بیماری «حرکت»، عارضه‌ای است که در اثر اختلال یا حساس بودن سیستم کنترل و تعادل در گوش داخلی ایجاد می‌شود و از جمله بیماری‌هایی است که با رسیدن به سن بلوغ در فرد، بهبود یافته و برطرف می‌شود.

دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد در گفت وگو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: سیستم کنترل حرکت و تعادل در گوش داخلی انسان قرار دارد و از طریق مراکز انقباضی به ساقه مغز متصل است. در حالت عادی تعادل انسان را در حال حرکت و تکان‌های ارادی و غیرارادی عهده‌دار است که در بعضی افراد این سیستم خاصیتی دارد که در مواقع حرکت، بیش از حد تحریک می‌شوند.

وی در ادامه افزود: تحریک پذیری این سیستم از طریق ارتباطی که با مرکز تهوع در ساقه مغز دارد، باعث ایجاد تهوع و استفراغ می‌شود و حالت شدید آن هنگام حرکت‌های پرتلاطم و ناگهانی مانند حرکت کشتی یا قایق رخ می دهد که به این حالت، بیماری دریا نیز می‌گویند. البته اغلب افراد هنگام حرکت با اتومبیل و اتوبوس نیز دچار این حالت می‌شوند.

دکتر آگاه خاطرنشان کرد: این بیماری لزوما ارثی نیست و تحت تاثیر محیط و اضطراب افزایش می‌یابد و رفته رفته با رسیدن به سن بلوغ کاهش یافته و بعد از چند سال اغلب بهبودی کامل می‌یابد.

وی در پایان تاكید كرد: به بیماران توصیه می‌شود قبل از سفر، غذای کمتری استفاده کرده و از پرخوری بپرهیزند، در طول سفر به طور مرتب استراحت داشته باشند و در هنگام حرکت حتی‌الامکان مواد غذایی و به خصوص تنقلات مصرف نکنند. در موارد شدید نیز می‌توانند از داروهای گیرنده هیستامین برای پیشگیری استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha