آیا غیر از این است که یا جذب مشاغل دیگر غیر از پرستاری شده اند و یا خانه نشینی و خانه داری را ترجیح داده اند و تعدادی که طبق آمار خود مسئولان به هزار نفر در سال میرسد مهاجرت کرده و جذب بازار کار پرستاری کشورهای دیگر شده اند؟

10 هزار فارغ التحصیل سالیانه پرستاری کجا رفته اند؟

سلامت نیوز:کریم عابدینی طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت: پذیرش دانشجوی پرستاری دو برابر شد،این تیتر خبری است که مدتها از به نقل از مسئولین وزارت بهداشت منتشر میشود.دلیل این امر هم کمبود شدید پرستار عنوان میگردد.

به گزارش سلامت نیوز، پرستاری حرفه ای صدمین سال فعالیت آکادمیک خود در کشورمان را جشن گرفت . این حرفه ارتباط مستقیم با زندگی و جان مردم دارد . مردمی که برای نجات حیات خود به مراکز درمانی پناه می آورند بیشترین ارتباط درمانی را با پرستاران دارند.

اهمیت پرستاری در سلامت جامعه با وجود اینکه کاملا" واضح و بی نیاز از توضیح میباشد اما با یک مرور ساده بر توانمندیهای این قشر فرهیخته و زمینه های  فعالیت پرستاران در سطوح مختلف سلامت جامعه میبینیم که در ایران فقط بخش کوچکی از نقش و توانمندیهای پرستاران عملیاتی شده و در سایر زمینه مغفول مانده است.

با شنیدن خبر افزایش دوبرابری ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری دیدگاه فله ای وزارت بهداشت به پرستاربیش از پیش نمایان میشود.
در اینکه کمبود پرستار به وضوح لمس میشود شکی نیست اما راه چاره این مشکل تربیت پرستار مهارتی با دوره کوتاه مدت و یا افزایش یکباره و بدون برنامه ظرفیت پذیرش دانشجو نیست.

آیا ظرفیت فیزیکی و توان علمی و آموزشی و مدیریتی دانشکده های پرستاری کشور دو برابر شده است ؟
پرواضح است که با افت کیفیت آموزش با افزایش بدون برنامه کمیت آن و دادن مدرک بدون پشتوانه علمی و مهارتی به پرستاران و روانه کردن آنها به بالین سلامت مردم و جان بیماران را به مخاطره انداخته و اعتبار و جایگاه حرفه پرستاری کشور را متزلزل خواهد کرد.

سوالی که از مسئولین محترم دارم این است که حدود 10 هزار فارغ التحصیل سالیانه پرستاری از دانشکده های مختلف کشور کجا رفته اند؟
آیا غیر از این است که یا جذب مشاغل دیگر غیر از پرستاری شده اند و یا خانه نشینی و خانه داری را ترجیح داده اند و تعدادی که طبق آمار خود مسئولان به هزار نفر در سال میرسد مهاجرت کرده و جذب بازار کار پرستاری کشورهای دیگر شده اند؟

با کدام توجیه میتوان پذیرفت که کشوری دچار کمبود شدید پرستار باشد و پرستارانش جذب بازار کار کشورهای دیگر از آمریکا و کانادا گرفته کشورهای اروپایی و استرالیا و کشورهای منطقه شوند؟

آیا توانسته اید تنها یک مورد جذب نیروی کار پرستار خارجی حتی از کشورهای فقیر و محروم داشته باشید؟
مدام میگویید پرستاربیکار نداریم . باید بگویم که پرستاران تا جایی که بتوانند حاضر به پذیرش شرایط کار طاقت فرسا و غیراستاندارد موجود با شرایط ناعادلانه پرداخت نمیشوند و اگرمشکل اشتغال و بیکاری گسترده در کشور نبود اکثریت قریب به اتفاق پرستاران شاغل فعلی هم ترک پرستاری کرده و در مشاغل دیگر مشغول به کار میشدند.

جامعه باید بداند که پرستاران در جایگاه ارائه خدمات درمانی و مراقبتی به آنها کوتاهی نمیکنند و پرستاران ایران به تایید مراجع معتبر بین المللی جزو توانمندترین و باسوادترین پرستاران جهان هستند و آغوش باز بیمارستانهای کشورهای مختلف بر روی پرستاران کشورمان دلیل آشکار این مدعاست و اگر قصوری در حق بیماران در مراکز درمانی واقع میشود نتیجه سوء مدیریت مسئولان و متولیان نظام سلامت است.

مردم باید بدانند نظام سلامت کشورمان بیمار است و علیرغم طرح ملی تحول این معضل و بیماری رفع نشده است زیرا گرفتار آفت بزرگ و دامنه داری بنام پزشک سالاری هستیم.

مسئولان محترم کشور اگر واقعا" دنبال تحول اساسی در نظام سلامت هستند برنامه های خود را متمرکز بر حذف پزشک سالاری کنند. پزشکان را در جایگاه درمانی خود محدود و محصور کنند و دست آنها را از حوزه های مدیریت و سلطه بر حوزه کار سایر گروههای درمان و سلامت کوتاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha