زمانی که مریض هستیم، علایم متعددی به سراغ ما می‌آید که روی وضعیت جسمی و ذهنی‌مان تأثیر می‌گذارد. در بیشتر موارد از علایم بیماری مطلع هستیم، اما در برخی موارد دچار سردرگمی می‌شویم. در این مطلب به چند نوع بیماری اشاره شده است که گاهی در تشخیص آن با مشکل مواجه می‌شویم.

بیماری هایی که به دلیل علایم مشابه ممکن است پزشک را به اشتباه بیاندازد

سلامت نیوز: زمانی که مریض هستیم، علایم متعددی به سراغ ما می‌آید که روی وضعیت جسمی و ذهنی‌مان تأثیر می‌گذارد. در بیشتر موارد از علایم بیماری مطلع هستیم، اما در برخی موارد دچار سردرگمی می‌شویم. در این مطلب به چند نوع بیماری اشاره شده است که گاهی در تشخیص آن با مشکل مواجه می‌شویم.


*تشخیص افسردگی به جای «پریشانی دیابت»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، اگر چه بیمار مبتلا به دیابت دارو مصرف می‌کند و به طور منظم معاینه می‌شود، اما اغلب دچار استرس می‌شود. گاهی این استرس، علامت افسردگی تلقی و درمان می‌شود. نتایج بررسی‌های اخیر بین ۷۵۰ داوطلب نشان می‌دهد که ۴۵درصد از بیمارانی که نیاز به انسولین داشتند، دچار علایمی مانند افسردگی شدند. هر چند که پس از مدتی این علایم فروکش کند،  این پدیده پریشانی دیابت نامیده می‌شود و محققان معتقدند که این حالت به علت تغییراتی در میزان گلوکز در بیماران ایجاد می‌شود و مشکل روحی روانی نیست.


*تشخیص سندروم بی‌قراری روده به جای عدم تحمل لاکتوز
علایم IBS شامل درد معده، نفخ، حرکت غیرمنظم روده و... است. برخی از پزشکان با توجه به شرح حال بیمار و انجام آزمایش، این ناراحتی را IBS تشخیص می‌دهند. هر چند که آزمایش‌های انجام شده به منظور اطمینان یافتن از نداشتن بیماری دیگر است اما احتمال اشتباه در تشخیص وجود دارد که یکی از شایع‌ترین این موارد، تشخیص IBS به جای عدم تحمل لاکتوز است. علت این است که بخشی از روند تشخیص IBS نیاز به این دارد که بیمار از مصرف لبنیات بپرهیزد اما زمان آن بسیار کوتاه است و در نتیجه علایم آن آشکار نمی‌شود.


*تشخیص اختلال عدم توجه (ADHD)به جای اختلال وسواس
 این روزها اگر رفتار دانش‌آموزی در مدرسه بر خلاف انتظار باشد، به سرعت مشکل وی، بیماری اختلال عدم تمرکز و توجه تلقی می‌شود. اما باید دانست اگر دانش‌آموز به جای گوش کردن به صحبت معلم به خط خطی کردن دفتر می‌پردازد ممکن است علت آن اختلال وسواس جبری باشد. اما گاهی برخی از پزشکان این مشکل را ADHD تشخیص می‌دهند و به این افراد داروی ریتالین تجویز می‌کنند. اگر این کودکان دچار مشکل اختلال عدم تمرکز نشده باشند، مصرف ریتالین می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند.


* تشخیص میگرن به جای سکته
در اغلب موارد میگرن همراه با توهم بینایی مانند دیدن نقطه‌های نورانی است. در مواردی نیز با احساس سوزن سوزن شدن در بدن خود را نشان می‌دهد این علایم در مورد سکته نیز وجود دارد زیرا در هر دو حالت جریان خون به مغز کاهش پیدا می‌کند. علایم میگرن از علایم سکته کندتر آشکار می‌شود. افرادی که دچار میگرن هستند افراد سیگاری، بیماران مبتلا به فشارخون بالا و کلسترول بالا بیشتر در معرض سکته قرار دارند. اگر دچار علایمی شدید که ذکر شد، سعی کنید لبخند بزنید دست‌ها را بالا ببرید و حتی زبان خود را بیرون بیاورید؛ اگر انجام دادن این کارها برایتان سخت بود، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


*تشخیص آسم به جای انسداد حاد راه‌های تنفسی
خس خس سینه و نفس کشیدن دشوار باعث می‌شود برخی پزشکان، انسداد حاد راه‌های تنفسی را حمله آسم تشخیص دهند؛ به ویژه در کودکان، علایم آن می‌تواند به شکل سیستیک فیبروزیس، بزرگ شدن گره‌های لنفاوی، التهاب سینوس‌ها و... ظاهر شود. شایع‌ترین علت انسداد قسمت فوقانی راه‌های تنفسی، ورم و آسیب‌دیدگی است که با گرفتن عکس می‌توان از مسدود بودن یا نبودن راه‌های تنفسی مطمئن شد.


*تشخیص عفونت مثانه یا بیماری سلیاک به جای سرطان تخمدان
سرطان تخمدان مرگ خاموش نام دارد زیرا در مراحل اولیه علایم آن خفیف است و گاهی هم هیچ علامتی ندارد.شایع‌ترین علامتی که زنان تجربه می‌کنند، نفخ و شکم‌درد است و در نتیجه گاهی برخی از پزشکان آن را بیماری سلیاک تشخیص می‌دهند.


*تشخیص سندروم بی‌قراری روده به جای فیبرومیالژیا
فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث درد عضلات و استخوان می‌شود اما پزشکان نمی‌توانند منشاء آن را پیدا کنند. بیشتر بیماران فیبرومیالژیا از درد شکم شکایت می‌کنند بنابراین به متخصص گوارش مراجعه می‌کنند. از آن جا که سندروم بی‌قراری روده با از بین بردن عوامل بیرونی تشخیص داده می‌شود، ممکن است بیماری این افراد، به اشتباه سندروم بی‌قراری روده تشخیص داده شود.


*تشخیص خستگی مزمن به جای آرتریت روماتوئید
آرتریت نوعی اختلال خود‌ایمنی است که در مراحل مختلف به مفصل‌ها آسیب می‌رساند و باعث پیچ‌خوردگی و از بین رفتن آن می‌شود. در حالی که برخی بیماران دچار ورم و درد در ناحیه مفصل می‌شوند و برخی احساس خستگی و ضعف می‌کنند، این امر تشخیص درست را سخت‌تر می‌کند. برای پیشگیری از آسیب دیدگی بیشتر مفصل‌ها لازم است تشخیص به موقع انجام گیرد. اگر برای مدت طولانی احساس ضعف و خستگی می‌کنید، به هر نوع علامت التهابی توجه و به پزشک مراجعه کنید.


*تشخیص آلزایمر به جای کم‌کاری تیروئید
کم‌کاری تیروئید باعث تولید کمتر هورمون‌ها می‌شود. این هورمون‌ها میزان وزن، انرژی و خلق‌و‌خو را کنترل می‌کند. از آن جا که هورمون‌های مربوطه دارای عملکرد حیاتی است، علایم اولیه می‌تواند ضعف کلی، خستگی و مشکل حافظه باشد. البته این علایم در بیماری‌های متعدد شایع است. علاوه بر آن، کم‌کاری تیروئید در زنان بالای ۶۰ سال شایع‌تر است بنابراین گاهی پزشکان این مشکل را با آلزایمر اشتباه می‌گیرند.
 
منبع: «Prevention»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha