اگرچه مسئولان وزارت بهداشت در 2ســال اخیر از آرامش دارویی سخن می‌گویند اما همچنان نارضایتی مردم از كمبود و گرانی داروها به‌خصوص درمورد بیماری‌های خاص و صعب العلاج همچنان ادامه دارد. در این زمینه حتی غلامی سرپرست داروخانه‌های دانشكده داروسازی هم از كمبود مجموع 75 قلم دارو دركشور خبر داده و می‌گوید: درحال حاضر با كمبود داروهایی مانند نوراپی‌نفرین، فیبرینوژن، میلرینون، اسمولول، لابتالول و آمیودارون مواجهیم كه بعضی از آنها حیاتی نیز هستند.

تبعیض برای تحویل دارو/در داروخانه‌ها سرگردان هستیم

سلامت نیوز: اگرچه مسئولان وزارت بهداشت در 2ســال اخیر از آرامش دارویی سخن می‌گویند اما همچنان نارضایتی مردم از كمبود و گرانی داروها به‌خصوص درمورد بیماری‌های خاص و صعب العلاج همچنان ادامه دارد. در این زمینه حتی غلامی سرپرست داروخانه‌های دانشكده داروسازی هم از كمبود مجموع 75 قلم دارو دركشور خبر داده و می‌گوید: درحال حاضر با كمبود داروهایی مانند نوراپی‌نفرین، فیبرینوژن، میلرینون، اسمولول، لابتالول و آمیودارون مواجهیم كه بعضی از آنها حیاتی نیز هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رئیس سازمان غذا و دارو در جدیدترین اظهارات خود می‌گوید در هیچ زمینه‌ای کمبود دارویی نداریم و در مواقع کمبود نیز به‌صورت فوریتی، داروها تأمین شده است. دکتر دیناروند البته شنبه از کمبود ۲ قلم داروی شیمی‌درمانی خبر داده بود. جمعه هم وزیر بهداشت در یك برنامه تلویزیونی گفته بود تنها دارویی كه اكنون با كمبود مواجه است، داروی سل سپت است كه چون خط تولید آن در كشور متوقف شده، تولید داخلی این دارو در شركت‌های دیگر همزمان با واردات مقطعی آن ادامه دارد. اگرچه مسئولان وزارت بهداشت در 2ســال اخیر از آرامش دارویی سخن می‌گویند اما همچنان نارضایتی مردم از كمبود و گرانی داروها به‌خصوص درمورد بیماری‌های خاص و صعب العلاج همچنان ادامه دارد. در این زمینه حتی غلامی سرپرست داروخانه‌های دانشكده داروسازی هم از كمبود مجموع 75 قلم دارو دركشور خبر داده و می‌گوید: درحال حاضر با كمبود داروهایی مانند نوراپی‌نفرین، فیبرینوژن، میلرینون، اسمولول، لابتالول و آمیودارون مواجهیم كه بعضی از آنها حیاتی نیز هستند.

    كمبود دارو نداریم؟

مریم عضدی كه برای دریافت داروی انعقاد خون به داروخانه13آبان مراجعه كرده، می‌گوید: بعداز 3ساعت درانتظار بودن می‌گویند یكی از داروهایتان را نداریم.یكی دیگر را هم كه 100سی سی و 300هزارتومان است، ندارند، اما 300سی‌سی این دارو كه 600هزارتومان است را دارند. به داروخانه هلال احمر هم سرزده‌ام آنها هم نداشتند. وی به قفسه‌های خالی داروخانه اشاره می‌كند و می‌گوید: قفسه‌ها خالی است. این دومین‌ماهی است كه می‌‌آیم ودست خالی بر می‌گردم. اگر كمبود دارو نیست چرا من باید دوبرابر پول بدهم درحالی‌كه دارویم در لیست داروهای نایاب اعلام نشده است؟

    فقط بخشی از نسخه را می‌دهند

مینا بلوچی كه برای دریافت آمپول سرطان پروستات به داروخانه 13آبان مراجعه كرده از افزایش قیمت این آمپول‌ها گلایه دارد و می‌گوید: تا 9‌ماه پیش 3عدد از این آمپول را به مبلغ 220هزارتومان و در یك نسخه خریداری و هر 45روز یك‌بار هم تزریق می‌كردیم اما امروز كه آمده‌ام می‌گویند تنها یك امپول را می‌دهند كه برای هر آمپول هم باید نسخه‌ای جداگانه نوشته شود. ضمن اینكه قیمت هرعدد آن در این‌ماه به 110هزار تومان رسیده است.

     تبعیض برای تحویل دارو

محمد صفاری یكی از كسانی كه با متصدی داروخانه 13 آبان به‌شدت وارد بحث و درگیری شده است، می‌گوید: یك هفته است كه به‌دنبال آمپول برای شیمی‌درمانی مادرم هستم اما هنوز نتوانسته‌ام این دارو را پیدا كنم. همچنین 3ماه است داروهایی كه یك زمانی به وفور یافت می‌شد مانند سرم كمیاب شده است. ضمن اینكه اگر این دارو‌ها را هم پیدا كنیم باید به چند برابر قیمت خریداری كنیم. از داروخانه 13آبان به داروخانه هلال‌احمر سر می‌زنیم.اصراریكی از متقاضیان برای تهیه دارو توجهم را جلب می‌كند.

سهراب محمد خانی كه از اصفهان برای تهیه متوتروكسات Methotrexate  با دوز 50سی‌سی برای درمان سرطان آمده است، می‌گوید: به هر داروخانه‌ای سرزده‌ام می‌گویند نداریم. مجبورم از بازار آزاد تهیه كنم.هزینه‌اش هم طی ماه‌های گذشته افزایش داشته است.

    در داروخانه‌ها سرگردان هستیم

 آرزو قبادی هم از كمبود و گرانی داروی ‌ام اس گلایه دارد و می‌گوید: خواهرم مبتلا به بیماری ‌ام‌اس از نوع نخاعی است كه هزینه‌های درمانش بسیار بالاست. قیمت داروهایش هم بسیار نوسان دارد. هرچند‌ماه یك‌بار هم یكی از داروها یا آمپول‌هایش نایاب می‌شود و برای تأمین داروها در بین داروخانه‌ها سرگردان می‌شویم. آخر هم مجبور می‌شویم با چند برابر قیمت از بازار آزاد تهیه كنیم. در حالی كه همواره نسبت به اینكه دارو‌ها دارای تاریخ مصرف باشد حساس هستیم.


    نباید بیماران نسخه به‌دست، دنبال دارو باشند
حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌گفت: وزارت بهداشت باید ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب العلاج را در اولویت خود قرار دهد به‌طوری‌كه این قشر حتی با كمبودهای مقطعی هم روبه‌رو نشوند. وزارت بهداشت وظیفه دارد نسبت به رفع مشكلات دارویی و گرانی داروها برای همه اقشار جامعه اقدام كند. در واقع نباید بیماران نسخه به‌دست، به‌دنبال دارو باشند.البته اقدامات بسیار خوبی طی 2سال اخیر در حوزه دارو انجام شده است اما این اقدامات كافی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی بسیار مدون‌تر احساس می‌شود.مسئولان وزارت بهداشت باید برخورد جدی‌تری در این زمینه داشته باشند؛ قبل از اینكه مجلس به این موضوع ورود كند و از مسئولان توضیح بخواهد.

    كمبود دارو را نباید انكار كرد

مراد هاشم‌زهی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت باید بیماران خاص و صعب‌العلاج را نسبت به سایر بیماران در اولویت قرار دهد.كمبود دارو در كشور همیشه وجود داشته و دارد و این موضوع چیزی نیست كه بتوان آن را با صراحت انكار كرد. در واقع باید تمهیدات وی‍‍ژه پیش‌بینی شود تا مشكلات به‌جای تبدیل‌شدن به دغدغه به سهولت رفع شود. با وجود اینكه این كمبود بحران نیست اما موضوع مهم این است كه باید وزارت بهداشت توجه و تمركز خود را در این زمینه افزایش دهد. انتظار داریم وزارت بهداشت با تدابیری كه اتخاذ می‌كند، این مشكل را برطرف كند تا این بیماران به‌جز بیماری‌شان دغدغه‌‌ دیگری نداشته باشند.همچنین مجلس باید در این زمینه بیشتر نظارت داشته باشد.


فوتبال به جای انعکاس کمبود دارو

یك شهروند با انتقاد از صدا وسیما به‌علت منعكس نكردن مشكلات مردم در زمینه كمبود دارو می‌گوید: روزی در كنار بیمارم نشسته بودم و در فكر تهیه دارویی بودم كه نایاب بود، دیدم تلویزیون مصاحبه با رئیس سازمان غذا و دارو را پخش می‌كند. آقای دكتر دیناروند داشت فوتبال بازی می‌كرد و درباره جام فوتبال در وزارت بهداشت توضیح می‌داد.


دلال هست پس کمبود هست

در اطراف داروخانه هلال‌احمر و 13آبان دلالان دارو به وفور یافت می‌شوند. وجود دلالان بهترین دلیل بر كمبود داروست والا نه مردم پول زیادی دارند كه به دلال مراجعه كنند و نه دلال‌ها حاضرند بدون درآمد در كنار داروخانه بایستند. اگر دلال هست كمبود دارو هم هست.


آرامش پلیسی

در داروخانه هلال‌احمر پلیس به‌صورت تمام وقت حضور دارد. یك مقام آگاه در پلیس به خبرنگار هـمـشهری گفت: به‌علت آنكه در داروخـانـه درگیری بر سر كمبود دارو زیاد رخ مـی‌دهد و مسئولان داروخانه از 110درخواسـت نیرو می‌كنند، تـرجـیـح داده‌ایم تا یك نیرو به‌صورت دائم اینجا حضور داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha