قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پرستاری طرح مباحثی نظیر احیای سیستم بهیاری به بهانه رفع کمبود پرستار را توجیه ناپذیر خواند و گفت: بی شک احیای مجدد بهیاری از دیدگاه نظام پرستاری کاملاً مردود است و نمی تواند دردی از نظام سلامت و کشور دوا کند و اولین گام برای حل مشکل کمبود پرستار تعریف رسمی و قطعی استاندارد پرستار به تخت است.

احیای مجدد بهیاری از نظر نظام پرستاری کاملاً مردود است

سلامت نیوز: قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پرستاری طرح مباحثی نظیر احیای سیستم بهیاری به بهانه رفع کمبود پرستار را توجیه  ناپذیر خواند و گفت: بی شک احیای مجدد بهیاری از دیدگاه نظام پرستاری کاملاً مردود است و نمی تواند دردی از نظام سلامت و کشور دوا کند و اولین گام برای حل مشکل کمبود پرستار تعریف رسمی و قطعی استاندارد پرستار به تخت است.

به گزارش سلامت نیوز، احمد نجاتیان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، راهکار رفع کمبود پرستار در کشور را بازگشتن به سیستم بهیاری ندانست و گفت: کمبود پرستار موضوعی است که همه صاحبنظران پرستاری به آن اذعان دارند و بنا بر استانداردهای جهانی با کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور مواجه هستیم.

وی افزود: ولی در مورد نحوه رفع این کمبود باید مراقبت باشیم تا استانداردهای پرستاری در کشور رعایت شود زیرا در چند سال گذشته یکی از افتخارات ما این بوده  است که حداقل سطح ورود به  پرستاری در کشور به سطح لیسانس رسیده است و این امر جزو افتخارات کشور جمهوری اسلامی ایران  در سطح منطقه ای و جهانی  است.

قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که دیگر رده ای به عنوان بهیاری را به  جز در موارد بسیار محدود در بیمارستانهای نظامی و کاربردهای نظامی نداریم و عملاً از چندین سال قبل مدارس بهیاری تعطیل شده اند که خود، امتیازی برای  کشور و نظام سلامت محسوب می شود.

وی یادآور شد: متاسفانه امروزه می بینیم که در مواردی به بهانه کمبود تعداد پرستار، موضوعاتی مثل احیای مجدد بهیاری مطرح می شود که از دیدگاه سازمان نظام پرستاری این دیدگاه کاملاً مردود است و برای نظام پرستاری به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که به  دلیل کمبود پرستار، طرح مباحثی مانند احیاء بهیاری به میان آید.

نجاتیان افزود: حتی در مورد دوره هایی که وزارت بهداشت برگزار می کند که البته بحث های فراوانی نیز این روزها پیرامون آن می شود، شورای عالی نظام پرستاری در مصوبه ای اعلام  داشت که تربیت بهیار در وضعیت فعلی کشور ضرورتی ندارد و سازمان نظام پرستاری عنوان «کمک پرستاری» را برای گروه هایی که طی این دوره های کوتاه  مدت تربیت می شوند، برگزیده است.

وی ایجاد وفاق ملی و درک مشترک را لازمه حل مشکل کمبود پرستار در کشور دانست و گفت: به  نظر می رسد اولین گام در این مسیر تعیین استاندارد پرستار به تخت در کشور است و تا زمانی  که این  استاندارد به صورت رسمی و مشخص مورد تأیید قرار نگیرد، ما اگر تعداد زیادی پرستار نیز داشته باشیم ولی قابلیت جذب آنها را نداشته باشیم، عملاً به تعداد بیکاران پرستاری اضافه کرده ایم.

قائم مقام رئیس کل سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: بنابراین اولین قدم این است که در کشور به  یک استاندارد مشخص برسیم و سازمان برنامه و بودجه برای وزارت بهداشت مشخص کند که در چارت سازمانی وزارت بهداشت به ازای هر تخت، چه تعداد پرستار مورد نیاز است.

وی افزود: در حال  حاضر آنچه به صورت غیر رسمی برای این استاندارد تعیین شده است، عدد 0.8 تا یک پرستار به ازای هر تخت است و عملاً توافقی که براساس 1.8 به ازای هر تخت است هنوز رسماً جایی اعلام نشده است به گونه ای که مثلا گفته شود که برای یک بیمارستان یکهزار تختخوابی باید 1800 پرستار جذب شود.

نجاتیان  ادامه داد: لذا در گام اول باید استاندارد مشخص شود و مجوز استخدام براساس آن استاندارد به بیمارستان داده شود. در این شرایط برای رفع کمبود پرستار در کشور راه های مختلفی از جمله افزایش پذیرش پرستاری در دوره های کارشناسی وجود دارد.

وی فراهم آوردن زمینه های ورود فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با علوم سلامت به پرستاری را دیگر راهکار برای رفع  کمبود پرستار در کشور خواند و گفت: این شیوه در دنیا به خوبی جواب داده است و افرادی که در رشته های علوم سلامت درس خوانده اند می توانند به راحتی با تغییر برخی واحدها وارد رشته پرستاری شوند و در این مسیر ادامه تحصیل دهند.

قائم مقام رئیس کل سازمان نظام  پرستاری ادامه داد: قطعاً احیای مجدد بهیاری دردی را از کشور دوا نمی کند و می تواند ما را در طبقه بندی های بین المللی به سطحی نازل سوق دهد ضمن اینکه در این میان بحث حفظ حقوق مردم و دانش پرستار به علم روز نیز مطرح است.

وی افزود: دیدگاهی که در وزارت بهداشت برای تربیت نیروهای یکساله وجود دارد این است که این نیروها در سطحی پایین تر از بهیار و بالاتر از کمک بهیار خواهند بود و در واقع رده جدیدی است.

نجاتیان اضافه کرد: البته  در وزارت بهداشت نیز هم شخص وزیر بهداشت و هم معاون پرستاری وزارتخانه بارها تأکید داشته اند که بر روی عنوان این رده  خدمتی تعصبی وجود ندارد و نام این رده می تواند هر چیزی باشد و دلیل اینکه وزارت بهداشت عنوان بهیار را انتخاب کرده این است که این عنوان پیش از این نیز در بیمارستانها مرسوم بوده است و نیازی به انتخاب نام جدید برای این رده خدمتی نیست.

وی ادامه داد: البته  با توجه به اینکه این نیروها تا یکسال دیگر فارغ التحصیل می شوند به نظر می رسد بحث نامگذاری این رده خدمتی قابل حل است زیرا در ظرف این  یکسال فرصت کافی برای تغییر عنوان  و چارت ها وجود دارد ولی آنچه که سازمان  نظام پرستاری بر آن تأکید کرده  و حتی  طی مصوبه ای در شورای عالی نظام پرستاری نیز مورد موافقت قرار گرفته است، عنوان  کمک پرستاری است که رده  ای با شرح وظایف مشخص بوده و زیر نظر پرستاران امکان ارائه خدمات در مراکز درمانی  را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha