معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: با واکسیناسیون سراسری هپاتیت «بی» طی دو دهه گذشته شیوع این بیماری در کشور از 3.2 درصد به 1.7 درصد کاهش یافت.

سلامت نیوز: معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: با واکسیناسیون سراسری هپاتیت «بی» طی دو دهه گذشته شیوع این بیماری در کشور از 3.2 درصد به 1.7 درصد کاهش یافت.

به گزارش سلامت  نیوز به نقل از ایرنا ،محمود نبوی افزود: بیماری هپاتیت «بی» یک بیماری ویروسی است که مانند ایدز از طریق روابط جنسی غیر ایمن، تزریق با سرنگ آلوده، خون و در موارد کمتری از مادر به جنین منتقل می شود.


وی ادامه داد: شیوع بیماری هپاتیت «بی» در دو دهه پیش در کشور حدود 3.2 درصد بود و کشور ما جزو مناطق با شیوع متوسط این بیماری بود اما با انجام واکسیناسیون سراسری به خصوص برای نوزادان شیوع این بیماری به شدت کم شد و امروز با شیوع حدود 1.7 درصد جزو کشورهای با شیوع کم این بیماری هستیم.


شیوع کمتر از 2 درصد بیماری هپاتیت «بی» شیوع کم، شیوع بین 2 تا 5 درصد متوسط و شیوع بالاتر از 5 درصد شیوع بالای این بیماری محسوب می شود.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: بیماری هپاتیت C که دومین بیماری مهم از خانواده بیماریهای هپاتیت است، در ایران شیوع بالایی ندارد و شیوع کلی آن در جامعه حدود 3 تا 4دهم درصد است که البته در برخی جوامع خاص مانند معتادان تزریقی شیوع این بیماری بسیار بالا و حدود 30 درصد است.


وی گفت: در کشور ما برنامه ملی کنترل هپاتیت «بی» از سال 89 اجرایی شد و اجزای این برنامه واکسیناسیون سراسری به خصوص واکسیناسیون نوزادان، افزایش دسترسی به داروهای این بیماری و تولید آنها در کشور و نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این داروها بود که به صورت موفقیت آمیز اجرا شد.
نبوی افزود: سازمان بهداشت جهانی از سال 2010 میلادی برای کنترل این بیماری را به صورت یک برنامه استراتژیک بین المللی به کشورها ابلاغ کرده است که برای کشور ما مطلب جدیدی نیست و در واقع شبیه همان برنامه ملی ایران است که از سال 79 در حال اجراست اما برای بسیاری از کشورهای دیگر یک برنامه جدید محسوب می شود.


وی گفت: واکسیناسیون نوزادان در برابر هپاتیت از حدود 26 سال پیش در سال 1368 شروع شد و از سال 72 به صورت سراسری و اجباری شد و اکنون تمام افراد زیر 20 سال کشور علیه این بیماری مصون هستند.
معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: اجرای برنامه کنترل بیماری هپاتیت در کشور همچنان ادامه دارد و امیدواریم در چند سال آینده به شیوع بسیار کم و زیر یک درصد در کشور برسیم.


وی گفت: نگرانی خاصی در مورد این بیماری نداریم البته هنوز میزان هپاتیت در برخی گروهها مانند معتادان تزریقی، در زندانها و در بین افرادی که روابط جنسی نامتعارف دارند، بالاتر از کل جامعه است که برای مدیریت آن تمام زندانیانی که بیش از 6 ماه در زندان هستند، واکسن هپاتیت «بی» را دریافت می کنند.
نبوی افزود: بیماری هپاتیت «سی» واکسن ندارد اما با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در بین معتادان تزریقی و با توجه به اجرای برنامه های کاهش آسیب اعتیاد در کشور مانند توزیع سرنگ رایگان که از حدود 30 سال پیش اجرا می شود، شیوع این بیماری نیز در حال کاهش است.


وی  در مورد انتقال این بیماری از طریق انتقال خون توضیح داد: با توجه به غربالگری مناسب خون در سازمان انتقال خون، انتقال این بیماری از طریق انتقال خون در کشور ما در حد صفر است.
وی گفت: تنها نگرانی ما انتقال این بیماری از طریق افراد روسپی و انتقال جنسی، خالکوبی و در موارد کمتری در دندانپزشکی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha