یكشنبه شب در گروه‌های مجازی فرهنگیان خبری دست به دست چرخید كه برای مدتی باقی اخبار و نوشته‌های صنفی و حرفه‌ای آنان را مسكوت گذاشت. «معلم سنقری خودسوزی كرد.» خبر مرگ معلم دست به دست چرخید و روز گذشته از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها سردرآورد: منصور كیهانی، معلم آموزش و پرورش شهرستان سنقر به علت پاره‌ای مشكلات مالی اقدام به خودكشی كرد. روز شنبه معلمی در پشت مجتمع اداری شهرستان سنقر ایستاد، روی خودش بنزین ریخت و كبریت را كشید. مردی كه می‌گویند «آرام، متواضع و شریف» بود.

خودسوزی معلم آرامی كه دیگر نتوانست آرام بماند

سلامت نیوز: یكشنبه شب در گروه‌های مجازی فرهنگیان خبری دست به دست چرخید كه برای مدتی باقی اخبار و نوشته‌های صنفی و حرفه‌ای آنان را مسكوت گذاشت. «معلم سنقری خودسوزی كرد.» خبر مرگ معلم دست به دست چرخید و روز گذشته از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها سردرآورد: منصور كیهانی، معلم آموزش و پرورش شهرستان سنقر به علت پاره‌ای مشكلات مالی اقدام به خودكشی كرد. روز شنبه معلمی در پشت مجتمع اداری شهرستان سنقر ایستاد، روی خودش بنزین ریخت و كبریت را كشید. مردی كه می‌گویند «آرام، متواضع و شریف» بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، یكی از همكاران سابق این معلم كرمانشاهی می‌گوید: «هشت سال پیش بود كه من و آقای كیهانی در مدرسه راهنمایی ایران‌زمین شهرستان سنقر با هم همكار شدیم. ایشان دبیر علوم تجربی بود و دو سال هر روز با هم در یك مدرسه به تدریس مشغول بودیم.» رامین نیك‌روش كه حالا در تهران مشغول به كار است، از سنقر پشت خط تلفن می‌آید تا هنوز از شوك خبر درگذشت همكار قدیمی‌اش درنیامده، كمی از دلایل اقدام به خودسوزی او بگوید: «من در همه این مدتی كه به تهران رفتم همیشه از طریق دوستان یا محافل گاه‌به‌گاه آقای كیهانی را می‌دیدم و با او در تماس بودم. مرد آرام و شریف و متواضعی بود و ١٨ سال بود كه از همسرش كه قطع نخاع شده بود و خانه‌نشین پرستاری می‌كرد. آنها چهار فرزند دارند، یكی از پسرانش هم حالا معلم است و همكار ما. قرار بود كه آقای كیهانی خانه‌اش را بازسازی كند تا پسرش در طبقه بالای خانه ساكن شود و بتواند در پرستاری از مادرش كمك دست پدرش باشد. اما تقریبا ٢٠ روز بود كه كار بازسازی خانه تعطیل شده بود.»

نیك‌روش می‌گوید كه همكارش درگیرو‌دار گرفتن مجوز شهرداری برای تكمیل خانه بوده و در این مدت مجبور به اجاره‌نشینی بوده و اضافه می‌كند: « آقای كیهانی دو سال آخر خدمتش پیش از بازنشستگی را به عنوان مدیر مدرسه‌ای در روستای هزارخانی بالا گذراند، روستایی كه ٤٠ كیلومتر با سنقر فاصله دارد و پیگیری او برای اینكه بتواند نزدیك به خانه باشد و هر روز با توجه به وضعیت همسرش این مسافت را مدام در رفت و آمد نباشد به جایی نرسید.»

این عضو كانون صنفی معلمان می‌گوید كه نیم‌ساعت پس از حادثه و پس از شنیدن خبر خودش را سریع به محوطه فرمانداری رسانده تا از صحت آن مطلع شود: «اوضاع خیلی بد بود، نگذاشتند ما وارد شویم، همه محوطه را بسته بودند و ماشین پزشكی قانونی هم بود. دیشب به خانه مرحوم كیهانی سر زدیم. اوضاع خانواده خیلی به هم ریخته است.»

نیك‌روش اضافه می‌كند: «من خودم درگیر كارهای شهرداری بوده‌ام همیشه سختگیری و بدو بدو دارد. می‌دانم كه عوارض نوسازی و هزینه كار تجدید بنا برای آقای كیهانی خیلی زیاد بود البته یكی از اعضای شورای شهر به من گفت كه مشكل ایشان با شهرداری چندان حاد نبوده است برای همین الان مطمئن نیستیم كه دلیل اصلی خود‌سوزی چه بوده است. با اینكه آدم آرامی بود اما گاهی فشارهای روحی در طول زمان آنقدر روی آدم زیاد می‌شود كه برای شعله‌ور شدنش فقط یك جرقه كافی است.»روز یكشنبه وقتی كه هنوز هویت جسد سوخته محوطه فرمانداری سنقر مشخص نبود

خبرگزاری ایرنا نوشت: «ساعت ١٠ صبح امروز (یكشنبه، هشتم شهریور) كاركنان مجتمع اداری فرمانداری شهر سنقر، با جسد سوخته‌ای مواجه شدند كه در سكوت و خاموشی كامل، نشان از پایان یك زندگی داشت.» امیر شاه‌آبادی، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری كرمانشاه همان روز با اشاره به اینكه پلیس احتمال می‌دهد كه جسد پیداشده متعلق به كسی است كه از دیوار كوتاهی كه در پشت ساختمان وجود دارد، خود را به درون حیاط مجتمع رسانده باشد. به این خبرگزاری گفت: «گزارش‌های اولیه پلیس نشان می‌دهد كه جنسیت متوفا به احتمال زیاد، مرد است اما سن و هویت كامل وی هنوز مشخص نیست. با توجه به این وضعیت و شدت سوختگی و اینكه خودسوزی در سكوت كامل و بدون سر و صدا اتفاق افتاده است، فعلا نمی‌توان در مورد انگیزه‌های خودسوزی این شخص، اظهارنظر كرد ولی پلیس و پزشكی قانونی در حال بررسی جسد هستند.»حالا جسد ناشناخته شناسایی شده است و نامش در تیتر و لید خبرهای حوادث تكرار می‌شود. به مدد شعله‌های آتش نام معلم دیگر ناشناخته نیست؛ معلم آرامی كه دیگر نتوانست آرام بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha