سلامت نیوز:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: برای کاهش مصرف چوب و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، به روستاییان و
جنگل‌نشینان تسهیلات بلاعوض خرید آبگرمکن خورشیدی پرداخت می‌شود. کوروش خلعتبری لیماکی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در مرحله اول تعداد یکصد دستگاه آبگرمکن خورشیدی برای روستاییان و جنگل نشینان غرب مازندران در نظر گرفته شده است.

وی گفت: هر دستگاه آبگرمکن خورشیدی 15میلیون ریال قیمت دارد که 10 میلیون ریال آن را سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تقبل و پنج میلیون ریال باقیمانده را مصرف‌کننده پرداخت می‌کند.  خلعتبری افزود: این آبگرمکن‌ها که در هوای ابری هم کار می‌کنند، درصورتی‌که تا 72 ساعت هم بارندگی باشد قادر به تامین آب گرم مورد نیاز خانوارها هستند. بسیاری از جنگل نشینان مازندران به طور سنتی برای گرمایش و پخت و پز از هیزم استفاده می‌کنند.

اگر چه استفاده از نفت و گاز هم سال‌های اخیر در روستاهای حاشیه جنگل رواج یافته ولی این نوع وسایل گرمازا هم مشکلاتی چون آلوده‌سازی هوا را در پی دارند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر گفت: بهره‌گیری از سوخت‌های پاک ازجمله انرژی خورشیدی ضمن برآورده کردن نیازهای جنگل نشینان، هیچ آسیبی به جنگل‌ها نمی‌رساند.

حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با 313هزار هکتار جنگل و 197هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.

منبع:روزنامه بهار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha