سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 153463

چند سالی است که بحث و گمانه‌زنی‌ها در مورد پارازیت و انواع امواج مغناطیسی و تاثیر آنها روی مغز و عملکرد انسان‌ها در علم اثبات شده اما کماکان در میان برخی دولتمردان و مسئولان ظاهرا هرگونه اظهار نظر صریح در این مورد در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

پارازیت‌ها هم مضرند هم مضر نیستند!

سلامت نیوز:چند سالی است که بحث و گمانه‌زنی‌ها در مورد پارازیت و انواع امواج مغناطیسی و تاثیر آنها روی مغز و عملکرد انسان‌ها در علم اثبات شده اما کماکان در میان برخی دولتمردان و مسئولان ظاهرا هرگونه اظهار نظر صریح در این مورد در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، بهروز بیرشک، روانشناس و استاد دانشگاه در روزنامه آرمان نوشت:  پارازیت نامی است که این روزها با سردرد، سرگیجه، سقط جنین، سرطان و مشکلات تنفسی عجین شده است. از چند سال پیش حرف و حدیث‌ها درباره ضررهای پارازیت‌های ارسالی روی امواج ماهواره‌ها بالا گرفت به گونه‌ای که نه‌تنها در دیدارهای دوستانه و خانوادگی به سوژه اصلی بحث و گفت‌وگوها تبدیل شد بلکه حتی به مجلس نیز کشیده شد. در آن زمان مرضیه وحیددستجردی، وزیر اسبق بهداشت، بعد از بالا گرفتن دوباره بحث‌ها درباره پارازیت‌ها و امواج ماهواره‌ای و تاثیر آن بر سلامتی شهروندان و حتی تایید کمیسیون بهداشت مجلس بر مضربودن این پارازیت‌ها، گفت: مضر بودن پارازیت‌ها به‌طور قطع ثابت نشده است. این «مضرند»، «مضر نیستند»‌ها  از آن زمان تا امروز که حدود هفت سال از این اتفاق می‌گذرد در ادبیات مسئولان و همه افرادی که به نحوی با این قضیه در ارتباطند وجود دارد و این استنباط ایجاد می‌شود که پارازیت‌ها هم مضرند و هم مضر نیستند! علاوه بر این، بازار شایعات در این زمینه روزبه‌روز داغ‌تر می‌شود و عده‌ای از این شرایط بلاتکلیفی استفاده کرده و سعی می‌کنند به این قضیه شاخ و برگ بدهند.

البته چندی پیش سازمان حفاظت محیط زیست و حتی خود وزارت بهداشت بعد از کار کارشناسی و علمی روی این موضوع در اینکه این امواج می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت و عملکرد بدن افراد داشته باشد به نوعی به اتفاق نظر رسیدند. افراد ساکن در مناطقی که با این امواج بیشتر در ارتباطند، وقتی در مورد مکان‌هایی که این امواج در آنجا بیشتر است قرار داشتند (در این مکان‌ها  شدت امواج به اندازه‌ای بود که منجر به قطع شدن کلیه شبکه‌های ارتباطی حتی تلفن‌های همراه  آنها شده بود) در توصیف حالات بدنشان عنوان می‌کردند نوعی خستگی مفرط و افت شدید انرژی در آن مکان برایشان ایجاد شده بود که با ترک محل این عوارض نیز برطرف می‌شد.

با نگاهی علمی و کارشناسی باید پذیرفت که این امواج به هر حال ضرر دارد و در این راستا باید برای از بین بردن آنها تمهیداتی اصولی اندیشید و افکار عمومی را در جریان امور قرار داد. برای مثال افراد در این شرایط اگر بار دارند کمتر در معرض این امواج قرار بگیرند و حداقل مکان‌هایی در نظر گرفته شود که این امواج در آنجا کمتر باشد. آلودگی هوا تنها دلیل بروز بیماری‌ها نیست و آنچه مزید بر علت شده تا پایتخت‌نشین‌ها را بیمار و عقیم کند، امواج نامرئی است که به‌عنوان پارازیت شناخته می‌شوند.امواجی نامرئی که برای مختل کردن شبکه‌های ماهواره‌ها ارسال می‌شوند. نتیجه هم این شده که انواع و اقسام شایعات پارازیتی در پایتخت قوت گرفته که تا پیش از روی کار آمدن دولت فعلی به‌طور جدی به آنها پرداخته نشده است. شایعاتی که گاهی توسط مسئولان تلویحا تایید می‌شود و همین امر باعث می‌شود برخی شاخ و برگ بیشتری به این شایعات بدهند. در هر حال، ارسال امواج پارازیت در کلانشهرها به ویژه تهران به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده است.نگرانی‌ای که به نظر می‌رسید دولت یازدهم قصد دارد آن را برطرف کند. حداقل اینکه عنوان شود تاثیر قطعی این امواج مشخص نیست یا هنوز اثبات نشده بهتر از اظهارنظری است که عنوان می‌کند این امواج هیچ ضرری ندارد یا کاملا خطرناک است.

اگر واقعا کشف ضررهای این موضوع نیازمند سال‌ها کار کارشناسی است چرا تاکنون مسئولان زیادی عنوان می‌کردند این امواج ضرر دارد یا ندارد و این اظهار نظرها اساسا بر چه پایه‌ای بوده است؟ سوال اصلی که اینجا مطرح می‌شود این است که بالاخره باید حرف چه کسی را پذیرفت و کدام رویکرد در این زمینه را علمی و صحیح دانست. موضوع پارازیت‌ها اگر چه در سال‌های اخیر همواره بحث‌برانگیز بوده است اما هنوز تحقیقات مستندی در این زمینه وجود ندارد که میزان پارازیت‌ها چقدر است و چه خسارت‌هایی به‌جا می‌گذارد همانطور که کمابیش منشأ ارسال پارازیت‌ها به درستی مشخص نیست یا حداقل سازمان و نهادی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است. به نظر می‌رسد تنها در صورتی که شفاف‌سازی در این حوزه صورت بگیرد می‌توان نگرانی‌ای را که از این موضوع در افکار عمومی ایجاد شده، برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha