معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است ٥٣‌درصد جمعیت معتادان شاغل و تعدادی از آنها هم در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند. او با اعلام بخشی از یافته‌های طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور، افزایش جمعیت معتادان ١٥ تا ١٩ ساله را نگران‌کننده خوانده است.

سلامت نیوز: معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته است ٥٣‌درصد جمعیت معتادان شاغل و تعدادی از آنها هم در دستگاه‌های دولتی مشغول به کار هستند. او با اعلام بخشی از یافته‌های طرح شیوع‌شناسی اعتیاد در کشور، افزایش جمعیت معتادان ١٥ تا ١٩ ساله را نگران‌کننده خوانده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،کورش پرند، معاون وزیر کار از جزییات یافته‌های طرح ملی شیوع‌شناسی اعتیاد خبر داد و گفت: در طرح ملی شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در‌ سال ١٣٩٠ در بین جمعیت ٦٤ - ١٥ ساله مشخص شد که در کشور یک‌میلیون و ٣٢٥‌هزار معتاد داریم که از این تعداد ٩٠,٧‌درصد مرد و ٩.٣‌درصد زن هستند.
به گفته او، نکته حایز اهمیت افزایش نرخ معتادان زن است که زنگ خطری برای کشور ما است. نرخ شیوع مصرف مواد مخدر بین افراد ٦٤ - ١٥‌سال، ٢,٦٥‌درصد برآورد شده و بیش از ٩٧‌درصد از جمعیت کشور که معتاد نیستند بدانند در مقابل معتادان کشور خود وظیفه‌ای مهم دارند.
او افزود:  بیشترین گروه سنی درگیر با اعتیاد گروه سنی بین ٢٤ - ٢٠‌سال و ٣٩ - ٣٥‌ سال هستند، مسأله مهم افزایش جمعیت معتادان در گروه سنی ١٩- ١٥‌سال است که باید به‌طور جدی به آن پرداخته شود.
به گفته او، مهم‌ترین عاملی که در معتاد شدن افراد می‌تواند دخیل باشد، پیشنهاد مصرف مواد مخدر از سوی دوستان، بستگان و حتی یکی از افراد خانواده است که فرد برای ارضای حس کنجکاوی و تفریح، پاسخ مثبت می‌دهد. چنانکه پرند می‌گوید، در آمار مربوط به معتادان ٦٤ - ١٥‌سال ٥٥‌درصد مصرف مواد مربوط به مصرف تریاک، ٦‌درصد مصرف شیشه و ٩‌درصد مصرف هرویین است.
پرند گفت:  در گلوگاه‌هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، در حوزه زنان، آرایشگاه‌هایی که غیرمجاز و به صورت غیرقانونی کار می‌کنند، یکی از حوزه‌های آسیب است. مصرف شیشه برای لاغری نیز عامل دیگر اعتیاد است که البته شیشه باعث لاغری می‌شود اما بافت‌ها و عضلات بدن را نیز از بین می‌برد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در حوزه مردان در سالنهای بدنسازی و ورزشگاه‌هایی که غیرمجاز کار می‌کنند، افراد مورد آسیب اعتیاد هستند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:  نظارت کامل محسوس و نامحسوس والدین بر رفتار و کردار فرزندان، اجرای قانونمداری به‌طور جدی در خانواده از سوی والدین و ایجاد رابطه صمیمانه با فرزندان از موضوعات مهمی هستند که والدین باید توجه داشته باشند.
پرند درخصوص نقش دولت در حوزه پیشگیری از اعتیاد، گفت:  در دولت تعاملی بین واحدهای مختلف به وجود آمده که ازجمله می‌توان به تعامل بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها اشاره کرد که شهرداری هم در این امر همکاری و مساعدت دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، گفت: چند اقدام درحال انجام است که بخش اول بحث پیشگیری از اعتیاد است که سندی طراحی شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته است. به گفته او، سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخش پیشگیری و مشاوره متمرکز شده و در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور با بیان آن‌که اعتیاد مثل بیماری سرماخوردگی نیست، افزود: باید همه ارگان‌ها کمک کنند تا این بیماری در کشور از بین رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha