بامداد روز گذشته زبانه‌های آتش به جان یكی دیگر از هتل‌های مشهد افتاد تا وقوع پنجمین آتش‌سوزی در چهار ماه اخیر در مراكز اقامتی این شهر ثبت شود. در این آتش‌سوزی ٣٧ نفر از زایرانی كه در زبانه‌های آتش هتلی پنج طبقه در خیابان امام رضا(ع) گرفتار شده بودند با تلاش آتش‌نشانان از خطر مرگ نجات یافتند. نجمی، فرمانده آتش‌نشانان اعزامی به محل، علت آتش‌سوزی را «اتصال در سیستم فیوزهای اصلی برق» هتل اعلام كرد و با اشاره به حضور ٢٠ آتش‌نشان در عملیات اطفای حریق گفت: «كانون حریق طبقه دوم این مجتمع اقامتی بود ولی با تلاش آتش‌نشانان سه ایستگاه، زبانه‌های آتش مهار شد و زایران محبوس در طبقه‌های فوقانی از پشت بام به محل امن منتقل شدند.»

سلامت نیوز: بامداد روز گذشته زبانه‌های آتش به جان یكی دیگر از هتل‌های مشهد افتاد تا وقوع پنجمین آتش‌سوزی در چهار ماه اخیر در مراكز اقامتی این شهر ثبت شود. در این آتش‌سوزی ٣٧ نفر از زایرانی كه در زبانه‌های آتش هتلی پنج طبقه در خیابان امام رضا(ع) گرفتار شده بودند با تلاش آتش‌نشانان از خطر مرگ نجات یافتند. نجمی، فرمانده آتش‌نشانان اعزامی به محل، علت آتش‌سوزی را «اتصال در سیستم فیوزهای اصلی برق» هتل اعلام كرد و با اشاره به حضور ٢٠ آتش‌نشان در عملیات اطفای حریق گفت: «كانون حریق طبقه دوم این مجتمع اقامتی بود ولی با تلاش آتش‌نشانان سه ایستگاه، زبانه‌های آتش مهار شد و زایران محبوس در طبقه‌های فوقانی از پشت بام به محل امن منتقل شدند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این حادثه پنجمین آتش‌سوزی درچهارماه اخیر است كه به جان هتل‌ها و مراكز اقامتی مشهد می‌افتد؛ آماری كه نشان می‌دهد مقصد ماشین‌های آتش‌نشانی مشهد، ماهی یك‌بار به هتل یا مسافرخانه‌ای در این شهر ختم می‌شود.

 

نخستین آتش‌سوزی گسترده هتل‌های مشهد در سال جاری

هجدهم فروردین امسال نخستین آتش‌سوزی گسترده در یكی از هتل‌های خیابان امام رضا(ع) مشهد رخ داد. این حادثه كه خسارات جانی نداشت به علت «سرایت آتش ناشی از سوختن ضایعات روی سقف پاركینگ هتل» اتفاق افتاد. علیرضا معلم، سرپرست ایستگاه شماره ٤ سازمان آتش‌نشانی مشهد در تشریح جزییات حادثه گفت: «این حریق در ساعت ١٦:٥٣ اتفاق افتاد كه كانون آن، آتش‌سوزی ضایعات موجود روی سقف پاركینگ هتل به دلایل نامعلوم بود. در عملیات اطفای حریق آتش‌نشانان دو ایستگاه شركت داشتند و موفق به نجات مسافران شدند.»

 

چهار كشته و ١٦٦ حادثه‌دیده در یك روز

وقوع دو حادثه «مرگ چهار زایر عربستانی» و «حریق گسترده» در دو هتل خیابان طبرسی، گرد مرگ را در آسمان هفدهم خرداد مشهد پاشید. خبر وقوع نخستین حادثه صبح یكشنبه با آژیر كر‌كننده آمبولانس‌ها در گوش اهالی شهر پیچید. ٣٣ زایر عربستانی به دلیل نامشخصی دچار مسمومیت شده و یكی پس از دیگری به بیمارستان منتقل شدند. تنها چند ساعت از بستری شدن مسمومان نگذشته بود كه خبر مرگ چهار نفر از آنها (سه پسر زیر ٣ سال و یك دختر ١٤ ساله) اعلام شد كه واكنش وزیر بهداشت و سخنگوی قوه قضاییه را به دنبال داشت. «پلمب هتل مذكور و بازداشت پنج نفر از كاركنان آن»، «تایید استفاده از سم غیرمجاز در اتاق‌های زایران عربستانی برای از بین بردن حشرات موذی» و «تاكید چندباره بر غیرعمدی بودن حادثه» خلاصه واكنش‌هایی بود كه هر لحظه بر ابعاد حادثه می‌افزود.

تنها به فاصله چند ساعت بار دیگر آژیرها به صدا درآمدند؛ ١٣٧ زایر ایرانی در یكی دیگر از هتل‌ها در میانه دود و آتش محبوس شدند و مرگ را پیش چشمان خود دیدند. آتشپاد مسعود ظهوریان، فرمانده آتش‌نشانان اعزامی با اشاره به تلاش دو ساعته ٦٠ آتش‌نشان برای نجات زایران و مهار شعله‌های آتش، علت وقوع حریق را «اتصال در سیم‌های برق آسانسور در طبقه همكف هتل» اعلام كرد و در شرح عملیات آتش‌نشانان گفت: «نیروهای امداد و نجات ۱۳۷ نفر از مسافران این هتل آپارتمان كه در طبقات بالاتر گرفتار شده و راه فرار نداشتند را با استفاده از دستگاه‌های تنفسی و نردبان از طریق پشت بام، پنجره و در ورودی نجات دادند و به محل امن منتقل كردند.»

حریق سوم با هفت مصدوم

هنوز خاكستر و دود سیمای هتل [...] خیابان طبرسی مشهد را رها نكرده بود كه هتلی دیگر این‌بار در خیابان دانش شرقی طعمه حریق شد. ٢٦ خرداد در آتش‌سوزی یكی دیگر از مراكز اقامتی مشهد، هفت نفر مصدوم شدند. احمد مرندی، سرپرست ایستگاه ٢٤ سازمان آتش‌نشانی مشهد پس از حادثه، حال مصدومان را مساعد اعلام كرد و علت حریق را «نشت گاز از علمك در قسمت پذیرش هتل» دانست.

 

نجات ٨٥ زایر از حریق چهارم

نوزدهم تیر، ٨٥ زایر ایرانی، مسافران دیگری بودند كه حرارت حریق در هتل‌های مشهد را تجربه كردند. در این روز «اتصال در سامانه برق یك دستگاه ماشین لباسشویی در سرویس بهداشتی» جرقه آتش‌سوزی گسترده در هتلی دیگر را زد كه سرپرست ایستگاه ٢٤ آتش‌نشانی مشهد از آن با عنوان «حریق گسترده» یاد كرد. احمد مرندی، فرمانده عملیات اطفای حریق درباره حادثه گفت: «بر اثر حریق تمامی ٣٠ واحد این مجتمع دچار دودگرفتگی شد به همین دلیل آتش‌نشانان ضمن مهار آتش با استفاده از دستگاه‌های تنفسی ٨٥ زایر محبوس در میان دود را به بیرون منتقل كردند.»

ثبت پنجمین حریق در چهار ماه

روز گذشته، زنجیره حوادث گاه مرگبار مراكز اقامتی مشهد به پنجمین حلقه خود رسید. بامداد شنبه ٣٧ نفر از زایران كه در میان زبانه‌های آتش هتلی پنج طبقه در خیابان امام رضا(ع) مشهد گرفتار شده بودند با تلاش آتش‌نشانان از خطر مرگ نجات یافتند تا بار دیگر فقدان امكانات ایمنی در مراكز اقامتی مشهد نقل محافل شود.

 

٧٠ درصد مراكز اقامتی مشهد تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی ندارند

جدای از حوادثی چون مسمومیت زایران عربستانی در یكی از هتل‌های مشهد كه ناشی از استفاده غیرعمدی از سم غیرمجاز برای حشره زدایی بود، باید علت آتش‌سوزی‌های گسترده در مراكز اقامتی این شهر را در عدم رعایت نكات ایمنی در مقابله با حریق جست. مسوولان سازمان آتش‌نشانی مشهد می‌گویند تنها ٣٠ درصد مراكز اقامتی این شهر تاییدیه ایمنی آتش‌نشانی دارند، آماری كه دنباله‌دار بودن آتش‌سوزی‌ها را قابل پیش‌بینی می‌كند. جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد فقدان سیستم ایمنی مناسب در اماكن اقامتی مشهد را مهم‌ترین مشكل این اماكن می‌داند و می‌گوید: «تامین و نگهداری از سیستم‌های ایمنی بسیار مهم است ممكن است یك مركز اقامتی سیستم ایمنی مناسبی داشته باشد اما از رده خارج باشد. بحث سیم‌كشی آنها نیز مطرح است. سیستم اعلام حریق اتوماتیك و اطفای حریق، خاموش‌كننده‌ها و سیم‌كشی‌ها و دودكش‌ها ممكن است دچار مشكل باشد. متاسفانه سازمان آتش‌نشانی دارای نیروی قهریه نیست كه بتواند آنها را مجاب به چنین كاری كند. در این شرایط آتش‌نشانی فقط می‌تواند تذكر دهد.» جعفری با بیان اینكه ۷۰ درصد اماكن اقامتی در مشهد اخطار این سازمان را گرفته‌اند، می‌گوید: مراكز اقامتی بیمه آتش‌سوزی دارند و این بیمه‌ها اختلال در كار ما ایجاد كرده است. مدیران مراكز اقامتی چون بیمه دارند خیال‌شان راحت است درحالی كه باید الزام شود كه بیمه شدن یك مركز اقامتی منوط به داشتن تاییدیه سازمان آتش‌نشانی است در این صورت هر مركز باید هر سال این تاییدیه را به روز كند و سیستم ایمنی ساختمان نیز به‌روز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha