سلامت نیوز:هشت سال از تشکیل ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری می‌گذرد؛ ستادی که به گفته فهیمه فیروزفر، مدیر آن، با دارا بودن سیستم تحلیل اطلاعاتی توانسته است اعتماد مسئولان را در تهران جلب کرده و در سطح شهر تهران مطرح شود. فیروزفر که دیروز در غرفه «فرهیختگان» حضور یافته بود از برخی فعالیت‌های ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار سخن گفت.
به گفته او، این ستاد ابتدا محل سکونت و فراوانی زنان سرپرست خانوار را مشخص و تعداد آنها را روی نقشه فراوانی ترسیم می‌کند. به گفته فیروزفر، هر منطقه‌ای که تعداد زنان سرپرست خانواده‌اش بیشتر باشد مرکز مهارت‌آموزی کوثر در آنجا ایجاد می‌شود. بر همین اساس تا امروز نزدیک به 130 مرکز کوثر در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است و حدود 17 هزار پرونده تشکیل شده که از آن میان حدود 6 هزار پرونده آن فعال است.
براساس گفته‌های مدیر توانمندسازی، زنانی تحت حمایت این ستاد قرار می‌گیرند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نباشند. به همین دلیل از همان ابتدا از کمیته امداد و سازمان بهزیستی استعلام گرفته می‌شود. البته کسانی که از سوی این دو سازمان به ستاد معرفی می‌شوند هم درحمایت اشتغالی این ستاد قرار می‌گیرند.
این ستاد ظرفیت‌های شغلی شهر تهران را برآورده کرده است و براساس آن فرزندان زنان سرپرست خانواری که تخصص لازم دارند را به مراکز مختلف معرفی می‌کند. البته پیش از آن ستاد آموزش تکمیلی برای آنها ارائه می‌دهد. آموزش‌ها توسط مراکز علمی معتبر ازجمله دانشگاه شریف، شهید بهشتی یا سازمان فنی و حرفه‌ای داده می‌شود. تمام هزینه‌های آموزش این افراد به عهده ستاد توانمند‌سازی است.
فیروزفر در مورد بودجه این ستاد نیز گفت: «این ستاد زیرمجموعه دفتر شهرداری تهران است، اما بودجه‌اش از بودجه معاونت فرهنگی جداست. با اینکه عنوان بودجه فرهنگی است، اما به صورت مستقیم و جداگانه اختصاص می‌یابد؛ چراکه شورای شهر کد بودجه جداگانه‌ای برای ستاد در نظر گرفته است. شورای اسلامی شهر برای پرداخت وام به زنان سرپرست خانوار سه میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.» به گفته او، این بودجه براساس نیاز سالیانه اختصاص می‌یابد.  به گفته فیروزفر، این ستاد کمک ماهیانه حمایتی از افراد در پوشش خود ندارد، اما کارت‌بانکی در اختیارشان است که به مناسبت‌های مختلف شارژ می‌شود. این کمک از 50 هزار تومان شروع شده و الان به 150 هزار تومان رسیده است.
70 درصد مهارت‌آموزی‌ها در حوزه پوشاک است چراکه ارزش افزوده بالایی دارد و خود زنان نیز علاقه‌مند هستند. البته ستاد برای پایدار شدن اشتغال این زنان آنها را به واحد‌ها و برند‌های پوشاک متصل می‌کند.
به گفته فیروزفر، در آخرین جشنواره‌ای که برگزار شد به حدی حضور برندها پررنگ بود که نزدیک به سه میلیارد تومان درآمد داشت. او در مورد همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد با این ستاد نیز گفت: «همیشه به این فکر بودم که سازمان‌های مردم‌نهاد با هم شبکه شوند تا با هم‌افزایی خدمات بهتری ارائه شود؛ اما در حال حاضر ما با چند خیریه انگشت‌شمار نمی‌توانیم کار بزرگی انجام دهیم.»

منبع:روزنامه فرهیختگان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha