در روزهای اخیر تصاویری از فعالین محیط زیست استان بوشهر به سلامت نیوز رسید و همانطور که در تصاویر مشخص است تعداد زیادی ماشین سنگین در حال ریختن نخاله برای پر کردن ساحل و مسطح کردن انها توسط لودر با هدف استحصال غیر مجاز سواحل و دریا می باشند.

عکس/بی توجهی مسئولین به دریاخواری در بوشهر/جوابیه

سلامت نیوز:در تازه ترین اقدام،شهرداری بوشهر در محور جاده ساحلی اقدام به خاک ریزی و پر کردن دریا کرد.

به گزارش سلامت نیوز در روزهای اخیر تصاویری از فعالین محیط زیست استان بوشهر به سلامت نیوز رسید و همانطور که در تصاویر مشخص است تعداد زیادی ماشین سنگین در حال ریختن نخاله برای پر کردن ساحل و مسطح کردن انها توسط لودر با هدف استحصال غیر مجاز سواحل و دریا می باشند.

این فعالین محیط زیست ادعا دارند که این اقدامات در مقابل چشمان اداره کل محیط_زیست استان بوشهر صورت گرفته ولی هیچ گونه عکس العمل قاطعی درجهت پیگیری در مراجع قضایی صورت نگرفته تا این لحظه عدم قاطعیت موجب شروع به کار مجدد این استحصال گردیده است.

به گزارش سلامت نیوز، فعالین معتقدند که استحصال غیر مجاز توسط شهرداری صورت می گیرد و چند هفته پیش نیز توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر کار متوقف می گردد و پرونده به قاضی کشیک ارجاع می شود ولی پیگیری قاطعی نشده است.

درکنار این موارد می توان موارد استحصال دهکده گردشگری، ساحل منطقه جاده ساحلی ، ساحل مقابل آب شیرین کن، ساحل از مجتمع تیوتا نگین و میدان ریسعلی دلواری و ... را نام برد.

پروژه استحصال دریا با فاجعه دیگری همراه است و آن هم تامین خاک از جنگلهای دست کاشت منطقه بنه گز که عملا دو تخریب را موجب شده است.

فعالین محیط زیست استان بوشهر این سوال را مطرح کرده اند که آیا عدم پیگیری قاطع اداره کل محیط زیست بوشهر بمنزله توافق در جهت ادامه کار بوده است؟

 

در پاسخ به مطلب "بی توجهی مسئولین به دریاخواری در بوشهر" درج شده در سلامت نیوز سازمان حفاظت از محیط زیست بوشهر جوابیه ای ارسال کرد که در زیر می آید:


اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با درک بی واسطه ای که از وضعیت محیط زیست در استان دارد همواره تمام فعالیت ها و اقدامات خود را مبتنی بر قوانین سامان بخشیده است، ازهمین رو درباب هر اتفاق غیرقانونی در سطح محیط زیست استان، واکنشی متناسب و درخور انجام داده است.

در زمینه گزارش موردنظر در مطلب "بی توجهی مسئولین به دریاخواری در بوشهر" مندرج در سایت سلامت نیوز مورخ 1/7/94 نیز براساس مدارک و نامه های اقدام شده ای که داشته، برخورد قانونی و کیفری متناسب را با این اتفاق غیرقانونی به عمل آورده است.

این اداره کل طی نامه شماره 7452-122 مورخ 31/5/94 به شهردار بندربوشهر (میگلی نژاد) به استناد بازدید کارشناسان خود در تاریخ 28/5/94 از جاده ساحلی، پروژه مزبور را مصداق استحصال غیرقانونی زمین از دریا محسوب نموده و از ادامه فعالیت ممانعت به عمل آورده و کار را از طریق نیروی انتظامی پاسگاه جلالی  متوقف نمود.

در همین نامه که رونوشت آن به معاون عمرانی استانداری بوشهر ارسال شده، از شهردار بوشهر خواسته شده تا قبل از اجرای هرگونه ساخت و ساز ساحلی، باید نسبت به انجام مطالعات امکان سنجی اقدام نموده و مجوزهای لازم در این زمینه اخذ گردد.اگر به شماره نامه نگاه کنید قبل از درج خبر در آن نشریه محترم بوده است.

این اداره کل در ادامه پیگیری این پرونده، طی نامه شماره 8355-122 مورخ 21/6/94 به دادستان عمومی و انقلاب بوشهر به استناد مفاد قانونی، معاون فنی شهردار بوشهر را به دلیل مدیریت استحصال دریا، مجرم دانسته و مستوجب تعقیب کیفری دانسته و از دادستان بوشهر درخواست داشته تا نامبرده را تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار دهد.

در سومین نامه این اداره کل، نامه ای را به شماره 8455 مورخ 23/6/94 به ریاست شعبه سوم بازرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر با توجه به اظهارات نماینده حقوقی شهرداری بوشهر مبنی بر این که اقدام مزبور را برعهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر قلمداد نموده، درخواست نموده علاوه بر معاون شهرداری شهردار بوشهر، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر نیز تحت پیگرد قانونی و تعقیب قرار گیرد.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تمام توان خود را با اتکا به قانون اساسی و تعهدی که نسبت به آیندگان در خود می بیند، همواره در مقابل هرگونه اقدامی که به محیط زیست آسیب برساند، ایستادگی نموده و از ابزارهای قانونی و حقوقی جهت حفاظت از محیط زیست استفاده برده است.

از سویی دیگر به اهمیت و نقش رسانه ها نیز در ایجاد دغدغه و حس مسولیت شهروندان در حفاظت از محیط زیست اشراف و اعتقاد کامل دارد، ازهمین رو از رسانه ها به طور عام و سایت سلامت نیوز به طور خاص این درخواست را دارد تا حساسیت بیشتری به درج خبرها و گزارش های زیست محیطی اقدام نماید.

این پرونده از طرف اداره کل حفاظت محیط استان بوشهر درحال پیگیری جدی در مراجع قانونی و کیفری استان بوشهر می باشد و از ادامه روند استحصال زمین از دریا در این پروژه جلوگیری به عمل آمده و درحال حاضر به دنبال جریمه نمودن و اقدامات کیفری برای مدیران خاطی در این پرونده می باشد.
کلیه مکاتبات مربوطه و اقدامات انجام شده در اداره کل موجود میباشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • همشهری ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    دراینده محیط زیستی از استان بوشهر باقی نخواهد ماند تبریک به خانم دکتر با این مدیر لایقی که برای استان ما انتخاب کرده
  • ایرج ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۲
    1 1
    این روزها معلوم نیست محیط زیست بوشهر شریک دزده یا رفیق قافله!!! خبرای خوبی از محیط زیست بوشهر بگوش نمیرسه... خدا بفریاد مردم برسد
  • اکبری ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    1 1
    دوست عزیز دیگه تنها چیزی که ارزش نداره همون محیط زیسته. وقتی مدیریت ارشد محیط زیست استانتون همراهی میکنه با شهرداری حتمن مسئله بودار هست