یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: 167648

پیشرفت های بزرگ در مقابله با مالاریا

سلامت نیوز:شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی از  دانشگاه ناتینگهام انگلستان از پیشرفت های جدید پزشکی  در مقابله با مالاریا کشنده جهانی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به گفته وی بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت تعداد موارد ابتلا به مالاریا در سطح جهان در سال های اخیر کاهش چشم گیری داشته است .

الحق در تشریح  بیماری عفونی  مالاریا گفت : مالاریا یک بیماری انگلی است که توسط یک آغازی به نام پلاسمودیوم ایجاد می شود که با ورود به بدن فرد بیمار ابتدا در کبد قبل از اینکه وارد جریان خون شود پنهان می گردد. در مرحله بعدی بیماری زایی این عامل عفونی گلبول های قرمز خون  که وظیفه حمل و انتقال اکسیژن در بدن را بر عهده دارند آلوده می شوند.

عامل ایجاد کننده بیماری مالاریا هر 48 تا 72 ساعت در داخل گلبول های قرمز خون تکثیر پیدا کرده و منجر به متلاشی شدن سلولهای خونی می شود که در نتیجه آن منجر به بروز علائم بالینی نظیر تب و لرز به همراه عرق کردن فرد بیمار می شود.  عامل ایجاد کننده مالاریا به کمک پشه آنول از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد.


الحق در ادامه افزود : در سال 2000 میلادی بیش از 200 میلیون مورد ابتلا و 800000 نفر نیز جان خود را به دلیل بیماری مالاریا از دست داده اند اما آخرین آمار های سازمان جهانی بهداشت از کاهش 60 درصدی موارد مرگ و میر بیماری خبر می دهد که معادل بازگشت دوباره زندگی به 6 میلیون انسان می باشد. تلاش های فراوانی به منظور کاهش موارد مرگ و میر ناشی از مالاریا صورت گرفته که از مهمترین آنها می توان به استفاده گسترده و مناسب از پشه بند های آغشته به حشره کش در اتاق خواب کودکان و سم پاشی مناسب محیط خانه در مناطق آلوده به همراه توزیع داروهای ضد مالاریا نظیر آرتیمیسین اشاره کرد.

با وجود داروهای موجود ضد مالاریا در مناطق آلوده چالشی که پیش روی کشور های درگیر بحران مالاریا می باشد سازگاری عامل انگلی ایجاد کننده مالاریا به داروهای جدید و ایجاد مقاومت میکروبی می باشد که در جنوب شرقی آسیا مواردی از مقاومت میکروبی مالاریا گزارش شده است .


شکیب الحق در پایان در ارتباط با ریشه کن ساختن بیماری مالاریا و پیشرفت های جدید پژوهشی گفت : راهی طولانی برای ریشه کن ساختن بیماری مالاریا در قاره آفریقا پیش روی سازمان های بین المللی می باشد زیرا سالانه صد ها هزار مورد از این بیماری در قاره کهن که عمدتا کودکان را قربانی خود قرار می دهد گزارش می شود .

با این حال اخیرا در مرکز پژوهشی علوم زیستی دانشگاه ناتینگهام مولکول پروتئینی به نام سایکلین که توانایی تقسیم سریع انگل مالاریا را فراهم می سازد کشف شده است  که به نظر می رسد این پروتین نقش مهمی در تقسیم سلولی دارد.

این پروتین در انسان و مخمر و گیاهان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته شده است اما اطلاعات اندکی در ارتباط با پروتئین سایکلین و نقش آن در بیماریزایی مالاریا در دست است.

با شناسایی این پروتین در مالاریا و رمز گشایی نقش آن در فرآیند بیماریزایی می توان به افق های جدیدی برای ریشه کن ساختن مالاریا  در آینده ای نه چندان دور دست یافت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha