شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

آمار غیررسمی نشان می‌دهد یک سوم از 15 هزار کارتن‌خواب تهران را زنان تشکیل می‌دهند و از سال‌های گذشته تاکنون این تعداد افزایش داشته است. پیش از این میثم امرودی، معاون فرهنگی شهرداری تهران در مورد افزایش تعداد زنان کارتن‌خواب هشدار داده بود. حالا فاطمه دانشور از طرحی نو سخن می‌گوید که براساس آن بتوان برای مدتی معین مثلا یک سال، از باردار شدن زنان کارتن‌خواب جلوگیری کرد.

عقیم‌سازی موقت زنان‌ کارتن‌خواب

سلامت نیوز: آمار غیررسمی نشان می‌دهد یک سوم از 15 هزار کارتن‌خواب تهران را زنان تشکیل می‌دهند و از سال‌های گذشته تاکنون این تعداد افزایش داشته است. پیش از این میثم امرودی، معاون فرهنگی شهرداری تهران در مورد افزایش تعداد زنان کارتن‌خواب هشدار داده بود. حالا فاطمه دانشور از طرحی نو سخن می‌گوید که براساس آن بتوان برای مدتی معین مثلا یک سال، از باردار شدن زنان کارتن‌خواب جلوگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز، فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران با حضور در غرفه روزنامه فرهیختگان در نمایشگاه مطبوعات در مورد آمار زنان و کودکان ایدزی که برخی منابع آن را درست ندانسته‌اند، می‌گوید: «ما در مورد آمار صحبت نکرده‌ایم؛ آنچه اعلام کرده‌ایم هشداری است که در مورد کودکان زنان کارتن‌خواب یا تن‌فروش که متولد می‌شوند، برخی از اینها متاسفانه به دلیل اینکه مبتلا به ایدز هستند و شرایط نگهداری سختی دارند، نمی‌توانند از کودکانشان به شکل خوبی نگهداری کنند.»


او با بیان اینکه اگر جلوی تولد نوزادان زنان کارتن‌خواب گرفته نشود، مشکلات زیادی را در آینده خواهیم داشت، می‌افزاید: «به‌خاطر غفلت دستگاه‌ها، این نوزادان به دنیا می‌آیند و سرنوشت‌های نامعلومی دارند. اگر تمامی دستگاه‌هایی که در مورد بی‌خانمان‌ها مسئول هستند پای مسئولیت خود بایستند اصلا با چنین مشکلاتی روبه‌رو نخواهیم شد.» دانشور تاکید می‌کند: «متاسفانه گزارش‌هایی که از سازمان‌های مردم‌نهاد و شهرداری اعلام می‌شود نشان‌دهنده افزایش تعداد کارتن‌خواب‌های زن و کودکانشان است و این موضوع این پیام را به‌دنبال دارد که آسیب‌های اجتماعی به سمت زنانه شدن در حال حرکت است.» او با بیان اینکه در گذشته تعداد زنان کارتن‌خواب به این اندازه نبوده است، می‌افزاید: «باید به این موضوع توجه کرد که وقتی تعداد این زنان افزایش پیدا کند، با باردار شدن آنها، از زمانی که این کودک به دنیا می‌آید، وارد چرخه اعتیاد و کارتن‌خوابی می‌شود و تا زمانی که جلوی افزایش زنان کارتن‌خواب و فرزندانشان گرفته نشود، ما شاهد حضور این نوزادان بر سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها هستیم.» دانشور می‌گوید: «همه ما این کودکان را بر سر چهارراه‌ها دیده‌ایم و هرکس که این کودکان را انکار کند در اصل چشم خود را روی حقیقت بسته است. از طرفی وقتی زن کارتن‌خوابی بچه‌دار می‌شود به دلیل اینکه حس مادری قوی‌ای ندارد، فرزندش را به‌راحتی خرید و فروش می‌کند و همین موضوع نسل بعدی کارتن‌خوابی‌ها را کلید می‌زند.»


او با بیان اینکه باید برای موضوع زنان و کودکان کارتن‌خواب راه‌حلی ارائه شود، می‌افزاید: «باید جلوی چنین پدیده‌ای گرفته شود و با کتمان کردن نمی‌توان کاری از پیش برد؛ زیرا بزرگ‌ترین مشکلی که با آن روبه‌رو هستیم این است که از اول موضوع زنان و کودکان کارتن‌خواب انکار شده است.»


دانشور در مورد خرید و فروش کودکان کارتن‌خواب یا بدسرپرست می‌گوید: «اگر بهزیستی شرایط فرزندخواندگی را راحت‌تر کند، با توجه به اینکه به گفته مسئولان بهزیستی برای هر نوزادی که وارد بهزیستی می‌شود هفت متقاضی وجود دارد، می‌‌توانند جلوی مافیای خرید و فروش کودک را بگیرند.» او بر این باور است که در ایران احتیاج به نهادی داریم که به صورت اختصاصی به کودک بپردازد. نهاد ملی حمایت از کودک یکی از ضروریاتی است که باید از اقتداری که از حاکمیت نشات می‌گیرد برخوردار باشد تا بتواند مداخله جدی در وضعیت کودکان بدوالد داشته باشد. او در مورد طرح عقیم کردن زنان کارتن‌خواب عنوان می‌کند: «عقیم کردن کار درست و اخلاقی نیست، اما می‌توانند این زنان را تحت پوشش وسایل جلوگیری مدت‌دار قرار دهند تا آنها به مدت شش ماه تا یک سال نتوانند باردار شوند. البته این موضوع باید در سامانه کدداری باشد تا بتوانند آن را تمدید کنند.»


دانشور تاکید می‌کند: «همه زنان حق مادر شدن دارند. در مورد زنان کارتن‌خواب هم باید وسایل جلوگیری تا زمانی که صلاحیت مادر شدن ندارند استفاده شود و بعد از آن باید اجازه بدهند که آنها مادر شوند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha