طبق یک پژوهش جدید بوتاکس به مدت ۴ ماه، قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست را بهبود می بخشد

سلامت نیوز:طبق یک پژوهش جدید بوتاکس به مدت ۴ ماه، قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری پوست را بهبود می بخشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، بوتاکس و یا «سم بوتولینم نوع A»، دارویی است که در بهبود برخی از مشکلات مرتبط با سلامت از جمله میگرن مزمن، مثانه بیش فعال و یا دیستونی گردن مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، بوتاکس بیشتر به دلیل قابلیت آن در کاهش چین و چروک صورت مورد توجه است. روش انجام این عمل بدین گونه است که دارو به نقاط خاصی از صورت تزریق می شود تا ماهیچه های به وجود آورنده چین و چروک به حالت استراحت درآیند.

دکتر «جیمز بناپارت» از دانشگاه اوتاوا و دکتر «دیوید الیس» از دانشگاه تورنتو مطالعه ای را جهت شناخت تاثیرات بوتاکس بر پوست انجام دادند. این دو محقق به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال خود بودند که چگونه بوتاکس بر دو ویژگی صورت، یعنی انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاع که با افزایش سن ضعیف می شوند، تاثیر می گذارد.


این دو محقق در این باره می گویند: «با افزایش سن، این خواص بیومکانیکی نیز تغییر می کنند. در میان تغییرات مرتبط با افزایش سن، از دست رفتن الاستیسیته پوست بیشتر از دیگر تغییرات مورد توجه قرار می گیرد.»
به نظر می رسد که بوتاکس آسیب های پوستی ناشی از افزایش سن و همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش را به طور موقت بهبود می بخشد.
این دو محقق مطالعه ای را بر روی ۴۸ زن با میانگین سنی ۵۵ سال که برای کاهش چین و چروک پیشانی و اطراف چشم تحت عمل بوتاکس قرار گرفته بودند انجام دادند. قابلیت انعطاف و ارتجاع پوست این زنان قبل از جراحی به عنوان پایه مطالعه و ۲ هفته، ۲ ماه، ۳ ماه و ۴ ماه بعد از جراحی مورد بررسی قرار گرفت. این گروه محقق دریافتند که انعطاف پذیری و قابلیت ارتجاعی پوست ۴۳ نفر از زنانی که تا پایان مطالعه تحت نظر بودند، از طریق تزریق بوتاکس تا حداکثر ۴ ماه افزایش یافت_ مدت زمان مشابه با مدت زمانی که بوتاکس تاثیر آرامش دهی خود را بر ماهیچه ها حفظ می کند_ بعد از گذشت این ۴ ماه، بار دیگر خواص پوست به حالت اولیه خود بازگشت.


علاوه براین، این محققان دریافتند که بوتاکس می تواند آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش را بهبود بخشد؛ ولی این اثربخشی نیز بعد از گذشت ۴ ماه از بین رفت.
محققان درباره یافته های خود می گویند: «در این مطالعه، پس از تزریق اونابوتولینیوم توکسین A، افزایشی در انعطاف پذیری و ارتجاعی پوست و همچنین کاهشی در آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش مشاهده شد. تغییراتی که در پوست صورت بیماران به وجود آمد به نظر می رسد با تغییرات مرتبط با روند افزایش سن، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش و التهاب در تضاد باشد. این مطالعه همچنین نشان می دهد که مدت زمان تاثیرگذاری این تغییرات بر پوست با مدت زمان تاثیر دارو یکسان است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha