سلامت نیوز:به‌دنبال انجام یك نظرسنجی توسط صدا و سیمای فارس در خصوص طرح پزشك خانواده و اعلام نتایج آن مبنی بر درخواست 90 درصدی مردم برای توقف این برنامه، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعلام كرد كه نظرسنجی‌های علمی نشان‌دهنده رضایت 53 درصدی شهروندان از اجرای این برنامه است.

به گزارش ایسنا ، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعلام كرد: صدا و سیمای مرکز فارس در نظر سنجی پزشک خانواده در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد که 90 درصد از شركت كنندگان گزینه خیر و حدود 10 درصد گزینه بله را انتخاب کرده‌اند، حال آنكه در تحقیقی علمی میزان رضایت‌مندی مردم از روند اجرایی طرح پزشك خانواده شهری 53 درصد بوده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز اعلام كرده است؛ در اجرای هر برنامه مرتبط باسلامت، نقش مثبت مردم، مجریان و متولیان برنامه انکارناپذیر است، بنابراین برای افزایش مقبولیت هر سه گروه، فرهنگ سازی و اطلاع‌ رسانی در صدر امور قرار دارد، پس از اجرا نیز در اولین فرصت ممکن باید سطح رضایت مندی آنان سنجیده شود تا اگر نیاز به تغییراتی در فرآیندها وجود دارد، انجام شود .

براساس این گزارش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاكید بر اینكه نظرسنجی‌های مختلفی از ابتدای اجرای طرح پزشك خانواده در نقاط مختلف و با در نظر گرفتن شاخص‌های علمی و پژوهشی انجام شده است، اعلام كرده:  "بررسی رضایت‌مندی مردم از برنامه‌ پزشك خانواده شهری در استان فارس در سال 1391" با تعداد 2 هزار و 31 نفر شركت كننده، "بررسی رضایت‌مندی مردم از برنامه‌ی پزشك خانواده در استان فارس در سال 1392 " با 4 هزار و 300 شرکت کننده، "بررسی سطح رضایتمندی پزشکان خانواده از برنامه پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع طی سال 1392“، " میزان آشنایی مردم با برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در استان فارس سال1393" ، "علل نارضایتی از برنامه پزشک خانواده در استان فارس سال 1393" و همچنین " آگاهی و عملکرد مردم در خصوص حقوق تعریف شده آنها در برنامه پزشک خانواده شهری " که از آذر تا دی ماه 1393 انجام شد، از پژوهش‌های انجام شده برای ارائه خدمات بهتر به مردم بوده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز تاكید دارد كه با توجه به نتایج پژوهش‌های منظم كه نشان‌دهنده اهمیتی است كه دست‌اندركاران دانشگاه برای نظرات مردم قائل هستند، زمینه برای رفع نواقص فراهم و ارتقا رضایت‌مندی مردم فراهم شده است.

روابط عمومی علوم پزشكی شیراز اعلام كرده است كه؛ در پژوهش‌های انجام شده، در سال 91 میزان رضایت‌مندی مردم از طرح پزشك خانواده 42 درصد و در سال 92 میزان رضایت‌مندی 48 درصد و در مطالعه انجام شده توسط مركز تحقیقات سیاست‌گزاری سلامت استان فارس، میزان رضایت‌مندی مردم 53 درصد اعلام شده  و همچنین در بررسی میزان رضایت مندی پزشكان خانواده شهری در استان فارس كه آذر 92 انجام شد، حدود 65 درصد پزشكان از روند اجرایی راضی بوده‌اند.

روابط عمومی علوم پزشكی شیراز با استناد به تحقیق‌های انجام شده، اعلام كرده است كه افزایش رضایت‌مندی مردم در فارس به‌وضوح قابل مشاهده است لذا مبنا و كیفیت نظرسنجی انجام شده در گفت و گو ویژه خبری شبكه فارس باید مشخص شود.

این روابط عمومی اعلام كرده است: اگر به طور خوشبینانه به قضیه نگریسته شود، نظر سنجی صدا و سیما تنها توانسته شاکیان پزشک خانواده را جلب کند تا بتواند اعلام نماید که از کل 524 پیامک دریافتی قابل قبول، حدود 90 درصد پاسخ " خیر " داده اند.

روابط عمومی علوم پزشكی شیراز با تاكید براینكه نظرسنجی با استفاده از فضای مجازی، نمی‌تواند دارای پایه علمی قابل دفاع باشد، اعلام كرده است: دانشگاه علوم پزشکی شیراز همانند همیشه تنها به رسالت خود می‌پردازد و اعلام می‌کند که از رسانه‌ای همانند صدا و سیما انتظار است که منصفانه عمل و نتایج پژوهش‌های علمی را مطرح كند.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی با تاكید براینكه اجرای برنامه پزشك خانواده شهری، اقدامی قانونی بوده كه مبنای آن برنامه پنج توسعه بوده است، به بندهای مختلف قانون مورد نظر اشاره كرده است.

بر اساس این گزارش، بندهای "ج" و "د" ماده 32 و همچنین ماده 35 قانون برنامه پنجم توسعه، مواردی است كه اجرای برنامه پزشك خانواده را مورد تاكید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، در بند "ج" ماده 32 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی آمده است: "سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت» مبتنی بر مراقبتهای اولیه سلامت، محوریت پزشک خانواده در نظام ارجاع، سطحبندی خدمات، خرید راهبردی خدمات، واگذاری امور تصدیگری با رعایت ماده (13) قانون مدیریت خدمات کشوری و با تأکید بر پرداخت مبتنی بر عملکرد، توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال اول برنامه و حین اجراء باز طراحی میشود و برنامه اجرائی آن با هماهنگی معاونت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اولویت بهرهمندی مناطق کمترتوسعهیافته به ویژه روستاها، حاشیه شهرها و مناطق عشایری به تصویب میرسد. سامانه مصوب باید از سال دوم اجرای برنامه عملیاتی گردد."

همچنین در بند "د" ماده 32 نیز تاكید شده است كه؛ "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است حداکثر تا پایان سال اول برنامه نظام درمانی کشور را در چهارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمان، پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنماهای درمانی، اورژانسهای پزشکی، تشکیل هیأتهای امناء در بیمارستانهای آموزشی و تمام وقتی جغرافیایی هیأتهای علمی و تعرفههای مربوطه و کلینیکهای ویژه و بیمههای تکمیلی تهیه و جهت تصویب به هیأتوزیران ارائه نماید."

ماده 35 قانون پنجم توسعه نیز در خصوص لزوم حفظ یكپارچگی مدیریت دانش و اطلاعات حوزه سلامت، اقدماتی را در قالب دو بخش "الف" و "ب" مورد تاكید قرار داده است.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز تاكید دارد كه از هرگونه تحقیق و پژوهش با مبنای علمی در خصوص اجرای برنامه پزشك خانواده استقبال می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • h ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    (نظرسنجي با استفاده از فضاي مجازي، نمي‌تواند داراي پايه علمي قابل دفاع باشد) در تمام دنیا نظرسنجی اینترنتی وجود دارد و معتبر هم هست و خصوصا در مورد نظرخواهی از عموم مردم بسیار کاربرد دارد . چون نتایج به ضرر شما اعلام شده نعتبر نیست ؟؟؟
  • مرتضی ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    این طرح دارای نقایص زیادی است که برطرف کردن این نقایص موجب بهبود طرح خواهد شد. بنده پرسنل درمانی هستم و با مراجعین زیادی در روز سروکله میزنم اما هنوز کسی را ندیدم که از این طرح راضی باشد.