چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 15978

کشورهای جهان به منظور مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در فرودگاهها و کارخانه ها اقدام به نصب دوربینهای حرارتی کرده اند که قادر به تشخیص حرارت بیش از حد در بدن افراد که یکی از نشانه های مهم ابتلا به این بیماری است خواهند بود.

به منظور کنترل بیماری آنفلوآنزای خوکی و دیگر بیماریها در مسافران برخی از فرودگاههای بزرگ جهان از دوربینهای حرارتی که می تواند وجود تب در مسافران را بدون نیاز به اتصال حرارت سنج به بدن شخص تعیین کند، استفاده می کنند.

این تجهیزات مشابه دوربینهای معولی است با این تفاوت که دوربینهای معمولی نور بازتاب شده اجسام را به ثبت می رساند و این دوربینها نسبت به حرارت بازتاب شده از اجسام حساس بوده و حتی در تاریکی نیز قادر به تصویربرداری خواهند بود.

تصاویر ثبت شده توسط دوربینهای حرارتی بر روی نمایشگر ویدیویی به نمایش درآمده و تصاویری که حرارت بیشتری داشته باشند در این تصویر روشنتر دیده خواهند شد. این سیستم بسیار حساس بوده و قادر است جزئی ترین تغییرات درجه حرارت را نیز تعیین کند.

دوربینهای حرارتی در زمان شیوع بیماری سارس در سال 2002 و 2003 ارائه شده و در فرودگاههای سنگاپور و چین به منظور کنترل ورود و خروج مبتلایان مورد استفاده فراوان قرار گرفت.

اکنون و با شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در مکزیک که تا به حال جان افراد زیادی را گرفته است دولت این کشور 40 دوربین دیگر را به 10 دوربین موجود در فرودگاههای بزرگ کشور افزوده است تا بتواند با دقت بیشتری از تعداد مبتلایان به این بیماری آگاه شود.

در واقع این دوربین تنها توانایی ردیابی حرارتهای بالا را دارد و قادر به تشخیص خود بیماری نیست به همین دلیل می تواند فردی را که حرارت بدنش به دلیل دویدن بالا رفته است را با فردی که از بیماری و تب رنج می برد اشتباه بگیرد. به همین دلیل باید برای این تجهیزات سطح حرارتی خاصی تعریف شود تا دقت شناسایی افراد مبتلا افزایش یابد. پس از جداسازی این افراد آزمایشهای لازم برای تشخیص دقیق بیماری بر روی افراد مشکوک انجام خواهد گرفت.

این دوربینها که قیمتی در حدود سه هزار دلار دارند تصاویر حرارتی و بصری را با یکدیگر ادغام کرده و تصویری کامل از یک فرد را به ثبت می رساند. این تصویر بر روی نمایشگر پشت دوربین به نمایش درآمده و داغترین نقاط آن را که معمولا صورت فرد خواهد بود با نور روشنتر مشخص می کند.

بر اساس گزارش AP، کارایی واقعی این دوربینها در کنترل رفت و آمد بیماران و جلوگیری از شیوع بیماری از زمان شیوع بیماری سارس به خوبی به اثبات رسیده است و با آغاز بیماری آنفلوآنزای خوکی سران کشورهای بزرگ از جمله ایالات متحده و چند کشور اروپایی از این تجهیزات بار دیگر در کنترل یک اپیدمی جهانی استفاده خواهند کرد.

شیوع آنفلوآنزای خوکی از کشور مکزیک آغاز شده و به دلیل ناآگاهی کشورها از وجود آن به سرعت در کشورهای آمریکایی و اروپایی شیوع یافت. اکنون بسیاری از کشورها در تلاشند با تولید واکسن و استفاده از پیشگیری های مناسب از پراکندگی بیشتر این بیماری جلوگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha