سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 155460

کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور و تجمع ۵۰ باری این قشر در اعتراض به دستمزدهایشان منجر به واکنش‌های مختلف مسئولان و برشمردن مشکلات ‌آن‌ها شده است. پرستاری٬ رشته‌ای که به میزان اهمیت حضور پزشک بر بالین بیمار پراهمیت است آن هم با شرایط خاصی که برای پذیرش در این رشته وجود دارد٬ دستمزد ناکافی یکی از دغدغه‌های فعالان این حوزه و موانع مورد استقبال قرار نگرفتن این رشته در جامعه ایرانی است. جامعه‌ای که جایگاه پرستار را آن‌گونه که باید و شاید نشناخته است.

سلامت نیوز: کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور و تجمع ۵۰ باری این قشر در اعتراض به دستمزدهایشان منجر به واکنش‌های مختلف مسئولان و برشمردن مشکلات ‌آن‌ها شده است. پرستاری٬ رشته‌ای که به میزان اهمیت حضور پزشک بر بالین بیمار پراهیمت است آن هم با شرایط خاصی که برای پذیرش در این رشته وجود دارد٬ دستمزد ناکافی یکی از دغدغه‌های فعالان این حوزه و موانع مورد استقبال قرار نگرفتن این رشته در جامعه ایرانی است. جامعه‌ای که جایگاه پرستار را آن‌گونه که باید و شاید نشناخته است.

میرزابیگی:‌ نیاز هر هزار نفر به ۳ پرستار
دکتر محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری درباره نحوه محاسبه پرستار در همه دنیا و جامعه به سینا می‌گوید: این موضوع براساس کل جامعه و تعداد پرستار محاسبه می‌شود و باید به ازای هر هزار نفر حداقل سه تا چهار پرستار در زمینه‌های مختلف فعال باشند٬ همچنین در استاندارد بین‌المللی باید به ازای هر تخت بیمارستانی در سطح درمان دو ‌و نیم پرستار داشته باشیم. در کشور ۲۰۰ هزار پرستار کم داریم.

دکتر سیامک مره صدق، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ، می‌گوید: به ازای هر 300 نفر در کشور باید یک پرستار وجود داشته باشد در صورتی که این نسبت هم اکنون بالای یک پرستار به دو هزار نفر است.

اسکندری:‌ استاندارد جهانی مراقبت یک پرستار از یک بیمار
همچنین فریدون اسکندری، مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان به سینا می‌گوید: نسبت پرستار به بیمار در ایران در بخش مراقبتی آی سی یو یک به دو تخت و در بخش سی سی یو این نسبت یک به سه است؛ البته استاندارد جهانی پرستار به بیمار نسبت یک به یک را دارد.

مره‌صدق: ‌مراقبت یک پرستار از ۱۰ بیمار در ایران
دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت‌وگو با نسیم معتقد است: تعداد پرستاران در ایران نسبت به کشورهای اطراف حداقل 2 تا 3 برابر کمتر است؛ ما باید به ازای هر تخت 2.5 پرستار داشته باشیم در حالی که این شاخص در ایران 1.2 است و گاهی به 4 دهم می‌رسد، حتی در برخی بخش‌های مراقبت ویژه یک پرستار باید از 10 بیمار مراقبت کند.

اسکندری:‌ حقوق پزشکان ۳۷ برابر حقوق پرستاران در ایران
در گذشته پرستاران معمولا به استخدام رسمی دولت در می‌آمدند اما هم اکنون با تلاش دولت برای چابک‌سازی دیگر شاهد استخدام رسمی این افراد نیستیم.

فریدون اسکندری، مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزش و درمانی بیمارستان آیت الله موسوی زنجان به سینا می‌گوید: در کشور ما میانگین حقوق پزشک ۳۷ برابر پرستار است در صورتی که در کشورهای دنیا این تفاوت بیش از دو برابر نیست.

وی می‌افزاید: در شغل پرستاری شادی وجود ندارد و پرستار با درد و رنج مردم برخورد دارد پس باید توانایی کار کردن با یک انسان را داشته باشد در صورتی که برخی افراد این توانایی را ندارند.

در ادامه حسین جعفری، کارشناس ارشد پرستاری نیز به سینا می‌گوید: اگر در جامعه خود را پرستار معرفی کنید مردم شما را یک تزریقات‌چی و پانسمان‌گر می‌شناسند٬ مسئله دیگر این است که پرستاری یکی از معدود رشته‌هایی است که علی‌رغم داشتن مقطع دکتری فرد نمی‌تواند بیرون از بیمارستان فعالیت داشته باشد.

مره صدق:‌ پرستاری در حاشیه رشته‌های پیراپزشکی است
اما به نظر می‌رسد کمبود پرستار در کشور یک مشکل ریشه‌ای است به شکلی که در گذشته استانداردی برای خدمات پرستاری در جامعه و در سطح نظام سلامت در نظر گرفته نشده تا بر اساس سیستم عرضه و تقاضا تعداد پرستار را تعیین کنند.

در این باره دکتر سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به سینا می‌گوید: در برخی دانشگاه‌های ما به پرستاری و باقی رشته‌های پیراپزشکی به عنوان حاشیه‌ای بر دانشگاه پزشکی نگاه شده است که برای افزایش تعداد پرستاران در کشور این نگاه نادرست باید تغییر کند.

رئیس ‌زاده:‌ جامعه پرستاری اثر گذارترین قشر بهداشت و درمان کشور
دکتر محمد رئیس‌زاده٬ رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است: ما به دنبال حل مشکلات جامعه پرستاری هستیم، این قشر از لحاظ کمی و کیفی اثرگذارترین قشر در بهداشت و درمان کشور است پس بهتر است به جای نگاه‌های گروهی به دنبال حل مشکلات جامعه پرستاران باشیم.

وی با اشاره به تلاش برای رصد و بررسی آسیب‌ها و آفت‌ها در این حوزه می‌افزاید: باید افرادی برای شورای عالی و ریاست سازمان انتخاب شوند که دغدغه اصلی آنها مشکلات جامعه پرستاری باشد.


میرزابیگی: راهکارهای افزایش تعداد پرستار در کشور
محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری درباره نوع جذب پرستار در کشور در گفت‌وگو با سینا می‌گوید:‌ نوع جذب پرستار در کشور ممکن است از طریق خرید خدمت، آیین نامه‌های دانشجویی، جایگزینی مرخصی زایمان برای مادران پرستار که به مرخصی می‌روند و نیروهای طرحی در صورتی که به دنبال تمدید طرح باشند، انجام می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده در این باره می‌افزاید: پرداخت کارانه با ضریب یک و هفت دهم به پرستاران در مهر ماه سال گذشته همچنین به روزرسانی کارانه‌هایی با تاخیر ۱۴ یا ۱۵ ماه از اقدامات انجام شده برای پرداخت حقوق بوده است.

در این باره دکتر سیامک مره صدق، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به سینا می‌گوید:‌ مزایای دریافتی قشر پرستار ناکافی است به همین دلیل رغبت کافی برای ورود به این رشته وجود ندارد٬ باید شرایط کار پرستاران بهتر شود تا افراد با استعداد و توانمند جذب این رشته شوند همچنین باید ظرفیت‌های رشته پرستاری در دانشگاه‌ها افزایش یابد.

شریفی‌مقدم:‌ تجمع ۵۰ باری پرستاران
محمد شریفی‌مقدم٬ دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با ایلنا از تجمع بیش از 50 بار پرستاران در اعتراض به دستمزدهایشان خبر داده و گفته است:‌ جامعه پرستاری خواستار لغو اجرای طرح مبتنی بر عملکرد است، همچنین خواستار اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که 9 سال وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی به آن بی‌مهری می‌کند.

وی می‌افزاید: این قانون، مصوب مجلس شورای اسلامی است و تاکنون اجرایی نشده است٬ اما در قبال آن طرحی اجرا می‌شود که اختلافات میلیونی درآمد پزشک و پرستار را به همراه دارد. در دنیا به سمتی رفته‌ایم که پرداختی‌ها در نظام سلامت شفاف شده ‌است، اما در ایران پرداختی پزشکان شفاف نیست!


وزیر بهداشت:‌ افزایش ۷۰ درصدی کارانه پرستاران از اول مهر
دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی نیز به فارس می‌گوید: در حالی که پنج هزار و 500 میلیارد تومان بدهی داشتیم اما پرداخت معوقه پرستاران را به‌روز کردیم و کارانه آن‌ها از اول مهر 70 درصد افزایش می‌یابد.

از اقداماتی که مراکز بهداشتی- درمانی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی انجام داده جذب حدود 16 هزار نفر پرستار در سال گذشته به صورت شرکتی بوده است که محمد میرزا بیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با سینا معقتد است: به این‌ دلیل که در گذشته شرکت‌ها حقوق پرستاران را به درستی پرداخت نمی‌کردند، از این طرح استقبال نشد.

مره صدق:‌ حتی دو برابر شدن پذیرش پرستار در دانشگاه‌ها کافی نیست!
وی از تلاش برای دو برابر شدن ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی و پرستاری خبر می‌دهد اما دکتر سیامک مره صدق، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سینا معتقد است: این اقدام تاکنون انجام نشده و در صورت اجرایی نشدن رضایت‌بخش و کافی نیست.

وقتی نظر دکتر شهلا میرگلوی بیات، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی را درباره صادر نشدن مجوز استخدام رسمی دولتی برای افزایش تعداد پرستاران در کشور را جویا می‌شود٬ وی می‌گوید: وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی درباره شیوه جذب نیرو تصمیم می‌گیرد اما وقتی دولت برنامه‌ای برای استخدام ندارد این وزارت‌خانه چگونه باید به تامین نیرو بپردازد! به همین منظور از ظرفیت شرکت‌ها استفاده می‌کند و در این باره نیز معمولا حقوق پرستاران ضایع می‌شود. به نظر می‌رسد برای افزایش و جذب پرستار بهتر است هیئت دولت استخدام پرستار داشته باشد.

دکتر محمد میرزابیگی٬ رئیس سازمان نظام پرستاری درباره جذب نیرو در سال 94 به فارس گفته است: جذب نیرو از طریق موسسه وابسته به هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود که جدای از استخدام حدود 7 هزار پرسنل بهداشتی- درمانی که قرار است از طریق آزمون این وزارت‌خانه در بیمارستان‌های جدید جذب شوند و پیش بینی این است که تقریبا به همین تعداد (حدود 7 هزار نفر) نیرو و کادر پرستاری از طریق این موسسه جذب شوند.

وزیر بهداشت: قرار نیست بهیار جایگزین پرستار شود
دکتر سید حسن هاشمی٬ وزیر بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی از نیازمندی کشور به جذب بهیار گفته و گفته است: تربیت کمک بهیار برای ارتقای جایگاه پرستاری است و این‌که عده‌ای می‌گویند قرار است این نیروها جایگزین پرستاران شوند، صحت ندارد و بد اخلاقی می‌کنند.

وی می‌افزاید: معاونان این وزارت‌خانه تعرفه‌های خدمات پرستاری را برای سیر مراحل قانونی به شورای عالی بیمه ارسال می‌کنند تا بیش از این باعث سو استفاده عده‌ای نشوند که مقاصد دیگری غیر از منافع مردم و کارکنان شریف حوزه سلامت و جامعه پرستاری را در ذهن دارند. آینده مشخص خواهد کرد که چه کسانی در پی استیفای حقوق مردم، پرستاران و تیم سلامت هستند و چه کسانی مسیر دیگری را دنبال می کنند.


میرگلوی بیات:‌ پول‌مان کم است
در همین باره سعید لک٬ رئیس روابط عمومی سازمان نظام پرستاری در واکنش به اظهارات میرزا بیگی به باشگاه خبرنگاران گفته است:‌ موسسه‌ای که چندی پیش قرار بود که در زیر مجموعه هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش پزشکی برای استخدام کادر پرستاری تشکیل شود، آغاز به کار کرد و از این پس به صورت متمرکز کار جذب پرستار را برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می‌دهد.

دکتر شهلا میرگلوی بیات٬ نماینده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل موسسه برای استخدام کادر پرستاری به صورت هیئت امنایی در گفت‌وگو با سینا می‌گوید: ما در این‌باره نیازمند اقدام کارآمد هستیم اما در کل به نظر می‌رسد محدودیت منابع مالی در این زمینه تاثیر جدی بر جای می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha