مدیرعامل انجمن ام اس ایران گفت: بیش از دوسوم بیماران مبتلا به ام اس را زنان تشکیل می‌دهند و این بیماری در افراد زیر 20 سال در حال گسترش است.

گسترش ام اس در زنان زیر 20 سال/ زنان مبتلا چه مشکلاتی دارند؟

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن ام اس ایران گفت: بیش از دوسوم بیماران مبتلا به ام اس را زنان تشکیل می‌دهند و این بیماری در افراد زیر 20 سال در حال گسترش است.

به گزارش سلامت نیوز، سید حسین وزیری در گفت‌وگو با مهرخانه، با اشاره به گسترش بیماری ام اس در ابتدای سنین جوانی اظهار کرد: بیش از دوسوم بیماران مبتلا به ام اس زنان هستند. این بیماری در سنین جوانی و در حدود 20 تا 40 سالگی اتفاق می‌افتد. البته میزان مبتلایان زیر 20 سال در حال افزایش است. با وجود تحقیقات گسترده‌ای که در ایران و جهان انجام می‌شود، علت ابتلا به این بیماری مشخص نیست.

او درخصوص انجمن ام اس ایران اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 23 هزار نفر عضو انجمن ام اس ایران هستند. هرکدام از استان‌ها و شهرستان‌ها برای خود انجمنی مجزا دارد که برخی از اعضا مشترک هستند. بیشتر این بیماران را زنان جوان در سنین تحصیل، اشتغال، ازدواج و فعالیت اجتماعی تشکیل می‌دهند.

این بیماری بیشتر زنان را درگیر می‌کند/ آیا زنان مبتلا می‌توانند باردار شوند؟
مدیرعامل انجمن ام اس ایران درخصوص این‌که آیا می‌توان ام اس را به‌عنوان یک بیماری زنانه تلقی کرد، گفت: ام اس را نمی‌توان به‌عنوان بیماری خاص زنان مطرح کرد، اما این بیماری بیشتر زنان را درگیر می‌کند.

وزیری با بیان این‌که یکی از مشکلات این بیماری بارداری است، ادامه داد: به غلط در ذهن مردم جاافتاده است که خانم مبتلا به ام اس برای بارداری دچار مشکل می‌شود و اغلب افراد تصور می‌کنند که این زنان نمی‌توانند باردار شوند؛ درصورتی‌که این بیماران تحت نظر پزشک متخصص می‌توانند باردار می‌شوند و مشکلی برای آن‌ها نیز پیش نخواهد آمد.

ازدواج؛ مشکل اصلی بیماران مبتلا به ام اس
او به سایر مشکلات این بیماران اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که این بیماری در سنین جوانی رخ می‌دهد و جوانی، سن ورود به فعالیت‌های اجتماعی است، بروز عوارض بیماری بین هم‌سن و سالان و در مقابل دوستان سخت است و امکان مواجهه بیمار با برخی مشکلات ناراحت‌کننده وجود دارد. مشکل بعدی اشتغال است؛ کارفرمایان در ارایه شغل به این بیماران اکراه دارند؛ زیرا فکر می‌کنند کارایی این افراد کمتر می‌شود.

مدیرعامل انجمن ام اس ایران مشکل اصلی مبتلایان به ام اس را ازدواج دانست و اظهار داشت: تصور غلط جامعه این است که ازدواج برای این بیماران خوب و مناسب نیست و مشکلات ژنتیکی پیش می‌آورد؛ بنابراین ازدواج برای این افراد سخت می‌شود. پس از ازدواج هم بحث فرزندآوری مطرح است.

او ادامه داد: یکی از عوارض این بیماری، خستگی و افسردگی است که اگر بیماران تحت نظر پزشک و روانشناس باشند، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. یکی از دلایلی که این بیماران برای اشتغال دچار مشکل می‌شوند، خستگی و افسردگی است. در برخی مواقع این افراد باید در وضعیتی متفاوت باشند که شاید کارفرما هم خیلی تحمل آن را نداشته باشد. با وجود چنین مشکلاتی بسیاری از بیماران، مشکلات و عوارض بیماری را بسیار خوب مدیریت می‌کنند.

بیماران مبتلا به ام اس توانمندی‌های زیادی دارند
وزیری در مورد توانایی‌های مبتلایان به ام اس تصریح کرد: یکی از مواردی که در انجمن ام اس به جامعه نشان می‌دهیم این است که این بیماران توانایی بسیار بالایی دارند و در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ادبی و اقتصادی و... افراد موفقی هستند و رتبه‌های بالایی کسب کرده‌اند. این افراد کسانی هستند که بیماری را باور و بر آن اساس مدیریت کرده‌اند، به‌طور منظم ورزش می‌کنند، داروهای‌شان را به‌موقع مصرف می‌کنند، خود را شاد و سرحال نگه می‌دارند، ارتباطات اجتماعی و کاری خود را قوی‌تر کرده‌اند و عملاً چیزی از بیماری در آن‌ها دیده نمی‌شود؛ درحالی‌که بیمار هستند.

مشکل دارو حل شده است
مدیرعامل انجمن ام اس ایران با بیان این‌که خوشبختانه بیماران از نظر تهیه دارو مشکلی ندارند، گفت: داروهای داخلی و خارجی که پزشک متخصص تجویز می‌کند، در کشور به‌دست می‌آید. در حال حاضر بیش از حدود 70 درصد داروها تولید داخل است که با هزینه خیلی کم به دست بیمار می‌رسد و بیمار حدود 10 درصد هزینه را می‌پردازد. این داروها در شهرستان‌ها رایگان است. در مورد داروهای خارجی با وجود این‌که بیمار همان رقم 10 درصد را می‌پردازد، به دلیل هزینه واردات، گران‌تر خواهد بود.

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه زنان
او درباره آموزش‌هایی که توسط انجمن به بیماران داده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تعداد بالای زنان بیمار، اغلب کلاس‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. در مرحله اول برای کسانی که به تازگی بیمار یا وارد انجمن شده‌اند و خانواده آن‌ها، کلاس‌های توجیهی برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان با بیماری از جهات پزشکی، توان‌بخشی و مسایل اجتماعی و اداری که برایشان پیش خواهد آمد، آشنایی پیدا می‌کنند. مثلاً کارشناس بیمه به آن‌ها توضیح می‌دهد که می‌توانند از چه تسهیلات بیمه‌ای استفاده کنند. در مورد فعالیت‌های اداری اگر برای استفاده از تسهیلات مؤسسات، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها نامه‌ای بخواهند، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وزیری افزود: از دیگر آموزش‌ها، برگزاری کلاس‌های تخصصی و حرفه‌آموزی برای بیماران است؛ مانند گلدوزی، آماده‌سازی فرش برای عرضه به بازار که نسبتاً استقبال خوبی می‌شود. مبتلایان زمانی که این مهارت‌ها را می‌آموزند، می‌توانند هم به‌طور مستقل و هم از طریق مؤسساتی که انجمن معرفی می‌کند، وارد بازار کار شوند و دریافت مالی داشته باشند.

بیماری خود را مدیریت کنید
مدیرعامل انجمن ام اس ایران به مبتلایان پیشنهاد داد: اگر بیماران، بیماری را باور کنند و با آن کنار بیایند و مدیریت کنند، قطعاً می‌توانند زندگی آرام و بی‌دردسری را داشته باشند؛ البته مشکلات بیماری در جای خود وجود دارد، اما اگر بخواهیم بیماری بر فرد حاکم نشود، خود فرد باید این موضوع را مدیریت کندو این کار، عملی است و بیش از 80 تا 90 درصد مبتلایان به این شیوه با بیماری خود زندگی می‌کنند.

دوازدمین کنگره بین‌المللی ام اس آبان‌ماه برگزار می‌شود
وزیری با اشاره به دوازدمین کنگره بین‌المللی ام اس تصریح کرد: انجمن ام اس ایران سالانه کنگره بین‌المللی ام اس را برگزار می‌کند که امسال در روزهای 21 و 22 آبان ماه در ساری و سال بعد در تهران برگزار خواهد شد و یک سال در میان در یکی از شهرستان‌ها برپا شده و کلیه موضوعات تخصصی حوزه ام اس در این کنگره مطرح می‌شود. به این منظور مقالاتی ارسال شده و سخنرانی‌های تخصصی صورت خواهد گرفت. علاوه بر این کنگره که سالانه برگزار می‌شود، انجمن پژوهش‌هایی را در حوزه‌های اجتماعی بیماران انجام می‌دهد. بسیاری از مؤسسات و دانشگاه‌های حوزه‌های اجتماعی، دانشجویان خود را معرفی می‌کنند و ما برای انجام تحقیقات‌شان در مورد مسایل و نیازهای اجتماعی بیماران مبتلا به ام اس، با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

او با تأکید بر سایر فعالیت‌های انجمن گفت: در بحث تخصصی پزشکی هم انجمن کمیته‌ای علمی متشکل از متخصصین مغز و اعصاب و رشته‌های مربوطه دارد که مرجع اعلام نظر درباره بیماری در کشور است. در این کمیته پیشنهادهای تخصصی و پزشکی بررسی می‌شود و درصورتی‌که مورد تأیید قرار گیرد، انجمن تسهیلات مربوطه را می‌دهد. از طرفی برای اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و استفاده بیماران علاوه بر سایت، انجمن دوماه‌نامه‌ای نیز با نام پیام ام اس منتشر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha