سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 166526

آیا شما هم ازجمله افرادی هستید که نمی‌توانید شیر بخورید چون نیم تا دو‌ساعت پس از نوشیدن آن دچار دل‌درد، دل‌پیچه و نفخ شدید، تهوع و اسهال می‌شوید؟ اگر پاسختان مثبت است این احتمال وجود دارد که دچار عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتاز) باشید.

سلامت نیوز:آیا شما هم ازجمله افرادی هستید که نمی‌توانید شیر بخورید چون نیم تا دو‌ساعت پس از نوشیدن آن دچار دل‌درد، دل‌پیچه و نفخ شدید، تهوع و اسهال می‌شوید؟ اگر پاسختان مثبت است این احتمال وجود دارد که دچار عدم تحمل لاکتوز (نارسایی لاکتاز) باشید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر ناصر ابراهیمی دریانی-‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در روزنامه جام جم نوشت: تحمل نکردن لاکتوز به این معنی است که شما نمی‌توانید لاکتوز (قند طبیعی موجود در شیر و دیگر لبنیات) را هضم کنید. در واقع کسانی که نمی‌توانند لاکتوز را هضم کنند کمبود آنزیم «لاکتاز» دارند که در روده کوچک تولید می‌شود (لاکتاز قند شیر را به قند ساده تبدیل می‌کند تا قابل جذب در جریان خون ‌شود).

مشکل از کجاست؟

بد نیست بدانید در کشورهای آسیایی حدود 50 درصد افراد به طور مادرزادی نمی‌توانند شیر را هضم کنند. البته این مشکل همیشه به دلیل تحمل نکردن لاکتوز نیست. به عنوان مثال بیمارانی که دچار عفونت‌های ویروسی یا اسهال خونی هستند یا اختلال جذب دارند هم قادر به مصرف شیر نیستند. بنابراین اگر پس از مصرف لبنیات به‌ویژه شیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، حتما باید با یک متخصص مشورت کنید و با آزمایش مشخص شود که این نشانه‌ها از عدم تحمل لاکتوز هستند یا با بیماری دیگری در ارتباطند.

انتخاب با شماست

یادتان باشد شیر سرشار از کلسیم است و مصرف آن به‌ویژه برای خانم‌ها بسیار ضروری است و نباید آن را از برنامه غذایی روزانه‌شان حذف کنند. چراکه در غیر این صورت در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند، اما برای جذب بهتر آن و رفع مشکلات ناشی از عدم تحمل لاکتوز یک ربع قبل از مصرف شیر باید قرص‌های لاکتیک بخورند.

البته معمولا مصرف برخی لبنیات مانند ماست، پنیر یا کشک مشکلی برای بیماران مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ایجاد نمی‌کند. میزان لاکتوز همه محصولات لبنی یکسان نیست. به عنوان مثال، ماست معمولا بهتر تحمل می‌شود چون باکتری‌های مورد استفاده در فرآیند تهیه آن آنزیمی تولید می‌کنند که لاکتوز را می‌شکند و مشکلی در هضم ایجاد نخواهد کرد.

از ارث تا افزایش سن

بیشتر افراد مشکل عدم تحمل لاکتوز را از والدین خود به ارث می‌برند، اما با افزایش سن بدن لاکتاز کمتری تولید می‌کند؛ بنابراین خیلی از افراد مسن دچار این مشکل می‌شوند. از طرفی تحمل نکردن لاکتوز در کودکان کمتر از دو سال به ندرت مشاهده می‌شود؛ مگر این که کودک در اثر آسیب به روده‌ کوچک دچار کمبود لاکتاز شده باشد.

بدون لاکتوزها

بیشتر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مجبور نیستند به طور کامل از لاکتوز پرهیز کنند چون سطح تحمل به لاکتوز در افراد مختلف، یکسان نیست. مثلا بعضی از افراد می‌توانند یک قاشق غذاخوری شیر همراه با قهوه بخورند و مشکلی هم نداشته باشند، در حالی که واکنش بدن بعضی‌ها به حدی است که باید از خوردن شیر خودداری ‌کنند. البته محصولات لبنی بدون لاکتوز هم در بازار به وفور یافت می‌شود و تقریبا از هر سوپرمارکتی می‌توانید سراغشان را بگیرید.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha