتین از کلاژن استخراج شده از بافت های همبند حیوانی به دست می آید. برای تهیه ژلاتین، کلاژن خشک می شود و به حالت پودر درمی آید و با طعم دهنده، رنگ و شکر مخلوط می شود. به نقل از سایت «Prevention»، ۲ نوع ژلاتین وجود دارد، نوع معمولی و هیدرولیزه شده. نوع معمولی آن حاوی پروتئین های پیچیده است و زمانی که با مایعات مخلوط می شود، به ژل تبدیل می شود. در حالی که کلاژن هیدرولیز شده در اسیدآمینه حل می شود و به ژل تبدیل نمی شود. کلاژن های هیدرولیز شده به طور معمول به نوشیدنی ها افزوده می شود.

آیا نوع گیاهی نیز وجود دارد؟

در طبیعت گیاهی، ژلاتین اغلب از ماده هایی مانند کاراگینان به دست می آید اما در صورت مصرف زیاد این نوع ژلاتین، مشکلات روده ای به وجود می آید.

چه میزان ژلاتین می توان مصرف کرد؟

اگر از پودر ژلاتین استفاده می کنید، مصرف روزی ۲ قاشق غذاخوری کافی است اما اگر از نوع قرص استفاده می کنید، بهتر است طبق دستور روی بسته مصرف کنید یا با پزشک مشورت کنید.

اهمیت مصرف ژلاتین

ژلاتین غنی از انواع اسیدهای آمینه از جمله گلایسین است.اسیدهای آمینه مواد مغذی و حیاتی به ویژه در زمان بیماری و استرس است. این ماده برای افراد مسن، زنان باردار، افرادی که مشکل مفصل دارند، افرادی که شیوه زندگی فعال دارند و افرادی که مصرف گوشت بالا دارند، بسیار مهم است.

خواص ژلاتین چیست؟

۱ - محافظت از بدن در برابر برنامه  غذایی غنی از گوشت. برخی بررسی ها نشان می دهد که گلایسین در مقابله با عوارض جانبی متیونین، نوعی اسید آمینه موجود در گوشت، مفید است. متیونین می تواند تأثیر مفید ویتامین های B را خنثی کند و خطر بیماری قلبی و برخی انواع سرطان را افزایش دهد.

۲ - سلامت روده

اسید آمینه موجود در ژلاتین می تواند به ساخت دیواره روده کمک کند. این ماده برای افرادی که با انتخاب برنامه غذایی نادرست و مصرف برخی داروها، دیواره های روده شان آسیب دیده است مفید است.

سلامت مفصل

بدن همچنین از ژلاتین برای بازسازی کلاژن، غضروف و بافت های پیوندی در مفصل ها استفاده می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، ورزشکارانی که به طور منظم ژلاتین را به برنامه غذایی خود اضافه می کنند، نسبت به دیگران با درد مفصل کمتری مواجهند.

سلامت پوست و ناخن

برای سالم ماندن ناخن و مو نیاز به کلاژن داریم. کلاژن پوست را انعطاف پذیرتر و ناخن ها را محکم تر می کند.

ساخت توده عضلانی

ژلاتین منبع پروتئین است که عضله برای رشد به آن نیاز دارد. این به ویژه برای افرادی که برنامه ورزشی جدیدی را آغاز کرده اند و قصد عضله سازی دارند، اهمیت دارد.

باید چه نوع ژله ای مصرف کنیم؟

ژله های جعبه ای که حاوی رنگ، شکر و مواد نگه دارنده است، مفید نیست اما ژلاتین های معمولی به شکل پودر یا ورق مفید است و می توان آن را به نوشیدنی ها اضافه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha