شهر تهران ۱۰ میلیون جمعیت ثابت دارد كه در روز جمعیت این شهر به ۱۳ میلیون می‌رسد و در سال‌های اخیر رشد بی‌ضابطه و گسترش آن در تمام جهات جغرافیایی سبب شده است تا همواره در حوادث كوچك و بزرگ آبستن حوادث مختلفی باشد. پایتخت در مناطق مركزی و جمعیتی در برابر بافت‌های فرسوده بی‌دفاع است و در حاشیه‌ها نیز گرفتار ساخت و سازهای غیر مجازشده است كه این خطرات بالقوه همواره شهر و شهروندان را در معرض تهدید جدی قرار داده و تا كنون اقدام خاصی برای مدیریت بحران صورت نگرفته، این در حالی است كه حوادث بزرگی در كشور پیش رو داریم ولی اینكه برای این حوادث و بحران‌ها چه كاری انجام داده‌ایم، همچنان بی‌پاسخ مانده است. ‌‌ ‌ ‌ ‌

سلامت نیوز: شهر تهران ۱۰ میلیون جمعیت ثابت دارد كه در روز جمعیت این شهر به ۱۳ میلیون می‌رسد و در سال‌های اخیر رشد بی‌ضابطه و گسترش آن در تمام جهات جغرافیایی سبب شده است تا همواره در حوادث كوچك و بزرگ آبستن حوادث مختلفی باشد. پایتخت در مناطق مركزی و جمعیتی در برابر بافت‌های فرسوده بی‌دفاع است و در حاشیه‌ها نیز گرفتار ساخت و سازهای غیر مجازشده است كه این خطرات بالقوه همواره شهر و شهروندان را در معرض تهدید جدی قرار داده و تا كنون اقدام خاصی برای مدیریت بحران صورت نگرفته، این در حالی است كه حوادث بزرگی در كشور پیش رو داریم ولی اینكه برای این حوادث و بحران‌ها چه كاری انجام داده‌ایم، همچنان بی‌پاسخ مانده است.
‌‌ ‌ ‌ ‌

‌‌ ‌ ضعف دستگاه‌های درگیر بحران در ارزیابی عملكرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، مشكل در مدیریت بحران امكانات و تجهیزات نیست، بلكه عدم هماهنگی و اقدام سریع در ساعات اولیه حوادث از مشكلات عمده مدیریت بحران است.

احمد دنیامالی، رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره عملكرد مدیریت بحران در سیلاب اخیر اظهار داشت: وقتی كه شدت بارندگی در مدت زمانی مشخص‌ بالا است، روان‌آب راه می‌افتد و تأثیر خود را در پایین‌دست می‌گذارد. اقدامات مدیریت بحران تاكنون در جهت تأمین امكانات و تجهیزات خوب بوده است، ولی نیاز شهر تهران را برآورده نمی‌كند.

وی افزود: باید در هنگام حوادث تعامل و همكاری بین مدیریت بحران و دستگاه‌های مرتبط با مدیریت شهری ایجاد شود. رئیس كمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: سرعت و ابتكار عمل در مدیریت بحران باید در اولویت باشد؛ چراكه مشكل ما نبود امكانات و تجهیزات نیست، بلكه عدم هماهنگی و اقدام سریع در ساعت اولیه حوادث از مشكلات عمده مدیریت بحران است. وی با اشاره به اینكه برای مدیریت بحران ثانیه نیز خیلی مهم است، گفت: اینكه با هماهنگی دستگاه‌های مختلف در هنگام وقوع حادثه به‌موقع و بدون اتلاف وقت حضور پیدا كنند، كمك می‌كند تا شاهد خسارات و تلفات كمتری باشیم. دنیامالی یادآور شد: نباید در بحران‌های حوادث طبیعی دنبال مقصر گشت، بلكه باید تجربه كسب كرد و هماهنگی‌های بین دستگاهی را افزایش داد. اگر هر دستگاهی درست به كار خود عمل كند، دیگر شاهد افزایش تلفات و خسارات بحران‌ها نخواهیم بود.

‌ بی‌توجهی دولت به مدیریت بحران

عدم هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط از جمله هلال احمر، مدیریت بحران، اورژانس، پزشكی قانونی و...) در مدیریت بحران وضعیت را بحرانی‌تر می‌كند.

استان تهران با توجه به موقعیت سیاسی و پایتختی جزو استان‌های برخوردار كشور از لحاظ امدادی و مدیریت بحران محسوب می‌شود ولی اقدامات صورت گرفته در این زمینه جوابگو نیست. فرهاد بشیری، نماینده مردم پاكدشت در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: مسئولان با كمك مردم باید نسبت به پیشگیری و كاهش حوادث طبیعی در كشور اقدام كنند و در این خصوص از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود و مسئولان پس از حادثه در محل وقوع حوادث می‌رسند، اما آنچه مسلم است باید از نظر امكانات و تقسیم وظایف بین‌بخشی آماده باشند.

نماینده مردم پاكدشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: سازمان مدیریت بحران كشور در شأن و اندازه كشوری با 80 میلیون جمعیت نیست و باید برای این سازمان برنامه‌ریزی بهتری صورت گیرد.

وی گفت: دولت باید تمامی تجهیزات و امكانات مورد نیاز سازمان مدیریت بحران را مهیا كند. سیدامیرمحسن ضیائی رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز با اشاره به اینكه علاوه بر توجه به اقدامات و نتایج دستگاه‌ها‌ باید میزان اثرگذاری برنامه‌ها و اقدامات را نیز بررسی كرد، عنوان كرد: اگر بر تأثیرگذاری برنامه‌ها توجه داشتیم، آن زمان می‌توانستیم ارزیابی كنیم كه چرا در حادثه‌ای چون سیل اخیر با تبعات ناگواری چون فوت چند هموطن مواجه شده‌ایم، این امر نشان می‌دهد كه دستگاه‌ها بر ارزیابی برنامه‌های اجرا شده توجه‌ نداشتند؛ چراكه در غیر این‌ صورت مردم از آموزش‌های ارائه شده تأثیر لازم را دریافت كرده و به آنها عمل می‌كردند.

‌ كوتاهی مسئولان در بحران بازی با جان آدم‌هاست

مجتبی رحماندوست، نماینده مردم تهران در مجلس اظهارداشت: باید مسئولان اجرایی نسبت به امنیت مردم در هنگام حوادث اقدامات لازم را انجام دهند و مسئولانی كه در این زمینه كوتاهی می‌كنند با جان آدم‌ها بازی كرده‌اند. وزارت نیرو و شهرداری‌ها موظف هستند نسبت به ایجاد كاهش خطرات بلایای طبیعی اقدام كنند.

وی با تأكید بر اینكه باید در اولویت مدیریت بحران، فرهنگ‌سازی مقابله با بحران باشد، گفت: در صورتی كه فرهنگ‌سازی لازمه صورت نگیرد هر مقدار كه هشدار نیز داده شود بازهم شاهد تلفاتی در هنگام حوادث كوچك خواهیم بود. صدا و سیما و رسانه‌ها نقش بسزایی در این فرهنگ‌سازی و كاهش خطرات بلایای طبیعی دارند.

همچنین مجتبی شاكری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص به فارس گفت: جلسه‌ای با مسئولان مدیریت بحران داشته‌ایم تا درباره ساخت و سازها در مسیر رودخانه‌ها تصمیم‌گیری‌ شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه باید بین مسئولان مدیریت بحران و سایر سازمان‌ها مدیریت یكپارچه ایجاد شود، گفت: باید هركدام وظایف خود را بدانند و در مواقع بحران با همكاری، مشكلات را برطرف كنند. وی به فناوری‌های روز اشاره كرد و گفت: با وجود فناوری‌هایی كه وجود دارد در برخی از موارد در خصوص اعلام وضعیت هوا كارها به درستی صورت نمی‌گیرد و كوتاهی‌هایی در این زمینه انجام شده است. شاكری با بیان اینكه نباید زحمات ستاد مدیریت بحران را هم نادیده گرفت، گفت: ‌تمرین‌های ستاد مدیریت بحران نسبت به حوادث ضعیف است، باید مانورها و رزمایش‌هایی صورت گیرد.

‌ مدیریت بحران در دستور كار دولت نیست

همچنین سید مهدی هاشمی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به فارس اظهار داشت: در موضوع مدیریت بلایای طبیعی پیگیری‌هایی صورت گرفته و نشان داده كه متأسفانه مدیریت بحران در دستور كار مسئولان ارشد و دولت نیست و همینطور وزارت كشور نیز نسبت به این موضوع جدیت لازم را ندارند و به‌‌رغم پیگیری‌های متعدد پاسخ قانع‌كننده‌ای تا كنون وجود نداشته است. وی یادآور شد: متأسفانه مدیریت بحران تجربه‌های گذشته را نادیده گرفته است و بحران جدی در مدیریت بحران كشور وجود دارد و همین موضوع نیز منجر به بروز افزایش تلفات حوادث طبیعی شده، در صورتی كه بخش قابل توجهی قابل پیشگیری بوده است. وی با اشاره به اینكه سازمان مدیریت بحران كشور به صورت غیر قانونی فعالیت می‌كند، گفت: قانون جدیدی برای این سازمان مصوب نشده و قانون قبلی نیز تمدید نشده است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: از ‌‌رئیس جمهور و مسئولان ارشد درخواست می‌كنیم كه به این موضوع توجه جدی داشته باشد و در دستور كار خود قرار دهند. هاشمی یادآور شد: با توجه به حوادث اخیر انتظار می‌رفت شورای عالی مدیریت بحران تشكیل جلسه می‌داد و گزارشی از عملكرد دستگاه‌های ذیربط ارائه می‌كرد و سپس تمهیدات و تصمیمات لازمه اتخاذ می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha