سلامت نیوز:به دنبال افزایش مهاجرت و فرار هزاران جوان از افغانستان به‌ صورت غیرقانونی، به تازگی مسئول نمایندگی وزارت مهاجران افغانستان در ایران اعلام كرده كه هر روز حدود دو هزار مهاجر افغان به شكل غیرقانونی وارد ایران می‌شوند و این آمار در یك ماه گذشته به 60 هزار تن رسیده است. روزنامه «اطلاعات‌ روز» افغانستان گزارش داد: محمد آصف درزابی، رئیس نمایندگیهای وزارت امور مهاجران افغانستان مقیم ایران، با تایید این خبر گفته كه روزانه تا دو هزار نفر از افغانستان به شكل غیرقانونی وارد ایران میشوند.

به گفته‌ درزابی، در یك ماه گذشته این رقم به مرز ۶۰ هزار نفر رسیده و بیشتر این افراد تلاش می‌كنند از طریق ایران خود را به كشورهای اروپایی برسانند. درزابی افزوده كه شماری از مهاجران كه افغانستان را به قصد اروپا ترك می‌كنند، در مسیر در دام آدم‌ربایان می‌افتند یا بر اثر حوادث رانندگی و تیراندازی ماموران مرزی كشورهای مسیر كشته می‌شوند و هرگز به مقصد خود نمی‌رسند. همچنین درزابی در این اظهارات خود مدعی شده است تلفات مهاجران افغان در ایران در حوادث رانندگی، حوادثی كه در محل كار اتفاق می‌افتد یا در اثر تیراندازی ماموران مرزی جان خود را از دست می‌دهند، حدود ۲۰ نفر در هفته است.


 ایران، پناهگاهی امن برای پناهندگان
روز گذشته، همچنین نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در نشست خبری سازمان ملل متحد كه برای معرفی آرمان‌های توسعه پایدار برگزار شد، در رابطه با پناهندگان افغانی در ایران، با بیان اینكه با توجه به شرایط كنونی دنیا كه مهاجرت در اولویت‌های جهانی قرار گرفته و به آن رسیدگی می‌شود، گفت: با توجه به شرایط سوریه و موج عظیم مهاجرت مردم برای دست یافتن به زندگی امن، متوجه شدیم نمی‌توانیم پیش‌بینی درستی از آینده داشته باشیم.

گری لوئیس با بیان اینكه باید به ایران تبریك بگویم كه در طی 30 سال پناهگاه امنی برای مهاجران عراقی و افغانستانی بوده است افزود: در حال حاضر 900 هزار مهاجر افغان و بیش از 40 هزار پناهنده عراقی در ایران زندگی می‌كنند كه ثبت شده‌اند.

نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه در خلال 35 سال گذشته این افراد سرزمین امنی برای زندگی و تشكیل خانواده داشته‌اند، اظهار كرد: ایران در این امر بسیار موفق عمل كرده و پناهگاه امنی برای افراد مهاجر ایجاد كرده است. همچنین حق تحصیل، بهداشت و بیمه نیز از جمله حقوقی بوده كه با همكاری سازمان ملل متحد برای مهاجران فراهم كرده تا آنها شرایط بهتری داشته باشند.

لوئیس با اشاره به اینكه سازمان ملل متحد در خلال این 30 سال به دولت ایران كمك كرده تا بتواند زندگی بهتری برای پناهندگان فراهم كند، گفت: از جمله كارهایی كه انجام دادیم، این بوده كه تلاش كردیم مهاجران، شرایط بازگشت به كشور خود را داشته باشند یا در صورت تمایل به كشور سومی مهاجرت كنند.

او در ادامه درباره نقش سازمان‌های غیردولتی در دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار گفت: همه ما در دستیابی به این اهداف نقش داریم، جامعه مدنی سمن‌ها، سازمان‌های غیردولتی، جوانان و... در این حوزه جایگاه مهمی دارند و دست همه را برای همكاری در این برنامه‌ها به گرمی می‌فشاریم.

به گزارش ایسنا، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره برابری جنسیتی در ایران با بیان اینكه من در جمهوری اسلامی ایران كار می‌كنم و میهمان این كشور هستم، گفت: برابری زن و مرد به فرهنگ‌ها مربوط می‌شود. این‌گونه روابط در دنیا یكسان نیست چون فرهنگ در سراسر دنیا یكسان نیست.


 بهبود زندگی پناهندگان در ایران
هر چند مسئولان در ایران عنوان می كنند كه تدابیر برای ورود پناهندگان به ویژه پناهندگان غیرقانونی را تشدید كرده‌اند، اما به موازات این اقدام در چند سال اخیر اقداماتی در راستای بهبود زندگی پناهندگان انجام شده است. از مهم‌ترین اقدامات كه در همین اواخر انجام شده، ایجاد زمینه تحصیل اتباع بیگانه در كشور بوده است. بر اساس تصمیمات اخیر امسال ثبت نام تمامی كودكان اتباع بیگانه در مدارس كشور اجباری شد. به این مناسبت كودكان زیادی كه بازمانده از تحصیل بودند، به مدرسه راه یافتند.

این در حالی بود كه پیش از این پذیرش كودكان اتباع بیگانه در مدارس كشور به سختی انجام می‌شد. یكی دیگر از تسهیلاتی كه قرار است برای كودكان اتباع بیگانه در نظر گرفته شود، شناسنامه‌دار شدن كودكانی است كه مادران ایرانی و پدران خارجی دارند.

پیش‌تر، این كودكان نمی‌توانستند شناسنامه ایرانی بگیرند و این موضوع باعث بی‌شناسنامه ماندن بسیاری از آنها شده بود. این مساله باعث شده بود در ایران حدود یك میلیون كودك بی‌شناسنامه كه عمدتا پدر غیرایرانی داشتند زندگی كنند. قرار است قانونی برای شناسنامه‌دار كردن این كودكان تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha