وزیر بهداشت در حالی از کاهش پرداختی مردم به ۶ درصد در بیمارستان‌های دولتی خبر می‌دهد که گزارش‌ رسمی بانک مرکزی آمار متفاوتی را ارائه می‌کند.

تناقض آمار وزارت بهداشت و بانک مرکزی

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در حالی از کاهش پرداختی مردم به ۶ درصد در بیمارستان‌های دولتی خبر می‌دهد که گزارش‌ رسمی بانک مرکزی آمار متفاوتی را ارائه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نسیم، در آمار منتشر شده از بانک مرکزی، شاخص بهای خدمات در گروه بهداشت و درمان با 33.2 درصد افزایش در فروردین 94 نسبت به فروردین 93 با فاصله، بیشترین رشد را در میان 12 گروه کالا و خدمات به خود اختصاص داده است. در همین آمار به عنوان مثال خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 16.2 درصد رشد را تجربه کرده است.


تناقض آماری وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران در هزینه های درمان
براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت پیش از اجرای طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی حدود 37 درصد بود که با آغاز اجرای این طرح  و تصویب بودجه لازم در مجلس و همچنین اختصاص یک درصد مالیات ارزش افزوده به بخش سلامت، در بیمارستان‌های دولتی شهرهای بزرگ به 10 و سپس 8 درصد رسید.

اگرچه در ابتدا همه چیز خوب پیش می‌رفت، مردم راضی بودند و ارائه‌دهنگان خدمت در کمترین زمان ممکن حق‌ خود را دریافت می‌کردند اما پاییز 93 زمزمه‌های افزایش تعرفه خدمات پزشکی در قالب اجرای کتاب تعرفه‌های خدمات پزشکی به گوش رسید. کتاب جدید ارزش گذاری خدمات پزشکی رونمایی شد و اعلام شد که در این کتاب پنج هزار خدمت پزشکی تعرفه گذاری جدید شده است. جدید هم وارد فهرست پوشش بیمه ای شد.

"عادلانه‌سازی" تعرفه‌ها کلیدواژه‌ای بود که مسئولان وزارت بهداشت به عنوان دلیل اصلی اجرای تعرفه‌های جدید عنوان کردند. نتیجه اما چندان با عدالت تطابق نداشت. وزیر بهداشت که گویا خود از اشکالات افزایش تعرفه‌ها مطلع بود توپ را به زمین منتقدان انداخت و گفت: "باید این گام اساسی را که مهمتر از گام‌های قبلی است و به نفع مردم و جامعه پزشکی است حتی اگر در کوتاه‌مدت متوجه اثر آن نمی‌شوند به پیش ببریم؛ ممکن است افرادی پیدا شوند و جوسازی کنند در حالی که این مهمترین تصمیم برای ارائه خدمت به مردم است."

نتیجه عملی اجرای کتاب تعرفه‌ها به اقرار کادر غیر پزشکی بیمارستان‌ها، مشاهده عینی خبرنگاران و افراد مستقل و همچنین استفاده کنندگان از این خدمات یعنی بیماران و خانواده‌ها، افزایش چند برابری تعرفه‌ها در بخش ویزیت و جراحی، افزایش چند برابری کارانه پزشکان متخصص و افزایش پرداختی از جیب مردم بود. به طوری که اثر کاهشی پرداختی‌ها در مرحله اول طرح تحول سلامت خنثی شد و حتی پرداختی‌ها اگرچه از نظر "درصد" کاهش یافت اما با توجه به افزایش رقم اولیه، میزان آن بالاتر رفت. به زبان ساده اگر هزینه یک خدمت بهداشتی پیش از اجرای طرح تحول سلامت 100 هزار تومان بود، شهروندان حدود 37 هزار تومان از آن را پرداخت می‌کردند و پس از اجرای کتاب ارزش‌های نسبی با چند برابر شدن تعرفه‌ها، اگر هزینه همان خدمت را 300 هزار تومان تصور کنیم، 10 درصد پرداختی مردم حدود 30 هزار تومان می‌شود که بنابراین می‌توان نتیجه گرفته پرداختی از جیب مردم در خدمات سلامت پیش و پس از اجرای طرح تحول سلامت تغییر محسوسی نداشته است.

با وجود اینکه کاهش فاصله تعرفه میان خدمات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از طریق واقعی سازی (افزایش) تعرفه‌ها در بخش دولتی، از دیگر دلایل اجرای کتاب جدید تعرفه‌ها بیان شد اما در این حوزه نیز به موازات افزایش تعرفه‌های دولتی، تعرفه خدمات در بیمارستان‌های خصوصی هم بالا رفت تا باز توازن قبلی حفظ شود و فاصله 12 برابری قیمت خدمات در بخش خصوصی و دولتی تنها اندکی کاهش یابد. فاصله‌ای که در نظام سلامت کشورهای توسعه یافته تنها 20 درصد است.

طرح تحول سلامت در حالی با سرعت در جاده اجرایی شدن می‌تازد که بسیاری از انتقادات و اظهار نظرهای دلسوزانه در گرد و غبار آن گم می‌شود.

در حالی که قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در پاسخ به «نسیم»، در خصوص آمار بانک مرکزی از شاخص افزایش بهای خدمات بهداشت و درمان اظهار بی‌اطلاعی کرد، محمد حاجی آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز نسبت به گزارش رسمی بانک مرکزی و تورم 33 درصدی خدمات بهداشت و درمان ابراز تردید کرد و آمار وزارت بهداشت را مبنای تصمیم‌گیری دانست. آماری که پرداختی از جیب مردم را در خدمات سلامت 6 درصد اعلام کرده است اما به این سوال پاسخ نداده است که 6 درصد از چقدر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha