در اینفوگرافیک زیر، آمار کلی ثبت شده مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای مختلف دنیا به نمایش درآمده است.

نگاهی به آمار ایدز در ۲۵ سال گذشته

سلامت نیوز: در اینفوگرافیک زیر، آمار کلی ثبت شده مبتلایان به بیماری ایدز در کشورهای مختلف دنیا به نمایش درآمده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سندروم نقص ایمنی اكتسابی، یا آنچه به صورت مختصر «ایدز» شناخته می‌شود،‌ در كشورهای مختلف - بنا بر این كه چه میزان آگاه‌سازی شده یا چقدر نسبت به اقدامات پیشگیرانه بی‌توجهی شده باشد - روندی نزولی یا صعودی داشته است.

كشور ما نیز، اگرچه كمی دیر هنگام، اما با تلاش در شناساندن این بیماری به اقشار مختلف اجتماع، تلاش می‌كند از روند افزایشی مبتلایان به ایدز جلوگیری كند. این آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها و جوانان، مخصوصا از آن جهت اهمیت دارد كه در سال‌های اخیر، ابتلا به ایدز در سنین كمتر دیده می‌شود، این بیماری در بین زنان بیشتر شده و در صورتی كه سال‌های قبل، ابتلا از طریق سرنگ آلوده در بین معتادان نگران‌كننده بود، حالا ابتلا از طریق روابط جنسی هشداردهنده شده است.

در هفته گذشته، به مناسبت روز جهانی ایدز، آمار و اطلاعات جدیدی از این بیماری در ایران منتشر و مطرح شد كه «اكنون نگرانی‌ها از موج چهارم شیوع ایدز است که تلفیقی از انتقال ایدز از طریق تزریق و روابط جنسی پرخطر است. کنترل انتقال بیماری ایدز از طریق رفتار جنسی پرخطر بسیار دشوار است، چراکه در مورد معتادان قابل کنترل و بین تعداد مشخصی بود، اما به دلیل اینکه روابط جنسی مسئله ای عمومی در میان همه انسان‌هاست، مانند تزریق با سرنگ مشترک محدود نیست و ممکن است پنهان بوده و حتی با روابط خارج از شرع و عرف و بیرون از خانواده انجام شود.» از این رو، مهمترین اقدام در این زمینه، آموزش است.

در عین حال، در چنین شرایطی، مقایسه كشورها با یكدیگر در طول سال‌های مختلف، فرصت خوبی را فراهم می‌كند تا آنچه كشورهای موفق در مهار این بیماری انجام داده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته و از كشورهایی كه كمترین میزان ابتلا به این بیماری را دارند، الگوبرداری شود.


در اینفوگرافیك پیش رو كه آمارش از سایت UNAIDS استخراج شده‌ است، می‌توان میزان ابتلا به این بیماری را مشاهده كرد. در نقشه، آمار ثبت شده مبتلایان به ویروس HIV در سال 2014 به تفكیك قاره‌ها را می‌توان دید، در جدول پس از آن، آمار ثبت شده مبتلایان به این بیماری بر اساس هر كشور به چشم می‌خورد و در انتها نیز، آمار كلی ثبت شده مبتلایان به بیماری ایدز از سال 1990 تا 2014 به نمایش درآمده است.

اینفوگرافی ایدز

برای مشاهده اینفوگرافیك در ابعاد بزرگتر،بر روی آن كلیك كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha