شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 160497

کیفیت زندگی مفهومی روانشناختی و شامل میزان رضایتمندی فرد از زندگی‌اش است که در برگیرنده ابعاد سلامت جسمانی، روانی، شرایط اقتصادی، باورهای شخص و تعامل او با محیط است.

سلامت نیوز:کیفیت زندگی مفهومی روانشناختی و شامل میزان رضایتمندی فرد از زندگی‌اش است که در برگیرنده ابعاد سلامت جسمانی، روانی، شرایط اقتصادی، باورهای شخص و تعامل او با محیط است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،امیر محمد شهسوارانی با بیان اینکه کیفیت زندگی؛ از جمله مفاهیم پرکاربرد و رایج در محافل علمی امروزی است، اظهار داشت: در بیشتر عرصه‌های مشارکت‌های فردی و عملی، صحبت از کیفیت زندگی رایج شده است تا جایی که در صحبت‌های روزمره مردم نیز کیفیت زندگی به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد:کیفیت زندگی به صورت برداشت و درک فرد از وضعیت زندگی خود است که در ارتباط با عوامل فرهنگی، اهداف، عقاید و باورهای شخص تعیین می شود. به عبارت دیگر، کیفیت زندگی، برداشت ذهنی فرد از میزان رضایتمندی خود از زندگی و غنای آن است.


* کیفیت زندگی؛ مفهومی روانشناختی
این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: مفهوم کیفیت زندگی، مفهومی کاملاً روانشناختی است که بخش مهمی از احساس سلامت عمومی محسوب می‌شود.
وی افزود: کیفیت زندگی آشفته، یکی از علل اصلی و معلول بیماری‌های روانی به شمار می‌رود که عاملی مهم در ارزیابی پیامد روش‌های گوناگون درمانی است.


* مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت زندگی، سلامتی روانشناختی است
این روانشناس با اشاره به اینکه سنجش کیفیت زندگی افراد، به شکلی پایدار اطلاعاتی سودمند برای برنامه ریزی‌ها و ارزیابی راهبردهای روانشناختی در اداره شئون مختلف زندگی فردی و اجتماعی ارائه می دهد، گفت: مهمترین عامل تعیین کننده کیفیت زندگی افراد، سلامتی روانشناختی است.
همچنین کیفیت زندگی دستاورد مراقبت‌های بهداشت روانی و میزان تاثیر سلامت روان بر زندگی فرد را ارزیابی می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که مراقبت‌های بهداشت روان تنها زمانی شایسته ارزیابی می‌شوند که کیفیت زندگی به خوبی کمیت زندگی در افراد تحت پوشش خدمات، بهبود یافته باشد.
وی افزود:کیفیت زندگی مفهومی چندبعدی است که در برگیرنده ابعادی چون سلامت جسمانی، روانی، شرایط اقتصادی، باورهای شخصی و تعامل با محیط است.


* عوامل موثر بر کیفیت زندگی
شهسوارانی در تشریح عواملی که در کیفیت زندگی افراد موثرند، اظهار داشت: مهمترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت زندگی شامل ویژگی‌های درون فردی، رفاه، خانواده، نگرش های مثبت مذهبی و سرمایه اجتماعی هستند.
این متخصص حوزه سلامت روان تصریح کرد:کیفیت زندگی را می‌توان به چهار بعد عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تقسیم کرد که هر یک از این ابعاد خود دارای اجزایی است. اجزای عملکرد روانی شامل وجود یا فقدان اضطراب، افسردگی، سازش و بیماری است و اجزای عملکرد معنوی شامل پرداختن به کارهای مذهبی از قبیل دعا و راز و نیاز با خداست.


* میزان رضایت از همسر کیفیت زندگی را بالا می‌برد
وی افزود: در بررسی کیفیت زندگی، کیفیت زندگی ادراکی و محیطی مد نظر است. ابعاد کیفیت زندگی ادراکی شامل رضایت از خویشتن، زندگی خانوادگی، سلامت و همسر ابعاد کیفیت زندگی محیطی دربرگیرنده رضایت از مسکن، مدارس، خدمات بهداشتی، سلامت و امنیت، راه ها و حمل و نقل و اشتغال است.


*‌بهترین راه افزایش کیفیت زندگی
وی خاطرنشان کرد:بهترین راه برای افزایش کیفیت زندگی، آموزش مهارت‌های زندگی و نیز بهره‌گیری از متخصصان بهداشت روان در محیط‌های آموزشی شامل مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیق و توسعه، مدیریت منابع انسانی، و دوره‌های آموزش‌های رفتار سازمانی است.


       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha