چهارشنبه هفته گذشته و در هفته دولت وزیر بهداشت درحالی برای ارایه گزارش عملکرد ٤٦٥ روزه طرح تحول نظام سلامت راهی بهارستان شد که طی چند هفته اخیر انتقادات نسبت به موفقیت و حتی ادامه طرح تحول نظام سلامت شدت یافته بود. انتقاداتی که البته در صحبت‌های وزیر بهداشت بی‌جواب نماند و او با ارایه گزارش عملکرد وزارتخانه متبوعش درخصوص طرح تحول نظام سلامت، از دستاوردهای این طرح در ١٦ ماه گذشته دفاع کرد. ‌هاشمی خطاب به نمایندگان ملت کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در بخش بستری را اولین و مهم‌ترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد. هزینه‌هایی که به گفته او «تا قبل از آغاز طرح تحول نظام سلامت در برخی از بیمارستان‌های تهران تا بیش از ٩٠‌درصد آن از جیب مردم پرداخت می‌شد ولی اکنون با گذشت ١٦ ماه از آغاز طرح تحول نظام سلامت این رقم به‌طور میانگین به زیر ٣٠‌درصد رسیده است.»

سلامت نیوز:چهارشنبه هفته گذشته و در هفته دولت وزیر بهداشت درحالی برای ارایه گزارش عملکرد ٤٦٥ روزه طرح تحول نظام سلامت راهی بهارستان شد که طی چند هفته اخیر انتقادات نسبت به موفقیت و حتی ادامه طرح تحول نظام سلامت شدت یافته بود. انتقاداتی که البته در صحبت‌های وزیر بهداشت بی‌جواب نماند و او با ارایه گزارش عملکرد وزارتخانه متبوعش درخصوص طرح تحول نظام سلامت، از دستاوردهای این طرح در ١٦ ماه گذشته دفاع کرد. ‌هاشمی خطاب به نمایندگان ملت کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در بخش بستری را اولین و مهم‌ترین دستاورد طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد. هزینه‌هایی که به گفته او «تا قبل از آغاز طرح تحول نظام سلامت در برخی از بیمارستان‌های تهران تا بیش از ٩٠‌درصد آن از جیب مردم پرداخت می‌شد ولی اکنون با گذشت ١٦ ماه از آغاز طرح تحول نظام سلامت این رقم به‌طور میانگین به زیر ٣٠‌درصد رسیده است.»


طرح تحول و انتقادات به دور از  مبنای علمی
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، هرچند چهارشنبه هفته گذشته برخی از نمایندگان از موفقیت و لزوم ادامه طرح تحول نظام سلامت از تریبون مجلس به دفاع از عملکرد وزارت بهداشت پرداختند، ولی با گذشت چندروزی از حضور‌ هاشمی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی صحبت‌های او همچنان بازتاب‌های گسترده‌ای در میان نمایندگان مجلس دارد. محمدحسین قربانی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گرایشات سیاسی و سلیقه‌ای برخی از نمایندگان مجلس و منتقدان را مهم‌ترین دلیل انتقادات نسبت به عملکرد وزارت بهداشت عنوان می‌کند و در این‌باره می‌گوید: «برخی از آقایان با ارایه اعداد و ارقام نادرست سعی دارند، موفقیت وزارت بهداشت را زیر سوال ببرند. برای مثال رقم ٢٥‌هزار‌میلیارد ریال در ردیف بودجه اختصاصی بیمارستان‌هاست و این رقم نباید در ردیف بودجه اختصاصی به طرح تحول محاسبه شود یا برخی صحبت‌های مطرح شده درخصوص دستمزد پزشکان مبنا و منطق علمی و دقیقی ندارد. اگر استدلال این افراد درست بود چرا نظام سلامت ما طی چند دهه گذشته تا این حد نحیف و شکننده شده است.»


قربانی با اشاره به حضور‌ هاشمی در مجلس و گزارش عملکرد وزارت بهداشت درخصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌گوید: «بزرگی طرح تحول نظام سلامت برکسی پوشیده نیست، وزارت بهداشت، دولت و مجلس دست به دست هم دادند تا با اجرای این طرح نظام سلامت کشور جان دوباره‌ای بگیرد. صحبت‌های وزیر بهداشت هم پاسخ مناسبی به برخی از منتقدانی بود که بی‌حساب و به دور از نگاه علمی و دقیق همه چیز را زیر سوال می‌برند.» او با اشاره به دستاوردها و مزایای طرح تحول نظام سلامت، می‌گوید: «زیرمیزی‌ها در حوزه درمان تا حد بسیار زیادی کاهش یافته، حضور و مراجعه مردم در بیمارستان‌های دولتی بسیار چشمگیر است، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم افزایش قابل توجهی داشته و از همه مهم‌تر مردم از این طرح رضایت دارند.»


قربانی کاهش رانت‌های بیمارستانی در خرید پروتزهای ارتوپدی و متمرکز شدن نیازهای بیماران در بیمارستان را از دیگر دستاوردهای طرح تحول عنوان و اضافه می‌کند: «با تجمیع اقلام و خدمات مورد نیاز بیماران در بیمارستان‌ها عملا دست بسیاری از سودجویان از رانت‌های خرید و فروش اقلام درمانی کوتاه شده است.»عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اصلاح تعرفه پزشکان را از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت می‌داند و ادامه می‌دهد: «تا قبل از این طرح برای یک جراحی آپاندیس در بیمارستان دولتی به پزشک فقط ١٧‌هزار تومان تعلق می‌گرفت درحالی‌که دریافتی همین جراحی برای پزشک جراح در بیمارستان خصوصی ٢‌میلیون تومان بود. این چالش‌ها به یُمن اجرای طرح تحول تا حد بسیار زیادی برطرف شده است.» او اضافه می‌کند: «بیمارستان‌ها در شهرستان‌ها و شهرهای دورافتاده از ابتدایی‌ترین امکانات محروم بودند، ولی اکنون وضع این بیمارستان‌ها با قبل از آغاز طرح تحول قابل مقایسه نیست.»


طرح تحول غیرقابل برگشت است
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که من بارها از طرح تحول نظام سلامت به‌عنوان انقلابی بنیادین در حوزه سلامت نام برده‌ام، می‌گوید: «مشکلات حوزه درمان و بهداشت در کشور ما طی چند دهه گذشته شکل گرفته و بی‌انصافی است اگر توقع داشته باشیم که در مدت یک یا دو‌سال تمام آنها برطرف شود.» قربانی درخصوص انتقادات مطرح شده نسبت به موفقیت طرح تحول نظام سلامت می‌گوید: «برگشت به عقب یعنی فاجعه در نظام سلامت. این طرح غیرقابل برگشت است و باید با جدیت و حمایت به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهد.» او با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی و خلاف واقع درخصوص منابع اختصاص یافته به طرح تحول می‌گوید: « این‌که بعضی از آقایان از تریبون مجلس اعلام می‌کنند یک‌چهارم بودجه عمومی کشور به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یافته اصلا درست نیست.»


قربانی اضافه می‌کند: «انتظار ما از دولت اختصاص منابع منطبق با قانون برای اجرای هرچه بهتر طرح تحول است. البته ما می‌دانیم که دولت از لحاظ منابع با محدودیت مواجه است و در اصطلاح دستش خالی است، ولی باید چاره‌ای اندیشید تا منابع مندرج در قانون به‌طور کامل به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یابد.» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزایش سرانه همراه با تعرفه‌ها را یکی از ملزومات مهم در حوزه بهداشت و درمان عنوان می‌کند و می‌گوید: «رشد سرانه به دلیل درآمدهای پایین دولت تاکنون محقق نشده  و این یکی از نقاط ضعف طرح تحول است.» قربانی با اشاره به قانون تجمیع بیمه‌ها مطابق برنامه ششم توسعه می‌گوید: «یکی دیگر از اقدامات لازم و ضروری برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های درمانی موضوع تجمیع بیمه‌هاست. انجام این مهم در گرو همکاری مجلس و دولت است و با انجام آن می‌توان کمک بزرگی به پیشبرد طرح تحول نظام سلامت کرد.»


طرح تحول نظام سلامت و نگاه سیاسی منتقدان
این که طرح تحول نظام سلامت به نتیجه نخواهد رسید به هیچ وجه منطقی نیست. عبدالرحمان رستمیان، نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب، می‌گوید: «مخالفت و انتقاد یک نعمت است، به شرط آن‌که انتقادات براساس مطالعه و کار کارشناسی باشد نه براساس سلیقه و گرایشات سیاسی. این صحبتی که برخی از منتقدان و نمایندگان مجلس درخصوص به نتیجه نرسیدن طرح تحول نظام سلامت و توقف آن مطرح می‌کنند، متاسفانه بیشتر برپایه نگاه سلیقه‌ای و سیاسی‌کاری است.» او با اشاره به بازتاب صحبت‌های هفته گذشته وزیر بهداشت در بین نمایندگان مجلس می‌گوید: «فضای عمومی مجلس بر حمایت از طرح تحول نظام سلامت و کمک به این وزارتخانه برای پیشبرد اهدافش تأکید دارد، البته برخی از نمایندگان هم در صف منتقدان قرار دارندکه به عقیده من باید آنها را در دو گروه مجزا از هم تفکیک کرد. یک گروه عده‌ای هستند که به‌طورکلی و به دلایلی که برای ما روشن است با اقدامات وزارت بهداشت مخالفت می‌کنند که رضایت مردم و دستاوردهای غیرقابل انکار طرح تحول نظام سلامت بهترین پاسخ به این عده است.»


او اضافه می‌کند: «گروه دوم منتقدان به مشکلات و ضعف‌هایی اشاره می‌کنند که ما و حتی وزارت بهداشت هم آن را قبول داریم، ولی رفع این نواقص به تأمین منابع و همکاری بین بخشی نیاز دارد.»


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با رد صحبت‌های مطرح شده درخصوص اختصاص بودجه‌های کلان بخش عمومی کشور به طرح تحول نظام سلامت، می‌گوید: «برخی از همکاران در آن روز صحبت‌هایی را مطرح کردند که طرح تحول بیش از یک چهارم بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص داده، ولی بعد از توضیحات اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، این سوءتفاهم برای بسیاری از نمایندگان برطرف شد.»


راهنمای بالینی و صیانت از منابع نظام سلامت
رستمیان پوشش ٩٩‌درصدی بیمه‌های پایه در کشور را از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت عنوان می‌کند و می‌گوید: «بی‌شک با آغاز طرح تحول نظام سلامت شرایط بهداشتی و درمانی در روستا‌ها و شهرهای زیر ٢٠‌هزار نفر به مراتب بهتر از گذشته است. کمبود پزشک در این مناطق با محوریت پزشک خانواده تا حد قابل قبولی برطرف شده است. وضع در بیمارستان‌های دولتی به هیچ‌وجه با قبل از طرح تحول نظام سلامت قابل مقایسه نیست. دستاوردهای چند ماهه طرح تحول برای نظام سلامت کشور به اندازه کل ٣٠‌سال گذشته است.» او با بیان این‌که برای آرامش و بهبود نسبی شرایط درمان و بهداشت کشور کارهای زیادی باقی مانده، ادامه می‌دهد: «یکی از برنامه‌های مهمی که تاکنون اقدامی برای آن انجام نشده است، راهنمای بالینی است. راهنمای بالینی یا همان راهنمای علمی درمان می‌تواند از بودجه و منابع نظام سلامت صیانت کند. البته مسئولان وزارت بهداشت به ما قول داده‌اند تا راهنمای بالینی به‌زودی در کشور عملیاتی شود.» رستمیان تخصیص منابع براساس اولویت را یکی از نکات مهم در حوزه بهداشت و درمان عنوان می‌کند و می‌گوید: «افزایش تعداد سالمندان و تکنولوژی دو مولفه‌ای هستند که هزینه‌های درمانی را بالا می‌برد. به همین دلیل هم ما باید به دنبال پایدار کردن منابع حوزه بهداشت و درمان باشیم.»


 نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تجمیع منابع حوزه سلامت را یکی از راهکارهای مناسب و ضروری برای پیشبرد هرچه بهتر طرح تحول نظام سلامت می‌داند و دراین‌باره می‌گوید: «منابع سلامت در دست چند وزارتخانه به صورت پراکنده قرار دارد. این پراکندگی باعث اتلاف منابع خواهد شد. به همین دلیل باید منابع سلامت را در یک وزارتخانه تجمیع کرد، با این کار می‌توان بخش قابل توجهی از نیازهای نظام سلامت در سطح کشور را برطرف کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha