شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 167547

گزارش اخیر متخصصان سازمان بهداشت جهانی بسیاری از علاقه مندان به محصولات و فرآورده‌های گوشتی را شگفت‌زده کرد.به گزارش نشریه دیلی میل کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین تحقیق‌های خود اعلام کردند: ژامبون گوشت خوک (بیکن)، سوسیس، کالباس و همبرگر به اندازه انواع سیگار خطر ابتلا به سرطان را در مصرف‌کنندگان افزایش خواهند داد.

سلامت نیوز: گزارش اخیر متخصصان سازمان بهداشت جهانی بسیاری از علاقه مندان به محصولات و فرآورده‌های گوشتی را شگفت‌زده کرد.به گزارش نشریه دیلی میل کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین تحقیق‌های خود اعلام کردند: ژامبون گوشت خوک (بیکن)، سوسیس، کالباس و همبرگر به اندازه انواع سیگار خطر ابتلا به سرطان را در مصرف‌کنندگان افزایش خواهند داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، فرآورده‌های گوشتی و انواع فست فودها که طرفداران بسیاری را در سراسر جهان به خود اختصاص داده و مدیران رستوران‌های زنجیره‌ای و سرشناس خود را مشهور کرده‌اند؛ هم‌اکنون تحت عنوان یکی از خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین وعده‌های خوراکی در فهرست طبقه‌‌بندی شده سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته‌اند.  این بدان معنا است که ژامبون دودی و انواع سوسیس با رنگ‌های دلفریب‌شان در فهرست سموم مرگبار و شیمیایی نظیر آرسنیک و آزبست، از عوامل سرطان زا هستند. متخصصان و پزشکان سازمان بهداشت جهانی براین باورند که حتی مصرف 50 گرم گوشت فرآوری شده در روز نظیر انواع سوسیس و کالباس و همبرگر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در حدود یک پنجم افزایش خواهد داد. همچنین مصرف بیش از حد گوشت قرمز، مخصوصاً استیک با‌وجود برخی از فواید و ارزش بالای غذایی آن در فهرست مواد سرطان زا طبقه ‌بندی شده است.
این در حالی است که متخصصان تغذیه قصد دارند تا با ترغیب افکار عمومی و جایگزینی سالاد، میوه و انواع سبزیجات از مصرف فرآورده‌های گوشتی پیشگیری کنند.
در واقع همان‌طور که توتون یک سیگار از چندین نوع ماده اسانس دار و سرطان زای فشرده شده ترکیب شده است؛ فرآورده‌های گوشتی نیز با محتویاتی مانند نمک و مواد افزودنی شیمیایی برای ماندگاری بیشتر تولید شده‌اند که هریک از آنها بستری مناسب برای ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش و روده‌ها را به وجود می‌آورند.
نتایج این تحقیق پس از بررسی 22 نفر از کارشناسان از 10 کشور در سازمان‌های بین‌المللی و همچنین گزینش و مطالعه 800 مورد ارتباط میان گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده و انواع سرطان‌ها اعلام شد. برهمین اساس گوشت فرآوری شده به دلیل برخورداری از مواد سرطان زا و (رادیونوکلئد) که در فرآیندهای متابولیکی تأثیر مخربی بر ژنوم دارند؛ عامل بروز سرطان روده شناخته شده‌اند.


کرت استرایف؛ رئیس مرکز بین‌المللی تحقیقات سرطان می‌گوید: ارتباط مستقیمی میان مصرف فرآورده‌های گوشتی و ابتلا به سرطان روده بزرگ، لوزالمعده و پروستات وجود دارد. براساس تحقیق‌های اجرا شده گوشت قرمز نیز بهتر است همواره براساس یک رژیم غذایی مناسب و البته به همراه میوه و سبزی مصرف شود. همچنین در این تحقیق بیش از 116 عامل سرطان زا اعلام شد که مواجهه و استشمام آنان نیز برای انسان خطرهای جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد. استشمام و مصرف انواع سیگار و توتون و تولیدات صنعتی و شیمیایی مانند کیف و چرم، اتانول در نوشیدنی‌های الکلی، گازهای گلخانه‌ای و روغن‌های معدنی تنها بخشی از عوامل سرطان زا در این فهرست هستند.


اما در کنار این عوامل، تأکید می‌شود استفاده از انواع گوشت‌های سفید همانند ماهی و مرغ، غذاهای دریایی سرشار از پروتئین، ورزش مناسب و دوره‌ای و استفاده از انواع ویتامین‌ها می‌تواند ضامن سلامتی افراد باشد.
طبق یک اصل پزشکی سنتی و بسیار تأثیرگذار درسلامت افراد، حتی مصرف روزانه یک سیب می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند و شرایط فوق‌العاده‌ای را برای سیستم ایمنی بدن فراهم آورد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha