: تا امروز كه سه روز از روز جهانی كودك می‌گذرد، تغییر نام شورای ساماندهی كودكان كار به شورای حمایت اجتماعی از كودك، تلاش برای تأمین اعتبار توزیع یك وعده غذای گرم و شیر میان كودكان مناطق مختلف كشور و رفع سوءتغذیه كودكان زیر هشت سال و همچنین رونمایی از سند رشد كودكان مجموعه اقداماتی است كه برای حمایت از كودكان و جلوگیری از آسیب دیدن آنها صورت گرفته است. این در حالی است كه مجموعه اقدامات یاد شده كه تعدادی از آنها هنوز عملیاتی هم نشده‌اند با تأمین نیازهای كودكان سراسر كشور فاصله زیادی دارند.

سلامت نیوز: تا امروز كه سه روز از روز جهانی كودك می‌گذرد، تغییر نام شورای ساماندهی كودكان كار به شورای حمایت اجتماعی از كودك، تلاش برای تأمین اعتبار توزیع یك وعده غذای گرم و شیر میان كودكان مناطق مختلف كشور و رفع سوءتغذیه كودكان زیر هشت سال و همچنین رونمایی از سند رشد كودكان مجموعه اقداماتی است كه برای حمایت از كودكان و جلوگیری از آسیب دیدن آنها صورت گرفته است. این در حالی است كه مجموعه اقدامات یاد شده كه تعدادی از آنها هنوز عملیاتی هم نشده‌اند با تأمین نیازهای كودكان سراسر كشور فاصله زیادی دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، روز جهانی كودك مثل هر روز جهانی و ملی دیگری، نشان‌دهنده یك مسئله پیش‌روی افكار عمومی یك جامعه یا تمام جوامع است. اساساً این مسائل پیش‌روی دولت‌ها هستند كه در بین روزهای تقویم روزی را به خود اختصاص می‌دهند. احقاق حقوق كودكان نیز یكی از مسائل پیش روی دولت‌ها در سراسر دنیاست. با وجودی كه كودكان امروز دركی از حقوق خود ندارند و توانی برای احقاق آن حقوق ندارند، با این حال چه بخواهیم و چه نخواهیم تمام سرمایه‌ای كه برایش مبارزه كرده‌ایم یا آنها را كسب و حفظ كرده‌ایم به دست آنها سپرده خواهد شد. پس باید توانایی حفظ و ارتقا و انتقال آن سرمایه را داشته باشند. این توانایی چند بعد را دربر می‌گیرد كه سلامت بدنی، سلامت روانی، بهداشت هویت، سواد و آگاهی در حد استانداردها، حق بهره‌مندی از امنیت، حق بازی، آرامش، داشتن خانواده و محیط زیست سالم از آن جمله‌اند.


مسئله كودكان با تمام ابعادش پیش‌روی دولتمردان كشور ما هم باز است. منتهی ظرافت‌های این مسئله بیش از ظرفیت‌های اجرایی، زمینه‌های قانونی و حقوقی و قضایی می‌طلبد، چراكه برخی از حقوق كودكان نیاز به پشتیبانی قانونی و حقوقی دارد. در حالی كه استانداردهای حقوق كودكان در كشور ما و قانونگذاری بر اساس این استانداردها، از طرفی و برخورد با متخلفان و خیانتكاران به حقوق كودكان از سوی دیگر بزرگ‌ترین جای خالی در این حوزه به شمار می‌روند. علاوه بر این در كشور ما قابل توجه‌ترین مسئله در حوزه حقوق كودكان دسترسی به آموزش و تحصیل رایگان است.


همچنین توزیع و تكمیل شبكه آموزشی با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در كشور ما با چالش‌هایی مواجه است. نتیجه این چالش‌ها بازماندن 175 هزار كودك از تحصیل است. این رقم به جز آمارهای غیررسمی در این رابطه و كودكانی است كه در جرگه دانش‌آموزان به شمار می‌روند اما با حداقل امكانات.

كاهش بازماندگان از تحصیل از رؤیا تا واقعیت
به هر روی اولین همایش ملی رشد و تكامل همه‌جانبه كودك، جهشی به سوی عدالت اجتماعی كه روز گذشته برگزار شد، چرت برخی را در رابطه با تحقق برخی از حقوق كودكان در كشور پاره كرد.
علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی یكی از سخنرانان این همایش در حیطه مسئولیت‌های مجموعه‌اش اظهاراتی بیان كرد. وی از تغییر نام شورای ساماندهی كودكان كار به شورای حمایت اجتماعی از كودكان خبر داد.
گفته‌های وزیر رفاه در حالی بیان می‌شود كه مسئله كودكان كشورمان نام شوراها نیست، بلكه خروجی آنهاست. علاوه بر اینكه آموزش و پرورش می‌توانست در تعیین دقت این آمارها به وزارت تعاون كمك كند.
بنابراین غایب بزرگ همایش مزبور آموزش و پرورش بود. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی همچنین از كاهش كودكان بازمانده از تحصیل خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۷۵ هزار كودك بازمانده از تحصیل وجود داشت كه امسال تعداد این كودكان ۱۰۰ هزار نفر كاهش پیدا كرده است و در حال برنامه‌ریزی و صحبت برای ۷۵ هزار كودك بازمانده دیگر و بازگشت آنها به مدرسه هستیم.
وی افزود: دوران كودكی یكی از مهم‌ترین مراحل رشد و تكامل كودكان محسوب می‌شود، به‌طوری كه سرمایه‌گذاری در این خصوص می‌تواند باعث توانمندسازی كودكان در آینده شود. ربیعی تأكید كرد: با توجه به اهمیت رشد و تكامل كودكان به همین دلیل در شورای عالی رفاه تصمیم گرفتیم نام شورای ساماندهی كودكان كار و خیابان را به شورای حمایت‌های اجتماعی از آنها تغییر دهیم.
 
بانك اطلاعاتی كودكان كار در دادگستری
ربیعی با تأكید بر اینكه اجرایی شدن برنامه‌های رشد و تكامل كودكان نیاز به همكاری دستگاه‌های مختلف دارد، گفت: سند همكاری بین‌بخشی برای رشد و تكامل كودك نیازمند همكاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، شهرداری و دادگستری است كه به زودی با اجرای این سند شاهد تكامل و رشد كودكان خواهیم بود.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از شناسایی 3 هزار كودك كار و خیابان خبر داد و اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد كه تعداد كودكان كار و خیابان به نسبت گذشته كمتر شده است.
به گفته وی، سه دسته از كودكان خیابانی وجود دارند كه دسته اول این كودكان دارای خانواده هستند و نمی‌توانیم آنها را نگهداری كنیم و گروه دوم از استان‌ها و كشورهای دیگر مهاجرت كرده‌اند و گروه سوم نیز كودكان خیابانی هستند كه خانواده ندارند و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند كه هدف اصلی ما نیز رسیدگی و نگهداری از این كودكان است.
ربیعی از تشكیل بانك اطلاعاتی كودكان كار و خیابان خبر داد و افزود: این بانك در دادگستری تشكیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha