شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 158258

یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با بیان اینکه اختلال در رشد و تکامل سیستم عصبی جنین با کمبود ید مادر بوجود می‌آید، تاکید کرد: مصرف روزانه یک عدد مکمل ید با میزان 150 تا 200 میکروگرم می‌تواند در پیشگیری از مشکلات تیروئیدی جنین در آینده موثر باشد.

سلامت نیوز:یک فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم با بیان اینکه اختلال در رشد و تکامل سیستم عصبی جنین با کمبود ید مادر بوجود می‌آید، تاکید کرد: مصرف روزانه یک عدد مکمل ید با میزان 150 تا 200 میکروگرم می‌تواند در پیشگیری از مشکلات تیروئیدی جنین در آینده موثر باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حسین دلشاد  با اشاره به اینکه ید به عنوان یک ریزمغذی نقش عمده‌ای را در تولید هورمون تیروئید دارد، گفت: هورمون‌های تیروئید که با وجود میزان مورد نیاز ید در بدن تولید می‌شوند، نقش حیاتی را در رشد و تکامل مغز و سیستم اعصاب جنین دارند.


وی اضافه کرد: در سه ماه اول بارداری که غده تیروئید جنین هنوز توان هورمون‌سازی را پیدا نکرده است، هورمون تیروئید مادر پاسخگوی نیاز جنین است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تصریح کرد: از اوایل هفته 16 بارداری (سه ماهه دوم بارداری) غده تیروئید جنین توان ساخت هورمون تیروئید را دارد، اما برای ساختن آن نیازمند "ید" است که باید از طریق مادر تامین شود.


دلشاد با بیان اینکه مادرانی که قادر به تامین "ید" مورد نیاز جنین نیستند، جنین آنها با مشکلات تیروئیدی در آینده مواجه می‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف روزانه یک عدد مکمل "ید" (150 تا 200 میکروگرم) می‌تواند جنین و مادر را از لحاظ نیازمندی به آن تامین کند و البته توصیه می‌شود که مادران پیش از اقدام به بارداری این مکمل‌ها را مصرف کنند.
این فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم در پایان یادآور شد: تهیه و توزیع کپسول‌های ید از سوی معاونت بهداشت و دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اقدامی موفق برای در دسترس قرار دادن این کپسول‌ها به صورت رایگان برای زنان باردار و شیرده است تا عوارض کاهش ید در جامعه گریبان‌گیر نسل آینده نشود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha