اعلام رسمی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی شادی مردم کشورمان را به دنبال داشت به ویژه که در آن سخن از لغو تمامی تحریم‌ها رفته بود. فعالان محیط زیست نیز در این شادی با مردم کشور همراه شدند و ابراز امیدواری کردند که محیط زیست بحران زده ایران نیز از دستاوردهای این توافق تاریخی بی‌بهره نماند.

محیط زیست از توافق چقدر سهم می برد؟

سلامت نیوز:اعلام رسمی توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی شادی مردم کشورمان را به دنبال داشت به ویژه که در آن سخن از لغو تمامی تحریم‌ها رفته بود. فعالان محیط زیست نیز در این شادی با مردم کشور همراه شدند و ابراز امیدواری کردند که محیط زیست بحران زده ایران نیز از دستاوردهای این توافق تاریخی بی‌بهره نماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، دکتر حسین آخانی،  استاد محیط زیست دانشگاه تهران در صفحه فیس‌بوک خود در یادداشتی با عنوان دورنمای فردای توافق هسته‌ای نوشته است: امیدوارم فردای اجرای توافق که میلیاردها دلار سرمایه‌های بلوکه شده ما به کشور وارد می شود مجددا به کیسه سد سازان، جاده سازان، ساختمان‌سازان و تولید کنندگان خودروهای بی کیفیت و آلوده کننده و یا وارد کنندگان کالاهای بنجول چینی نرود. به عوض با تغییر نگاه سخت افزاری به نرم افزاری و توسعه پایدار و حفظ محیط زیست، هم کشاورزی خود را کارآمدتر، هم مصرف آب را بهینه‌تر و از همه مهم‌تر مقوله فراموش شده آموزش و فرهنگ را مجددا روح دیگری ببخشیم.


این استاد سرشناس محیط زیست که امسال جایزه ملی محیط زیست را نیز دریافت کرد تاکید کرده است که آموزش مصرف آب را باید از مهدهای کودک و مدارس شروع کرد و آن‌هم فقط به مدد سرمایه گذاری در آموزش و استفاده از دهها هزار دانش آموخته محیط زیست ممکن است. بازگشایی ارتباط با کشورهایی که از دانش و مدیریت حساب شده برخوردارند می‌تواند ما را در این مسیر کمک کند. اگر منابع مالی خودمان را به درستی هزینه کنیم، از خروج بهترین دانشمندان این مملکت جلوگیری می‌کنیم، آنانی که در سفر آمریکا ده‌ها نفرشان را دیدم و اشک حسرت ریختم که چرا تربیت شدگان ما در خدمت کشوری هستند که بیش از سه دهه از دشمنان جدی ما به حساب می‌آید.


یک خبرنگار محیط زیست نیز با همخوان کردن یادداشت دکتر آخانی نوشته است: «کاش، ای کاش، یکی از دستاوردهای توافق هم این باشد.» البته ابراز نگرانی‌های فعالان محیط زیست با واکنش سریع رئیس سازمان محیط زیست نیز همراه بود.

معصومه ابتکار،‌ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با انتشار عکسی از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در صفحه اینستاگرام خود،‌ به استقبال توافق هسته ای ایران و 1 + 5 رفت. در یادداشت معصومه ابتکار پای این عکس تاکید شده است که این توافق نه تنها مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای ۱+۵ را اصلاح و تعامل اقتصادی و دیپلماتیک ایران با بسیاری کشورهای جهان را ارتقا می‌بخشد، بلکه نشان دهنده موفقیت دیپلماسی و مذاکره در مقابل تنش و مخاصمه بوده و با بر هم زدن بسیاری از معادلات سنتی، فصل نوینی از مناسبات بین‌المللی را رقم می‌زند و الگویی برای دنیای تشنه گفت‌وگو و درک و احترام متقابل خواهد بود.رئیس سازمان محیط زیست پس از این مقدمات گفته است که امکان حضور صنایع و فناوری‌های سبز برای حل مشکلات محیط‌زیستی کشور تسهیل شده و امید می‌رود فشار از روی منابع طبیعی برداشته شود.

چنانچه این تفاهم می‌تواند زمینه را برای همکاری بیشتر با کشورهای صنعتی که صاحب استانداردها و تجربیات زیست‌محیطی ارزشمندی هستند فراهم کند. به ویژه برای ارتقای استانداردها در صنایع سنگین و نیز صنایع نفت و گاز که به کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.ابتکار در پایان با تاکید بر این که امروز گام بلندی برای کمک به مهار گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط صنایع، نیروگاه‌ها و بخش نفت برداشته شد و همین طور دستیابی به فناوری‌های موثر در اصلاح الگوی آب با توجه به خشکسالی وسیع آسان می‌شود ابراز امیدواری کرده است که این توافق در سطح بین‌المللی و در شرایطی دشوار موفق به ایجاد وفاق شد، سبب تعمیق وفاق ملی در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی برای پیشبرد برنامه‌های دولت تدبیر و امید نیز بشود.


اکنون باید چشم انتظار ماه‌های پس از توافق نشست و دید که امید معصومه ابتکار به واقعیت خواهد پیوست یا نگرانی فعالان محیط زیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha