رییس جهاد دانشگاهی واحد فارس از راه اندازی مرکز تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی فارس در آینده نزدیك خبر داد و گفت: امروز سلول های بنیادی در پزشکی انقلابی ایجاد کرده است که ما را به سمت درمان بیماری های لاعلاج می برد.

مهندس مسعود رستگار با اعلام این مطلب افزود: سلول‌های بنیادی در بازسازی و درمان بسیاری از بافت‌های آسیب دیده به کار برده می‌شوند كه نشان از اهمیت ویژه توسعه این علم دارد.

وی ادامه داد: پژوهشگران جهاد دانشگاهی برای نخستین بار در سطح خاورمیانه به این مهم دست یافتند و خود را به عنوان پنجمین کشور جهان که توانسته به فناوری تولید سلول های بنیادی دست یابد معرفی کردند. آن ها حتی در بعضی از زمینه ها مثل دستیابی به سلول های ملانوسیت پوستی حرف اول جهان را زدند و به حیوانات مدل برای بررسی نقش ژن ها دست یافتند.

رستگار با اشاره به توانمندی های استان فارس در حوزه تولید علم و دانش خاطرنشان کرد: بی شک ما در فارس نیازمند این فن‌آوری عظیم بوده و هستیم. حضور فارس در عرصه علمی ایران و تاریخ 3000 ساله این استان پهناور نشان از اندیشه و پژوهش دراین استان دارد. شیراز را به حق «دارالعلم» می نامیدند. حضور مکتب های فراوان فکری، فلسفی و پژوهشی در شیراز و فارس نشان از این دارد که این خطه در تولید علم در ایران همیشه نقش مؤثری داشته است. امروز نیز فارس و شیراز یک استان دانشگاهی و نخبه خیز است؛ لذا، نمی‌توانیم و نباید از این فرصت استفاده نکرد و وارد این عرصه مهم نشد.

وی با اشاره به جایگاه جهاد دانشگاهی در توسعه کشور گفت: تلاش گسترده و خدمات صادقانه جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی ایران، موجب شده است که امروز جهاد دانشگاهی به عنوان رکنی از ارکان تأثیرگذار نظام در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی باشد.

رستگار اضافه کرد: موفقیت های فوق العاده دانشمندان ایرانی از جمله جهادگران دانشگاهی در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی و شبیه سازی، بار دیگر توانایی نخبگان ایرانی را به منحصه ظهور رسانید.

وی افزود: جهاد دانشگاهی فارس از دو سال قبل با بهره گیری از توان تخصصی اعضاء هیأت علمی جهاد دانشگاهی و برخی از اساتید دانشگاه های استان، با فراهم كردن حداقل امکانات و تجهیزات مورد نیاز، تلاش مضاعفی را به امر تحقیقات سلول های بنیادی معطوف داشته است. استاندار فارس هم به خوبی حساسیت موضوع تحقیقات سلول های بنیادی را دریافته و همواره از انجام تحقیقات مذکور حمایت كرده است.

رستگار خاطرنشان كرد: به محض اطلاع از دومین سفر استانی رییس جمهور، رایزنی های لازم با استاندار و معاونین وی انجام و درخواست کمک به جهاد دانشگاهی به منظور احداث و تجهیز مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی جهاد دانشگاهی فارس تقدیم استاندار شد كه وی و معاونانش توانستند پایه گذار مصوبات بسیار ارزشمندی در دومین سفر استانی هیأت دولت باشند.

وی ادامه داد: به استناد مصوبه هیأت محترم وزیران در جلسه استانی مورخ 10 اردیبهشت 88 و ابلاغیه چهارم خرداد امسال معاون اول رییس جمهور مبلغ قابل توجهی جهت کمک به احداث مرکز تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی فارس در نظر گرفته شده است.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی فارس، پیرو مصوبه هیأت دولت و مساعدت وزیر نفت در تخصیص بودجه‌ای قابل توجه، راه اندازی قریب الوقوع مرکز تحقیقات سلول های بنیادی جهاد دانشگاهی فارس را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha