کمبود نیروی پرستاری و تمایل کم فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پرستاری برای کار در بیمارستان‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به فکر آموزش نیروی پرستاری در خود بیمارستان‌ها انداخت، به‌طوری که وزیر بهداشت دیروز از اجرایی‌شدن طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها با همکاری دانشکده‌های پرستاری خبر داد.

سلامت نیوز: کمبود نیروی پرستاری و تمایل کم فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های پرستاری برای کار در بیمارستان‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به فکر آموزش نیروی پرستاری در خود بیمارستان‌ها انداخت، به‌طوری که وزیر بهداشت دیروز از اجرایی‌شدن طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها با همکاری دانشکده‌های پرستاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: در این طرح که قرار است تا انتهای امسال اجرایی شود، برخی بیمارستان‌ها که امکانات آموزشی در اختیار دارند، علاقه‌مندان به رشته پرستاری را در کنکوری مجزا پذیرش می‌کنند و آنها را به صورت بورسیه مورد آموزش قرار می‌دهند و فارغ‌التحصیلان این بورسیه، می‌توانند در آن بیمارستان به فعالیت شغلی خود ادامه دهند. براساس آخرین آمار منتشرشده از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، بیمارستان‌های کشور با کمبود 200 هزار نفری نیروی پرستاری مواجه هستند. این در حالی است که سالیانه بیش از هفت هزار نفر از دانشکده‌های پرستاری کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ اما بسیاری از آنها به دلیل نارضایتی از شرایط شغلی، در حرفه خود ماندگار نیستند. این موضوع خدمات‌رسانی در بخش‌های درمان را با مشکل جدی مواجه کرده است و وزارت بهداشت را در شرایطی که اعتبارات چندانی برای توسعه خدمات پرستاری در نظر نگرفته است به فکر راهی برای ارتقای خدمات پرستاری انداخته است؛ راهی که برخی دست‌اندرکاران حوزه پرستاری چندان آن را نمی‌پسندند. در حالی که اصغر دالوندی، عضو شورای عالی نظام پرستاری چند روز پیش در ارتباط با طرح تربیت پرستار در بیمارستان‌ها گفته بود «سپردن امور تربیت پرستار به بیمارستان‌های بخش خصوصی تقریبا منتفی شد». حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: «در این طرح به هریک از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که از نظر دانشکده‌های پرستاری توانایی و صلاحیت تربیت دانشجویان پرستاری را داشته باشند، مجوز داده می‌شود.»
به گفته او، اگر روسای دانشگاه‌ها این طرح را به درستی برای دانشجویان پرستاری توضیح دهند خواهیم دید که قطعا به نفع مردم و نیاز کشور است.
براساس پیش‌بینی کارشناسان، حدود 10بیمارستان در تهران توان آموزش پرستاری را دارند که البته تامین هیات‌علمی برای آموزش آنها نیز چندان کار آسانی به نظر نمی‌رسد و این موضوع نگرانی‌هایی را در تربیت علمی و کارآمد این نیروهای پرستاری به وجود می‌آورد. گرچه دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی در این باره گفته است: «آیین‌نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری بسیار دقیق است و دغدغه‌های علمی همکارانی که به پرستاری دقیق و علمی می‌اندیشند، در نظر گرفته شده است.»
جمشید حاجتی تاکید کرد: «کمبود پرستار مورد پذیرش همه همکاران نظام سلامت است، اما در مورد تامین این نیروها ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد. یکی از مکانیسم‌ها برای تامین کمبود نیروی پرستاری، استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور است.» به گفته او، در آیین‌نامه چندین‌بار به صراحت ذکر شده است که کارشناسان پرستاری در همان بیمارستانی که تربیت می‌شوند، به کار گرفته می‌شوند، بنابراین تامین این نیروها برای بیمارستان‌های تربیت‌کننده صورت می‌گیرد که خود یک عامل محدود‌کننده برای پذیرش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha