طرح تحول سلامت را شاید بتوان برگ برنده دولت یازدهم دانست؛‌ طرحی كه بنا به اظهار وزیر بهداشت مهم‌ترین نقطه قوت آن تأمین رضایت مردم به خصوص مردم مناطق دور‌افتاده است. به باور سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی این طرح به بیش از 80 درصد اهداف خود رسیده است. با وجود اظهارات وزیر بهداشت، اگر سری به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی بزنید، هنوز چالش‌های متعددی گریبانگیر بهداشت و درمان جامعه است و بسیاری از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت همچنان قرار نیست اجرایی شود.

نقطه ضعف طرح تحول تأمین منابع مالی پایدار است

سلامت نیوز: طرح تحول سلامت را شاید بتوان برگ برنده دولت یازدهم دانست؛‌ طرحی كه بنا به اظهار وزیر بهداشت مهم‌ترین نقطه قوت آن تأمین رضایت مردم به خصوص مردم مناطق دور‌افتاده است. به باور سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی این طرح به بیش از 80 درصد اهداف خود رسیده است. با وجود اظهارات وزیر بهداشت، اگر سری به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی بزنید، هنوز چالش‌های متعددی گریبانگیر بهداشت و درمان جامعه است و بسیاری از بندهای قانون برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت همچنان قرار نیست اجرایی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، روزهای پایانی برنامه پنجم توسعه و آغاز تدوین برنامه ششم فرصت خوبی است تا بخش‌های مختلف برای گرفتن سهم‌شان از این برنامه تلاش كنند. بخش بهداشت و درمان و سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص اینكه بنا به اذعان منتقدان این طرح با مشكلات جدی در تأمین منابع پایدار مواجه است و شیشه عمر طرح تحول در دست بیمه‌ها و تأمین منابع پایدار است. هرچند از نگاه هاشمی این منتقدان تخم یأس می‌پاشند و گروهی هم سنگ‌اندازی می‌كنند اما بنا به تأكید خود آقای وزیر مهم‌ترین نقطه ضعف طرح تحول در كلان بحث تأمین منابع مالی پایدار است. وی افزود: دولت و مجلس به این نكته نظر دارند و امیدواریم در قالب برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 بیشتر به آن پرداخته شود. این در حالی است كه مسعود پزشكیان، وزیر اسبق بهداشت در آخرین اظهار‌نظرش درباره طرح تحول سلامت گفته بود: آرامش ایجادشده بر اثر پول‌های تزریق‌شده به بخش درمان در چارچوب طرح تحول سلامت، آرامش قبل از طوفان است.
 
هر 17 هزار نفر یك پزشك در حاشیه شهر
18 ماه از اجرای طرح تحول سلامت می‌گذرد. به گفته وزیر بهداشت هدف‌گیری قدم اول طرح تحول، كاهش هزینه‌ها و افزایش دسترسی مردم به خدمات بود و در حال حاضر پرداخت مردم از جیب در شهرها به 6 درصد و در روستاها به 3 درصد در حوزه بستری كاهش یافته است. وی افزود: البته تاكنون در حوزه سرپایی نه برنامه‌ای داشتیم و نه منابعی و شاید از اوایل سال آینده گشایشی در منابع ایجاد شود و به بخش سرپایی هم بپردازیم. هاشمی با اشاره به گام دوم طرح تحول سلامت یعنی حوزه بهداشت گفت: هدف اصلی ما در این گام توسعه شبكه به عنوان زیرساخت خدمات بهداشتی بود، به طوری كه تاكنون در قالب این گام 9 میلیون نفر در حاشیه شهرها تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار گرفته‌اند، یعنی به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یك پایگاه بهداشتی و به ازای هر 50 هزار نفر یك مركز جامع خدمات سلامت ایجاد شده است، البته این برنامه باید تا پایان امسال همه حاشیه‌نشینان را كه حدود 11 میلیون نفر هستند، تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار دهد.
وزیر بهداشت افزود: در عین حال در شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر پزشك خانواده مستقر شد و در همین حاشیه شهرها نیز به ازای هر 50 هزار نفر، 3پزشك خانواده مستقر می‌شود.
 
دریافت پول از بیمارستان دولتی كار در بیمارستان خصوصی
از نگاه وزیر بهداشت با وجود افزایش 120 تا 300 درصدی تعرفه‌ها در گام سوم طرح تحول هنوز این كار ناقص است و ظرف سه تا پنج سال آینده باید كامل شود. در برابر این اظهارات وزیر، پزشكیان معتقد است در حال حاضر دیگر بودجه‌ای وجود ندارد و بیش از هشت ماه است كه بیمه‌ها نتوانسته‌اند پول پزشكان را بدهند. بنا به تصریح وی، با آغاز طرح تحول سلامت، بودجه را مانند داروهای مسكن به مریض تزریق كردند، بدون آنكه دنبال درمان ریشه بیماری باشند. در برابر این اما وزیر بهداشت گفت: برخی می‌خواهند ما را به نوعی مقابل جامعه پزشكی قرار دهند اما نباید در این دام بیفتیم. به گفته وی پزشك می‌خواهد دستمزد خود را به موقع دریافت كند و بخش خصوصی نیز انتظار دارد كه بیمه‌های تكمیلی پولش را به موقع بدهند، اگر این مؤلفه‌ها اتفاق نیفتد، نمی‌توان انتظار داشت مطالبه یكطرفه داشته باشیم. احمد آریایی‌نژاد، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به اینكه با اجرای طرح تحول بنا شد با تأمین مالی پزشكان از طریق اصلاح تعرفه‌ها دیگر پزشكان شاغل در بخش دولتی به بخش خصوصی نروند، به «جوان‌» ‌می‌گوید: بعد از مدتی دوباره پزشكانی كه باید در بیمارستان حضور داشته باشند تنها اسم‌شان هست و خودشان به رغم دریافت پول تمام‌وقتی جای دیگر مشغولند. به باور این پزشك صرف‌نظر از حلال و حرامی این پولی كه از سوی دانشگاه و بیمارستان برای نوشته شدن نام پزشك معالج در پرونده بیمار به حساب او واریز می‌شود، این كار نقض قانون است و از نقص نظارتی حكایت دارد. این در حالی است كه همین پزشكان گاهی وقت‌ها حتی مرخصی می‌گیرند و برای اعمال جراحی با دستمزدهای بالاتر به خارج از كشور می‌روند اما وزیر بهداشت عملاً تأكید می‌كند قانونی كه وی را در برابر همكارانش قرار دهد، اجرا نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha