سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 157242

غده تیروئید، هورمون مهمی به نام تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون‌ دمای بدن را تنظیم می‌کند، وزن بدن را متعادل نگه می‌دارد و در تنظیم متابولیزم، ضربان قلب و تولید انرژی نقش دارد. عملکرد درست این غده برای سلامت قلب مهم است. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید لازم است از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزند و برخی مواد را همراه با دارو مصرف نکنند .

موادغذایی مضر برای تــیروئید کم‌کار

سلامت نیوز: غده تیروئید، هورمون مهمی به نام تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون‌ دمای بدن را تنظیم می‌کند، وزن بدن را متعادل نگه می‌دارد و در تنظیم متابولیزم، ضربان قلب و تولید انرژی نقش دارد. عملکرد درست این غده برای سلامت قلب مهم است. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید لازم است از مصرف برخی مواد غذایی بپرهیزند و برخی مواد را همراه با دارو مصرف نکنند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،کم‌کاری تیروئید در زنان شایع‌تر است و در زنان باردار، می‌تواند باعث سقط جنین یا ضعف عصبی در نوزاد شود. علایم کم‌کاری تیروئید شامل افزایش وزن، خستگی مفرط، سرگیجه، افسردگی، خشکی پوست و مو، تغییر در خلق و خو، نامنظم شدن قاعدگی، پف کردن صورت، سردرد، حالت گیجی، فراموشی، سرد شدن دست و پا، گر گرفتگی، احساس سرمای شدید در زمستان و گرمای شدید در تابستان است. به نقل از «MSN »افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند، علاوه بر مصرف دارو باید از مصرف برخی غذاها پرهیز کنند و از بعضی مواد غذایی به میزان کم مصرف کنند، از جمله:


*کلم بروکلی و کلم؛

افرادی که دچار کمبود ید هستند نباید از سبزیجات چلیپایی زیاد مصرف کنند. غده تیروئید برای تولید هورمون تیروئید، نیاز به ید دارد و این نوع گیاهان به ویژه اگر زیاد مصرف شود، می‌تواند مانع از جذب ید شود. بنابراین از مصرف زیاد سبزیجات مانند گل‌کلم، شلغم، کلم‌بروکلی، کلم و جوانه‌های آن‌ها بپرهیزید.

*گندم چاودار و جو (حاوی گلوتن):

هنگام خرید نان از نداشتن گلوتن آن مطمئن شوید. بیشتر مردم به گلوتن حساسیت دارند و این امر باعث کاهش جذب داروهای تیروئید می‌شود.

*فست‌فود:

چربی مضر، توانایی غده تیروئید را برای تولید هورمون تیروکسین کاهش می‌دهد. میزان مصرف غذاهای سرخ شده و به عمل آمده را محدود کنید. این نوع غذاها تاثیرگذاری داروهای تیروئید را کاهش می‌دهد.

*سس مایونز و کره:‌

مصرف مواد غذایی چرب مانند کره، سس مایونز و چربی‌های حیوانی میزان هورمون تیروئید را کاهش می دهد.

*سویا و ارزن:

غنی از هورمونی به نام فیتو استروژن است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان زیاد استروژن می‌تواند توانایی غده تیروئید را برای تولید تیروکسین کاهش ‌دهد.

*زرد‌آلو، زغال‌اخته و پیاز:

مواد غذایی مانند زغال‌اخته، پیاز، چای، کلم بروکلی، سیب، انگور و زردآلو حاوی کوئرستین است و برای این گونه بیماران مناسب نیست. این نوع مواد غذایی، مانع از فعال سازی هورمون تیروئید می‌شود.

*قند مصنوعی:

از آن جا که کم‌کاری تیروئید سوخت‌و‌ساز بدن را کاهش می‌دهد، میزان سوزاندن کالری قند اضافه که از شیرینی‌ دریافت می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. با خوردن شیرینی‌ وزن افزایش می‌یابد و این امر مانع از فعالیت غده تیروئید می‌شود.

*مصرف بیش از حد فیبر:

فیبر اضافه موجود در مواد غذایی مانند حبوبات، غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی می‌تواند در سیستم گوارشی در عملکرد داروهای تیروئید تداخل ایجاد کند. مصرف آن را محدود کنید اما به طور کامل حذف نکنید زیرا برای سلامت مهم است.

*قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا:

کافئین موجود در این نوع نوشیدنی‌ها با جذب شدن در سیستم گوارش، عملکرد داروهای تیروئید را کاهش می‌دهد؛ از مصرف قهوه هنگام صبح آن هم با داروهای تیروئید بپرهیزید.

*غذاهای حاوی کلسیم:

مکمل‌های کلسیم یا مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر را نباید با داروهای تیروئید همزمان مصرف کرد زیرا تاثیرگذاری داروها را کاهش می‌دهد. مکمل کلسیم را با فاصله ۴ ساعت یا بیشتر مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha