دیروز حسابرسی مالی شهرداری مهم‌ترین سوژه حاشیه جلسه شورای شهر بود. موضوعی كه در هفته‌های گذشته به یكی از چالش‌های اصلی بین شهرداری و شورا تبدیل شده است. گرچه شهردار تهران دو روز قبل در واكنش به ایرادهای حسابرس‌ها رسما آن را رد كرده و اعلام كرد كه شهرداری در بعد مالی از شفافیت خوبی برخوردار است، اما با این وجود سخنان اعضای شورای شهر به خصوص علیرضا دبیر و رحمت‌الله حافظی كاملا مغایر با این مدعاست.

٧٥ هزار متر اراضی عباس‌آباد بابت بدهی شهرداری به قرارگاه خاتم واگذار شده است

سلامت نیوز:  دیروز حسابرسی مالی شهرداری مهم‌ترین سوژه حاشیه جلسه شورای شهر بود. موضوعی كه در هفته‌های گذشته به یكی از چالش‌های اصلی بین شهرداری و شورا تبدیل شده است. گرچه شهردار تهران دو روز قبل در واكنش به ایرادهای حسابرس‌ها رسما آن را رد كرده و اعلام كرد كه شهرداری در بعد مالی از شفافیت خوبی برخوردار است، اما با این وجود سخنان اعضای شورای شهر به خصوص علیرضا دبیر و رحمت‌الله حافظی كاملا مغایر با این مدعاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، علیرضا دبیر، رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر، درمورد ادعای اخیر شهردارتهران كه وضعیت مالی شهرداری را شفاف و قابل دفاع عنوان كرده است، به «اعتماد» گفت: برخلاف سخنان شهردار تهران، گزارش حسابرس‌های شورا حكایت از آن دارد كه وضعیت مالی شركت‌های شهرداری چندان مناسب و قابل دفاع نیست. وی در مورد این استدلال قالیباف كه گزارش تخلفات مالی شهرداری را ناشی از اختلاف‌نظر حسابرسان شهرداری و شورای شهر عنوان كرده است، گفت: ما جلسات متعددی با مدیران و حسابرس‌های شهرداری داشته‌ایم و آنها در جریان ایرادهای حسابرس‌های ما بوده‌اند و تعدادی از این ایرادها را نیز برطرف كرده‌اند، پس اگر اختلاف برداشتی بوده باید هر دو طرف در آن جلسات آن را برطرف كرده باشند.

وی با بیان اینكه برخی از این موارد چنان واضح است كه نمی‌توان آنها را اختلاف برداشت نسبت داد، گفت: مثلا اینكه چرا بخشی از اراضی عباس‌آباد كه از زمین‌های باارزش و گران‌قیمت تهران محسوب می‌شود، با قیمت متری زیر یك میلیون و نیم تومان به فروش رسیده است، ربطی به اختلاف برداشت حسابرس‌ها ندارد. دبیر در ادامه در پاسخ به این سوال كه چرا در حسابرسی وضعیت مالی سال ٩١ شهرداری چنین ایرادها و تخلفاتی گزارش نشده است، گفت: آن حسابرسی در زمان حضور انجام نشده است و این نخستین سالی است كه حسابرسی با مسوولیت بنده انجام می‌شود. بنابراین افرادی كه آن زمان مسوول بوده‌اند باید جوابگو باشند.

رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرهمچنین در مورد اینكه چطور ایرادهای حسابرسی از سوی اصولگرایانی مطرح شده كه خود از حامیان شهرداری و شهردارتهران محسوب می‌شوند، گفت: من جزو اعضای مستقل شورا هستم. بنابراین این مساله در مورد من صدق نمی‌كند. ضمن اینكه معتقدم نباید مباحث كارشناسی مانند حسابرسی، سیاسی شود، همانطور كه نباید دوستی و رفاقت ما، مانع ازانجام وظیفه ما در نظارت برشهرداری بشود. به گفته دبیر، حسابرسی از پنج سازمان شهرداری نیز حكایت از آن دارد كه وضعیت مالی این سازمان‌ها نیز مناسب و قابل دفاع نیست و تقریبا تمام آنها در صورت وضعیت‌شان مشكلاتی داشته‌اند.

رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر هم به عنوان یكی از اعضایی كه با جدیت مساله تخلفات حسابرسی شهرداری را دنبال می‌كند نیز گفت: شهرداری در مورد اراضی عباس‌آباد مدعی است كه این زمین را به قیمت دولتی واگذار كرده است. ما نمی‌دانیم دركجای قانون، اسمی از زمین‌های دولتی و غیر دولتی برده شده است. ضمن اینكه اگر اینچنین است چرا شهرداری تاكنون هیچ اسمی از زمین‌های دولتی نبرده و مقدار و نقاط آن را مشخص نكرده است؟ وی با بیان اینكه ٧٥ هزار متر از ٨٠ هزارمتر زمین‌های اراضی عباس‌آباد بابت بدهی شهرداری به خاتم‌الانبیا واگذار شده است، گفت: این زمین با برآورد ١٠٠ میلیارد تومان به این قرارگاه واگذار شده است (تهاترشده است) و در كنار آن ٣٠٠ میلیارد هم تراكم به این قرارگاه داده‌اند كه این مقدار تراكم خود جای سوال دارد. وی با رد دفاعیات شهردار تهران گفت: برخی از این تخلفات چنان واضح است كه جای هیچ گونه شك و تردیدی را باقی نمی‌گذارد. مثلا اینكه پول‌های فروش بلیط مترو در برخی ایستگاه‌ها به حساب شخصی مسوول ایستگاه ریخته شده است، تخلفی آشكار و غیرقابل دفاع است. به گفته حافظی، ٥ هزار متر دیگر از زمین‌های این اراضی به بخش دیگری واگذار شده است. وی همچنین با تاكید براینكه به‌طور متوسط هر شركت زیر مجموعه شهرداری ٢٥ تخلف حسابرسی داشته است، گفت: باید سوال كرد كه چرا روی گزارش حسابرسی امسال شورای شهر، مهر محرمانه خورده است؟

چمران: قالیباف درست می‌گوید

اما برخلاف نظر دو عضو قبلی، مهدی چمران، رییس شورای شهر، در مورد بحث وضعیت مالی شهرداری و ابهامات پیش آمده در این خصوص گفت: به نظرم این مساله می‌تواند درست باشد. درست است كه حسابرسی چارچوب‌هایی دارد اما درنهایت مانند هنر، هر هنرمندی می‌تواند برداشت خود را به گونه‌ای تفسیر كند. بنابراین معتقدم كه سخنان قالیباف در مورد اینكه اختلاف برداشت‌ها باعث بروز سوءتفاهم در مورد گزارش‌های مالی شهرداری شده است، می‌تواند درست باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha