دبیر شورای عالی انجمن دندان پزشکی ایران گفت: مسئله جرم گیری به معنای تمیز کردن دندان ها است و این‌ کار به هیچ وجه باعث آسیب رساندن به دندان‌ها نمی‌شود.

سلامت نیوز:دبیر شورای عالی انجمن دندان پزشکی ایران گفت: مسئله جرم گیری به معنای تمیز کردن دندان ها است و این‌ کار به هیچ وجه باعث آسیب رساندن به دندان‌ها نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،عبدالجواد رحیم پور گفت: دندان‌ها به خاطر ترکیبات آهکی بزاق دهان، رسوب ترکیبات آهکی بزاق و مواد غذایی مصرف شده که در دندان‌ها می‌نشینند، دچار پوسیدگی شده و نیاز به جرم گیری دارند. با انجام چکاپ‌های 6 گانه بافت مشخص می‌شود که چه دندان هایی و چه اندازه نیاز است جرم گیری شود.


وی ادامه داد: اگر دندان‌ها به مدت طولانی جرم گیری نشوند، بستر مناسبی برای رشد میکروب‌ها و ماکرو ارگانیسم‌ها در داخل دهان فراهم می‌شود. این جرم باعث تورم و پرخونی لثه، بوی بد دهان،  خونریزی لثه و بیماری های لثه و دهان می‌شود و همچنین  حضور جرم باعث بالا رفتن غلظت میکروب‌های دهانی شده که سرانجام منجر به  پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.


وی در خصوص سن افراد برای انجام جرم گیری گفت: نمی‌توان سن خاصی را برای انجام این کار تعیین کرد و بیمارانی که به دلیل عدم رعایت بهداشت و حتی افرادی که رعایت بهداشت هم انجام می‌دهند به دلیل  وجود ترکیبات آهکی بزاق، مستعد انجام این کار هستند.
این متخصص دندانپزشکی افزود: توصیه بنده این است که همه افراد، سالی یک بار جرم گیری دندان انجام دهند تا از به وجود آمدن بیماری‌های دهان از جمله بوی بد دهان و همچنین بیماری های لثه جلوگیری کنند.
وی در ادامه بیان کرد : متاسفانه در بین مردم این برداشت غلط وجود دارد که انجام جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود؛ در صورتی که اینگونه نیست و جرم گیری روشی موثر برای تمیز کردن دندان و بهداشت دهان است و اگر این کار به صورت صحیح انجام شود می‌تواند در طول عمر دندان ها بسیار موثر باشد.


عضو هیئت مدیره انجمن دندان پزشکان ایران گفت: جرم گیری دندان ها باعث لق شدن دندان ها نمی‌شود و پایه دندان‌هایی که دیر جرم گیری می‌شوند، ضعیف شده  و در مواردی باعث افتادن دندان می‌شود.
 بنابراین اگر در موقع مناسب و به صورت صحیح این عمل انجام شود هیچ عارضه ای بر روی دندان نخواهد داشت و لق شدن دندان به دلیل جرم و از بین رفتن استخوان فک و لثه است.
وی در مورد بروساژ کردن دندان ها گفت: مرحله نهایی که بعد از جرم گیری  دندان‌ها انجام می شود بورساژ نام دارد که بعد از اینکه دندان ها کاملا تمیز شدند به وسیله لوازم دندان پزشکی دندان‌ها را از رنگ هایی مثل رنگ چایی و قهوه و شکلات و مواد غذایی که بر روی دندان‌ها مانده است پاکسازی می‌کنند و دندان به رنگ طبیعی خود برمی‌گردد.


وی هم چنین افزود: افرد سیگاری نسبت به افراد معمولی بیشتر نیازمند انجام جرم گیری هستند؛ به دلیل اینکه در سیگار بیش از 4000 نوع ماده سمی وجود دارد که همه از راه دهان وارد بدن می‌شوند و ماندن این مواد سمی در بین دندان‌ها نه تنها موجب به وجود آمدن بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان‌ها و از بین رفتن مینای دندان ها می‌شود، بلکه  سایر بیماری ها از این طریق به بدن منتقل خواهد شد.
وی به افراد توصیه کرد: بعد از انجام جرم گیری دندان‌ها با رعایت بهداشت دهان و دندان و چکاپ کردن  به صورت سالیانه از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha