وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیالیز درمان قطعی نیست گفت: این بیماران نیازمند پیوند اعضا هستند و به همین دلیل فرهنگ اهدا عضو باید در جامعه تقویت شود.

سلامت نیوز:  وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دیالیز درمان قطعی نیست گفت: این بیماران نیازمند پیوند اعضا هستند و به همین دلیل فرهنگ اهدا عضو باید در جامعه تقویت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا سید حسن قاضی زاده هاشمی روزشنبه در آیین افتتاح مرکز بهداشتی درمانی منطقه 22 شهر تهران با بیان اینکه شرایط دیالیز قابل مقایسه با گذشته نیست و اکنون تجهیزات خوبی در این زمینه وجود دارد افزود: آنچه موجب طولانی شدن فهرست انتظار می شد واقعی نبودن تعرفه ها و ضعیف بودن فرهنگ اهدا عضو بود که با تلاش های دولت تعرفه های این حوزه واقعی شد اما فرهنگ اهدا عضو نیازمند تقویت هر چه بیشتر است.


وی با اشاره به اینکه عده ای به دلیل امرار معاش مجبور به فروش کلیه می شوند خاطر نشان کرد: این مسئله بسیار درد آور است که باید با بهبود شرایط اقتصادی از بین برود.
هاشمی با بیان اینکه در سایر کشور ها مردم بدون وجود هیچ قانونی به نیازمندان پیوند اعضا کمک می کنند تصریح کرد: اعضای خانواده و بستگان بیماران باید کمک کنند تا تعداد بیماران دیالیزی کاهش پیدا کند.


وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد که کشور با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی تا 5 سال آینده به نقطه مطلوب در زمینه اهدا عضو دست یابد.
وی گفت: امروز بخشی از تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و بخشی که تولید آن صرفه اقتصادی نداشته از خارج وارد می شود.
وزیر بهداشت ودرمان با بیان اینکه حدود 28 هزار نفر در کشور نیازمند دیالیزهستند افزود: تنها راه درمان قطعی این افراد، پیوند کلیه است. 
هاشمی آمار پیوند اعضا در کشور را 40 هزار مورد در سال عنوان کرد. 


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه شهر تهران از پزشکان متخصص و مجرب در حوزه های مختلف برخوردار است خاطرنشان کرد: باید با حضور خیرین، سرمایه گذاران بخش خصوصی، شهرداری تهران و حمایت های اجتماعی بخش های مختلف را در راستای حل مشکلات درمانی درگیر کرد. 
وی تاکید کرد: اصل اول پیشگیری است تا شیوع بیماری کاهش پیدا کند. 
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فشار خون یکی از بیماری های خاموش و دردآوراست گفت: 50 درصد از مردم بیماری فشار خون دارند و نیمی از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند. 


وی افزود: بیماری فشار خون باعث سکته قلبی، مغزی و آسیب به کلیه می شود که باید با کاهش مصرف نمک از آن جلوگیری کرد. 
وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقدار مصرف نمک در کشور را 12 گرم عنوان کرد و افزود: کشورهایی همچون انگلیس مقدار مصرف نمک را به سه گرم کاهش داده اند. 


وی خاطرنشان کرد: نسل آینده به دلیل مصرف غذاهای وارداتی با تهدید بیماری های متعددی روبرو خواد بود. 
هاشمی همچنین در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران درخصوص حادثه قتل پزشک اردبیلی ضمن تسلیت به خانواده پزشک مرحوم و ابراز تاسف از این جادثه گفت: خانواده این پزشک در حال پیگیری پرونده هستند و آن بخش از موضوع که صنفی بوده و مربوط به وزارتخانه است بوسیله مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال پیگیری است. 
وی با بیان اینکه هر نزاعی محکوم است خاطرنشان کرد: امیدوریم در هیچ زمینه ای شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha