بازار سوسیس و كالباس های تقلبی و فاقد كیفیت ، هر روز داغ تر از قبل می شود و این سلامت مردم است كه هیچ جایی در بازارهای پر سود مواد پروتئینی و نظارت‌های بر آن ندارد. تغییر در سبك زندگی مردم و به تبع آن، تغییر در سبك خوراك آنها سبب شده تا در سال های اخیر ، مصرف سوسیس و كالباس به بیشترین میزان خود در میان مردم برسد و این مهم، عاملی شده تا افراد سود جو در ضعف نظارت های مسئولان، با مواد پروتئینی تقلبی سلامت مردم را تهدید كنند. به تازگی، خط تولید یک شرکت سوسیس و کالباس در دماوند به دلیل آنچه تولید محصول بی كیفیت عنوان شد، از سوی ماموران پلمب شد.

چه به «خورد» مردم می‌دهند؟

سلامت نیوز: بازار سوسیس و كالباس های تقلبی و فاقد كیفیت ، هر روز داغ تر از قبل می شود و این سلامت مردم است كه هیچ جایی در بازارهای پر سود مواد پروتئینی و نظارت‌های بر آن ندارد. تغییر در سبك زندگی مردم و به تبع آن، تغییر در سبك خوراك آنها سبب شده تا در سال های اخیر ، مصرف سوسیس و كالباس به بیشترین میزان خود در میان مردم برسد و این مهم، عاملی شده تا افراد سود جو در ضعف نظارت های مسئولان، با مواد پروتئینی تقلبی سلامت مردم را تهدید كنند. به تازگی، خط تولید یک شرکت سوسیس و کالباس در دماوند به دلیل آنچه تولید محصول بی كیفیت عنوان شد، از سوی ماموران پلمب شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، تصاویری كه از این واحد تولیدی غیر مجاز و در حال‌تولید سوسیس و كالباس منتشر شد، بسیار تاسف بر انگیز بود و اوج آلودگی ها در تولید مواد پروتئینی و استفاده از انواع مواد اولیه بی كیفیت، بار دیگر خطر مصرف سوسیس و كالباس را گوشزد می كند.


رئیس گشت های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران در این باره اعلام كرده كه گشت مشترک تعزیرات حکومتی بر اساس ابلاغی که دارد به مراکز تولیدی سر می زند و طبق وظیفه قانونی خود به موارد رسیدگی می کند.


در این واحد از رنگ ها و فرآورده های گوشتی غیرمجاز در تولید سوسیس و كالباس استفاده می شد و در بازرسی از قبل انجام شده از محصولات این واحد تولید، تشخیص داده شد که در این کارخانه تولید سوسیس و کالباس از بافت های غیرمجاز و مرغ به جای بافت مجاز و گوشت قرمز استفاده می شد و از این رو خط تولید این واحد پلمب می شود. اما مطمئنا این تنها واحد غیر مجاز تولید سوسیس و كالباس نیست و قطعا واحدهای زیاد دیگری وجود دارد كه با قیمت‌های نازل، سوسیس و كالباس نا مرغوب به خورد مردم می‌دهند كه تهدید جدی برای بهداشت جامعه به شمار می‌رود.  هدف از تولید فرآورده های گوشتی در تمام دنیا، عرضه محصولاتی ارزان تر از گوشت بوده است. یعنی تولیدکنندگان این محصولات سعی دارند با تولید فرآورده هایی بر پایه انواع گوشت ها، کالاهایی به مراتب ارزان تر از گوشت وارد بازار کنند تا اگر خانم خانه ای ۲ هفته یا ۳ هفته یکبار حوصله درست کردن غذا نداشت اعضای خانواده بتوانند یک وعده غذایی متفاوت داشته باشند اما با چنین هدفی و با در نظر گرفتن اینکه قیمت فرآورده های گوشتی معمولا یک سوم یا یک چهارم قیمت خود گوشت هاست، استفاده از گوشت‌های درجه یک در چنین محصولاتی دور از انتظار است و نمی‌توان ادعا کرد در صنایع، از گوشت ماهیچه گوسفندی خالص برای تولید فراورده‌های گوشتی استفاده می شود اما به شما اطمینان می‌دهیم گوشت گربه و سر گاو و پوست مرغ هم در تولید فرآورده‌های گوشتی استاندارد، جایگاهی ندارند.


نکته دیگری که پزشکان باید توجه بیشتری به آن داشته باشند، این است که استاندارد تولید سوسیس و کالباس در ایران با سایر کشورها بسیار تفاوت دارد؛ یعنی در دنیا، سوسیس و کالباس های خامی تولید می‌شوند که در روند تولید، آنها را نمک سود و شور می‌کنند. به عبارت ساده تر، برای ترد و قابل مصرف شدن چنین محصولاتی بدون استفاده از حرارت و پختن، آنها را در نمک نیتریت و نیترات می خوابانند اما در ایران، تولید و فروش هر نوع سوسیس و کالباس خام از لحاظ شرعی و قانونی ممنوع است. به همین دلیل سوسیس و کالباس ایرانی به هیچ وجه با انواع خارجی آن که متخصصان خارجی در مورد آنها مقاله می‌نویسند و پزشکان ما هم به همین مقاله ها و کتاب‌های خارجی اکتفا می کنند و در مورد این محصولات نظر می دهند، اصلا قابل مقایسه نیست. فقط در ۱۲۰ قسمت از یك میلیون قسمت سوسیس و کالباس های ایرانی، نیتریت سدیم وجود دارد و به هیچ وجه حاوی نیترات نیستند.


 این روزها، سوسیس و کالباس در حالی به فروش می‌رسد که هنوز گفته رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر تولید کالباس با خمیرمرغ زیر پله‌ای برای مردم ابهام‌برانگیز است. سوپر مارکت و بازار پر شده از سوسیس و کالباسی که معلوم نیست چگونه و با چه موادی ساخته شده است. چندی پیش رئیس سازمان غذا و دارو خود اعلام کرده بود که برخی از سوسیس و کالباس‌ها با آشغال مرغ درست شده و به صورت قاچاق در بازار فروخته می‌شوند.  تولید سوسیس و کالباس تا حدی در کشور ما وجود دارد اما به نظر می رسد که نظارت درستی از طرف سازمان غذا و دارو و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بر اماکن و تولید کنندگان وجود ندارد و اگر هم وجود دارد به میزان کافی نیست چرا که انواع مارک‌ها مانع از تشخیص درست این گونه محصولات شده است.


 استفاده از رنگ های غیر مجاز در سوسیس و كالباس
كارشناسان تغذیه در این باره نسبت به استفاده از ماده رنگی خطرناک در تهیه سوسیس و کالباس‌های غیر مجاز هشدار می دهند و می‌گویند تولیدکنندگان غیر مجاز این ترفند را برای بیشتر شدن قرمزی این فرآورده ها و نشان دادن استفاده بیشتر از گوشت به‌کار می برند. کیفیت سوسیس و کالباس بستگی به میزان استفاده از گوشت قرمز و مرغ در تهیه آن دارد،  هر چقدر این درصد بیشتر باشد قیمت آن هم گران‌تر است. اما متاسفانه در تهیه سوسیس و کالباس‌های غیرمجاز از درصدهای تقلبی استفاده می شود. نتایج بررسی‌های وزارت‌بهداشت در مورد سوسیس و کالباس حاکی از آن است که این محصولات آلوده نبوده اند اما از برخی مواد در تولید آنها استفاده می شود که کیفیت لازم را ندارند.بر این اساس، خوردن روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس، احتمال ابتلا به سرطان روده را که یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان است 20 درصد افزایش می‌دهد. كارشناسان با اشاره به ارزان بودن قیمت این فرآورده‌های غذایی در مقایسه با نرخ گوشت و مرغ، می گویند این موضوع باعث شده افراد کم درآمد جامعه این قبیل غذاهای آماده را در برنامه غذایی خود جایگزین کنند.در عین حال مشکل اساسی در استفاده از این قبیل غذاهای آماده تولید غیرمجاز این محصولات است و با توجه به اینکه گرایش به سمت فست فودها و غذاهای آماده در جامعه بیشتر شده است، تولید سوسیس و کالباس‌های ناسالم و غیراستاندارد نیز افزایش یافته و به دلیل اینکه قیمت پایین تری دارند از بازار مصرف بالایی برخوردارند. در حال حاضر وزارت بهداشت سعی کرده با افزودن ویتامین به این قبیل غذاهای آماده مجاز از عوارض آنها بکاهد اما مشکل این است که در تهیه سوسیس و کالباس غیرمجاز این موارد رعایت نمی‌شود. با استفاده از نگه‌دارنده ها در سوسیس و کالباس‌ها که مانع رشد باکتری‌های خطرناک می شود، ماده ای سرطان زا به نام «نیتروز آمین» در بدن ساخته می شود. اما نگرانی ما بیشتر در تهیه سوسیس و کالباس‌های غیرمجاز و زیر پله‌ای است که دور از چشم بازرسان وزارت‌بهداشت اتفاق می افتد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha