براساس آمار حدود 12 درصد از جمعیت ایران معلولند كه از این میزان حدود 2 میلیون نفر معلول شدید و 6 میلیون و 500 هزار نفر معلول كم‌توان هستند.

سلامت نیوز: براساس آمار حدود 12 درصد از جمعیت ایران معلولند كه از این میزان حدود 2 میلیون نفر معلول شدید و 6 میلیون و 500 هزار نفر معلول كم‌توان هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: براساس آمار حدود 12 درصد از جمعیت ایران معلولند كه از این میزان حدود 2 میلیون نفر معلول شدید و 6 میلیون و 500 هزار نفر معلول كم‌توان هستند.  بر اثر حوادث گونا‌گون بر تعداد معلولان در كشور ما افزوده می‌شود و سال‌هاست مسئولان وعده‌های بی‌عملی را می‌دهند كه نیازهای جامعه معلولان در میان این وعده‌ها گم شده است و حرف‌های بزك شده برخی مسئولان تاكنون دردی از جامعه معلولان را درمان نكرده است.
 روز معلولان در حالی در كشور سپری شد كه در سال 1383 قانون جامع حمایت از معلولان در 16 ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید كه هم اكنون یكی از مهم‌ترین قوانین حمایتی معلولان در ایران است كه البته بسیاری از مواد آن به دلیل عدم تخصیص بودجه مناسب، به طوركامل اجرا نمی‌شود و معلولان همچنان اجرای بند‌های اصلی این قانون جامع همچون اشتغال، بیمه و مناسب‌سازی معابر را در اولویت‌های نیازهای خود قرار داده‌اند.


  درخواست ۳ میلیون معلول از رئیس‌جمهور
 رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان، از رئیس‌جمهور درخواست كرد به مناسبت ۱۲ آذر روز جهانی معلول پیامی صادر كند.  علی همت محمودنژاد افزود: از دكتر روحانی می‌خواهیم نسبت به صدور پیام كاربردی برای معلولان در روز جهانی آنها اقدام كند تا مسئولان و وزرا آن را به عنوان یك فرمان بالادستی در جهت رفع مشكلات و ارتقای زندگی معلولان به كار گیرند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون معلول در كشور زندگی می‌كنند كه منتظر دریافت این پیام هستند و در روز ۱۲ آذر ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا این روز را گرامی می‌دارند.


  نباید باعث طرد معلولان از جامعه شویم
معلولیت یك بحث جهانی است نه یك بحث شهری و استانی، لذا نگاه ما در این زمینه باید جهانی باشد و در نگاه‌مان نباید باعث طرد معلولان از جامعه شویم. در این زمینه عضو كمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی بیان اینكه پیشرفت تكنولوژی و فناوری اطلاعات زمینه‌ را برای اشتغال معلولان فراهم كرده است، اظهار كرد: باید زمینه را برای مشاركت معلولان در عرصه‌های مختلف فراهم آوریم.   عباس قائدرحمت با تأكید بر لزوم مشاركت دادن معلولان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها خاطرنشان كرد: باید تلاش كنیم مشاركت معلولان را به‌حدی فراهم كنیم كه از عرصه‌های اجتماعی طرد نشوند و به انزوا كشیده نشوند.


   اجرای پروژه‌های شهری بدون پیوست مناسب‌سازی
 اگر من و شما جای معلولان بودیم، آیا قبول می‌كردیم كه شهر برای تردد و استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟ اگر مسئولان یك روز خود را به جای این افراد بگذارند و با عصا و ویلچیر در شهر تردد كنند، متوجه خواهند شد كه شهر اصلاً برای معلولان مناسب سازی نشده است.  در این زمینه علی صابری، عضو شورای شهر تهران با بیان اینكه اگر مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان و جانبازان به پیوست پروژه‌های شهری تبدیل نشود، اتفاق ویژه‌ای در این حوزه نمی‌افتد، گفت: در حال حاضر پروژه‌ها موردی به موضوع دسترسی معلولان توجه كرده‌اند، در حالی كه باید برای دسترس‌پذیر بودن شهر، تمامی پروژه‌های شهری را ملزم به تهیه پیوست‌های مناسب‌سازی كنیم.


   روز جهانی معلولان یادآوری زدودن تبعیض‌ها
علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در پیامی به مناسبت روز جهانی معلولان گفت: دوازدهم آذرماه، روز جهانی معلولان، روز یادآوری سهم جامعه و هر شهروند در مقابل مسئله معلولیت است.
 در بخش دیگری از این پیام آمده است: روز جهانی معلولان مسئولیت جامعه برای فراهم كردن زمینه‌های مشاركت كامل معلولان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زدودن تبعیض‌ها را یادآوری می‌كند. این روز همسو با آرمان‌هایی است كه بر توسعه همه‌جانبه جوامع تأكید كرده و خواستار مشاركت جهانی برای ساختن جهانی بهتر است.   لزوم مناسب‌سازی معابر و فضای تردد معلولان، چالش‌های بیمه‌ای و درمانی، اشتغالزایی پایدار، تقویت نظارت بر خدمات و اصلاح و اجرای قانون،  توانمندسازی و مهارت آموزی و ضرورت تغییر نگرش ترحمی جامعه به معلولان و پذیرش معلولیت به عنوان محدودیت نه محرومیت و انزوا از مهم‌ترین مباحثی است كه باید مسئولان بدان توجه كنند و در اجرایی كردن این نیازهای جامعه معلولان بكوشند نه اینكه به دادن وعده‌های شعارگونه اكتفا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha