مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، از تصویب آیین نامه انتقال خون بیمارستانی در شورای عالی انتقال خون کشور خبر داد

سلامت نیوز:مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، از تصویب آیین نامه انتقال خون بیمارستانی در شورای عالی انتقال خون کشور خبر داد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سازمان انتقال خون ایران و انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با هم وارد تفاهم شدند.


این تفاهم‌نامه در رابطه با برنامه ارزیابی خارجی کیفیت بخش ایمونوهماتولوژی (بانک خون) بیمارستان­ها و آزمایشگاه­های تحت پوشش امضا شده است.


دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در مورد اهمیت این تفاهم نامه، گفت: طبق این قرارداد بانک های خون سراسر کشور توسط زیر مجموعه های این انجمن تحت کنترل کیفی خارجی قرار خواهند گرفت.


وی همچنین از تصویب آیین نامه انتقال خون بیمارستانی در شورای عالی انتقال خون کشور خبر داد و گفت: این آیین نامه بزودی از طرف وزارت بهداشت به بخش‌های درمانی مرتبط ابلاغ می شود و در آن بر کنترل کیفی خارجی در مورد آزمایشگاه‌های بانک خون بیمارستانی تاکید شده است.


پورفتح اله سابقه انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی را در این زمینه بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: ورود به این همکاری در خصوص بانک خون قدم بزرگی برای ارتقای کیفی بانک‌های خون است.


وی با اشاره به جایگاه ویژه علمی آموزشی سازمان انتقال خون در کنترل کیفی خارجی در منطقه امرو افزود: به زودی با همکاری انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، با آموزش آزمایشگاه‌های بانک خون در منطقه امرو و ارتقای آموزش‌های کنترل کیفی این کشورها، نقش ایران در سلامت کشورهای منطقه پررنگ تر از قبل خواهد شد.


دکتر بهزاد پوپک نماینده انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز در خصوص اهمیت توافقنامه گفت: مدت ۸ سال است که کنترل کیفی خارجی توسط آزمایشگاه‌های مجموعه ما صورت می گیرد و ارزیابی ها بسیار مطلوب بوده است و امیدواریم از کنترل کیفی بانک خون بیمارستانی نیز نتیجه خوبی بگیریم.


وی گفت: از نتایج مثبت این تفاهم‌نامه می توان به تشخیص نقایص و نیازهای آموزشی و رفع خلاء‌های موجود اشاره کرد که در نهایت به تقویت آزمایشگاه‌های بانک خون می انجامد و در همکاری با فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو نیز سودمند خواهد بود.


این تفاهم‌ نامه میان دکتر سیما ذوالفقاری معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران و دکتر بهزاد پوپک رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران منعقد شد.


به موجب این تفاهم نامه، آزمایشگاه مرجع ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران تهیه نمونه ­های کارآزمایی برای ارزیابی خارجی کیفیت آزمایش‌های قابل انجام ایمونوهماتولوژی در بانک های خون بیمارستانی و آزمایشگاه­ های تشخیص طبی را تقبل کرد.


تامین نمونه با منشاء انسانی، نمونه سرم و سوسپانسیون، از تعهدات سازمان انتقال خون در این تفاهم‌نامه است.


همچنین اجرای ۳ دوره ارزیابی خارجی کیفیت بخش (ایمونوهماتولوژی - بانک خون) بیمارستان­ ها اجباری است و سازمان انتقال خون ایران طی مکاتبات رسمی بیمارستان ­ها را جهت اجرای الزامی توجیه  و با در نظر گرفتن امتیاز مناسب جهت این فعالیت ارزیابی و رتبه بندی می کند.


در این تفاهم‌نامه تقسیم نمونه ­ها در هر ویال، بسته بندی، ثبت نام بیمارستان­ ها در برنامه ارزیابی خارجی کیفیت، آنالیز داده ­ها و ارسال آنالیز به بیمارستان ­ها بر عهده انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی است و در نهایت نتایج ارزیابی را به صورت محرمانه در اختیار سازمان قرار می ­دهد تا جهت اقدامات اصلاحی مربوطه در ارتقای لازم فعالیت­ های بانک خون تصمیم­ گیری شود.


در كنترل كیفی خارجی نمونه‌ای از مركزی خارج از آزمایشگاه ارسال می شود تا آزمایشگاه مورد نظر از كیفیت آزمایش‌های خود آگاه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha