شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 167483

با گذشت یک هفته از پایان مهلت سازمان غذا و دارو برای تعیین تکلیف آبلیموهای تقلبی در بازار، از سرنوشت این پرونده هنوز خبری نیست.

یک‌ماه گذشت، تکلیف آبلیموها مشخص نشد

سلامت نیوز: با گذشت یک هفته از پایان مهلت سازمان غذا و دارو برای تعیین تکلیف آبلیموهای تقلبی در بازار، از سرنوشت این پرونده هنوز خبری نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، شانزدهم مهر رئیس سازمان غذا و دارو با تأكید بر تعیین تكلیف آبلیموها تا یك‌ماه آینده، گفته بود همان كاری كه در مورد آب‌های معدنی انجام دادیم باید در مورد آبلیموها صورت بگیرد. دیناروند گفته بود در این یك‌ماه دانشگاه‌های علوم پزشكی با كنترل كارخانه‌های آبلیمو درباره تولیدی و یا كنسانتره بودن و یا تقلبی بودن آنها نظر می‌دهند. بهمن سال گذشته بود كه تفاهمنامه همكاری میان 2سازمان كه با یكدیگر قهر بودند امضا شد. میانجی این آشتی‌كنان شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور بود و طی آن دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو و پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد برگه‌ای را امضا كردند تا از آن پس نظارت بر اجرای استانداردها به سازمان غذا و دارو سپرده شود، اما تدوین استاندارد بر عهده سازمان استاندارد باشد.

قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت هم كه شاهد این آشتی‌كنان بود امضای این تفاهمنامه را كمك به حذف برخی از موازی‌كاری‌ها و مراجعات مكرر به 2دستگاه عنوان كرد. اما رئیس سازمان ملی استاندارد ‌ماه گذشته از شناسایی ۱۴ برند آبلیموی تقلبی در بازار خبر داد. نیره پیروزبخت بدون اشاره به اینكه این آبلیموها علامت استاندارد داشته‌اند، گفت برندهای آبلیموی همنوش، دست‌چین، رازقی، زیبنده، ترش‌مزه، ناجی، سپنتا، بهینه‌نوش، هرمود، میگلی، تزرو، چینود، شط و حاسب تقلبی است. برخلاف پیروزبخت، دیناروند وجود فقط 14برند متخلف را قبول ندارد و می‌گوید امسال ما ۵۳ آبلیمو را در بازار، به خط تولیدشان تذكر دادیم و بستیم. این اظهارات در حالی بیان شد كه این دو توافق كرده بودند كه نظارت برعهده سازمان غذا و دارو باشد و سازمان استاندارد فقط در تدوین استانداردها مرجعیت داشته باشد. اختلاف درباره تعداد شركت‌های متخلف به همین جا ختم نمی‌شود. دبیر سندیكای صنایع كنسرو ایران و عضو كانون انجمن‌های صنفی مواد غذایی می‌گوید 9٩‌درصد آبلیموهای موجود در بازار كشورتقلبی هستند.

رئیس شعبه54 ویژه رسیدگی به جرایم پزشكی- بهداشتی اداره كل تعزیرات حكومتی استان تهران هم درباره تجربه ‌خود می‌گوید كه همان یك درصد طبیعی را هم قبول ندارد و طی همه گشت‌های تعزیراتی از كارخانه‌های تولید آبلیمو به آبلیموی طبیعی دست نیافته و به هر كارخانه‌ای كه رفته به تشكیل پرونده منجر شده است.

    تقلبی‌ها مضر نیستند

رسول دیناروند می‌گوید تشخیص آبلیموی تقلبی از طبیعی، براساس استاندارد‌های تعریف شده در آزمایشگاه میسر است، اما كلاهبرداران همیشه راه‌های دور‌زدن استاندارد را پیدا می‌كنند. برای اینكه جلوی تقلب در تولید آبلیمو گرفته شود، شاخص و استاندارد تشخیص محصولات تقلبی هر چند سال یك‌بار بازنگری می‌شود، اما همیشه متقلبان یك گام جلوتر از دستگاه‌های نظارتی هستند. به‌عنوان مثال در سنتز آبلیموها، شاخص و ماده‌ای شناسایی می‌شود كه در آبلیموی طبیعی وجود دارد، اما در آبلیموی تقلبی وجود ندارد و این شاخص معیار تشخیص قرار می‌گیرد اما خیلی زود متقلبان آن ماده را پیدا می‌كنند و با اضافه كردن یك قطره آن، امكان تشخیص را از بین می‌برند. در چنین شرایطی نه‌تنها آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت بلكه پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دنیا نیز نمی‌توانند آبلیموهای تقلبی را از طبیعی تشخیص دهند. مشكل آبلیموهای تقلبی این نیست كه خطرناك هستند و به سلامت انسان آسیب می‌زنند، این محصولات زیان‌آور نیستند. مشكل آنها طبیعی نبودن، تقلبی بودن و ساختگی بودن آنهاست. آبلیموی تقلبی را با مواد شیمیایی مانند اسیدسیتریك، رنگ و مواد دیگری تولید می‌كنند و با طعمی شبیه آبلیموی طبیعی در اختیار مردم قرار می‌دهند، درحالی‌كه مردم انتظار دارند آبلیموی طبیعی مصرف كنند و این یك نوع تقلب و كلاهبرداری است.

سازمان غذا و دارو برای رفع این مشكل به‌دنبال این است كه 2نوع استاندارد برای آبلیمو تعریف كند، یك استاندارد برای آبلیموهای طبیعی و دیگری استانداردی برای آبلیموهای كنسانتره یا ساختگی كه طبیعی نیستند تا مردم بتوانند آبلیموهای طبیعی و ساختگی را از هم تفكیك كنند و تشخیص دهند. مراحل بررسی و كارشناسی تعریف یك استاندارد جدید برای آبلیموهای غیرطبیعی در وزارت بهداشت باید طی شود.

    مدیریت مادرانه در سازمان استاندارد

مـدیـریت نـیـره پیـروزبـخـت در سازمان استاندارد این نوید را می‌داد كه شاید حساسیت بانوان نسبت به سلامت و بهداشت بیشتر باشد اما به‌گفته رئیس سازمان تعزیرات، در بازرسی از ۱۷ كارخانه تولید آبلیمو «حتی یك قطره آبلیموی طبیعی» یافت نشده است. محصولات تمام این كارخانه‌ها مهر استاندارد دارند. به‌گفته علیرضا جمشیدی، «امحای این آبلیموها حتی به محیط‌زیست نیز آسیب زده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha