کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در کارگاه آموزش راهنمای بالینی و برنامه اجرایی تیم سلامت برای ارائه خدمات گروه سنی 18 تا 29 سال گفت: 80 درصد وظیفه مراقب سلامت در بعد تغذیه پیشگیری است.

سلامت نیوز:کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در کارگاه آموزش راهنمای بالینی و برنامه اجرایی تیم سلامت برای ارائه خدمات گروه سنی 18 تا 29 سال گفت: 80 درصد وظیفه مراقب سلامت در بعد تغذیه پیشگیری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر پریسا ترابی که درباره فلوچارت ارائه مراقبت‌های تغذیه در پایگاه‌های سلامت و شرح وظیفه مراقبان سلامت در طرح تحول بهداشت صحبت می‌کرد، افزود: در این برنامه کشوری ارزیابی تغذیه جوانان سالم بدین شکل است که پس از مراجعه فرد به پایگاه پیش از ارجاع به متخصص باید از یکسری آموزش‌ها در خصوص تغذیه برخوردار شوند.


وی افزود: ابتدا فرم ارجاع پر می‌شود، مشاوره تغذیه توسط کارشناس تغذیه انجام می‌شود و در صورت ارجاع به متخصص بازخورد آن به کارشناس صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: در صورتی که فرد بیمار باشد، ابتدا به پزشک ارجاع می‌شود بعد از آن به کارشناس تغذیه برای دریافت مشاوره مراجعه می‌کند. در این پروسه‌ها پزشک باید در جریان درمان تغذیه‌ای مراجعه کننده قرار گیرد.


ترابی گفت: مراقب سلامت باید برنامه کشوری را بداند و در تعامل با کارشناس تغذیه باشد. همچنین در شرح وظایفی که برای مراقب سلامت در پایگاه سلامت در حوزه مراقبت‌های تغذیه‌ای تعریف شده، آمده است که مراقب باید آماری از وضعیت سلامت بومی منطقه خدمت خود داشته باشد. مراقب سلامت همچنین باید با تغذیه گروه‌های سنی افراد مختلف آشنا باشد.


وی درباره شرح وظایف کارشناس تغذیه نیز گفت: دید ما نسبت به وظایف و عملکرد این کارشناس پیشگیرانه است. در واقع 80 درصد وظیفه کارشناس تغذیه پیشگیری است و سپس باید به رژیم درمانی بپردازد.


وی با ارائه توضیحاتی در خصوص پرسشنامه غربالگری تغذیه‌ای افراد، افزود: به ازای هر 25 هزار نفر یک کارشناس تغذیه وجود دارد. بنابراین باید ارجاع به این کارشناس در حدی باشد که بتواند پاسخگو باشد.


بنابراعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ترابی، شیوع چاقی در بین جوانان را 29 درصد دانست و گفت: تغذیه سالم در دوران جوانی و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


وی افزود: سن شروع دیابت نوع 2، اضافه وزن در پی تغذیه ناسالم، آخرین زمان تکمیل ذخایر کلسیم بدن و پیشگیری از پوکی استخوان، تجمع شاخص‌های اولیه آترواسکلروز به عنوان شایع‌ترین بیماری قلبی در سنین جوانی اتفاق می‌افتد.


وی در پایان بر ایجاد الگوی غذایی سالم در سن جوانی تاکید و تصریح کرد: یک رژیم غذایی مناسب باید شامل کربوهیدارت‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزی، لبنیات، شکر و مکمل‌های غذایی باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha